arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۸۱۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۰ - ۱۵ دی ۱۳۹۷

افسردگی باعث اعتیاد می شود؟

افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات عاطفی قرن حاضر است و بسیاری از افراد در بازه های زمانی مختلف درجاتی از افسردگی را تجربه می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات عاطفی قرن حاضر است و بسیاری از افراد در بازه های زمانی مختلف درجاتی از افسردگی را تجربه می کنند.

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب، برخی از پژوهشگران حوزه بهداشت روانی معتقدند که افسردگی می تواند به مرور زمان زمینه ساز اعتیاد شود. این موضوع بر اساس تعداد زیادی از پژوهشهایی بالینی تشخیص داده شده است.

متاسفانه از خصایص مهم افسردگی ایجاد حس نا امیدی، خود بی ارزش پنداری و عدم لذت است زندگی است. این خصایص می توانند پیامدهایی بسیار منفی مثل انزوا، تمایل به خودکشی، افکار ضد اجتماعی و تمایل به صدمه زدن به خویشتن را ایجاد کنند.

در این میان افزایش تمایل به مصرف مواد مخدر به عنوان روشی گذرا در جهت فراموش کردن وضعیت زندگی نیز یکی از مواردی است که می تواند به افسردگی دامن بزند.

معمولا به اطرافیان بیماران افسرده توصیه می شود مصرف سیگار، الکل و حتی مواد مخدر در این افراد را بررسی کنند. گاهی اعتیاد به انواع مواد مخدر در این افراد تا حدی افزایش پیدا می کند که همین اعتیاد زمینه ساز خودکشی می شود.

البته این موارد در مورد افسردگی های حاد، ریشه ای و درمان نشده مصداق دارد. بسیاری از ما در مقاطع مختلف زندگی درجاتی از افسردگی را تجربه می کنیم و یا با تمرینهای فردی یا با مراجعه به روانشناس از پس درمان این مشکل بر می آییم. بنابراین قرار نیست هر افسرده ای معتاد یا هر معتادی افسرده باشد.

با این حال اگر حس می کنید غمگین و دلسرد هستید، مصرف سیگارتان افزایش پیدا کرده، با هر بار تمام کردن یک پاکت سیگار احساس بیقراری دارید و مایلید به سرعت یک پاکت جایگزین بخرید، هر چه سریعتر به روانشناس مراجعه کنید.

نظرات بینندگان