arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۸۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۴ - ۰۳ دی ۱۳۹۷

لاوروف: توسل آمریکا به زور، امنیت جهان را تهدید می‌کند/ تعیین زمان دیدار پوتین و ترامپ سخت است

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با اشاره به روابط با آمریکا گفت: اگرچه روسیه علاقه‌ به یک مسابقه جدید تسلیحاتی و یا بحران موشکی ندارد اما در عین حال نمی‌تواند موشک‌های جدید آمریکا که تهدید کننده مسکو و متحدانش است تحمل کند.ما باید هشدار دهیم که نمی‌توانیم موشک‌های جدید آمریکا را تحمل کنیم و یا نادیده بگیرم. موشک‌های که تهدیدی علیه ما ومتحدانمان است.هیچ شکی وجود ندارد ما نیاز داریم که امنیتمان را تضمین کنیم و ظرفیت‌های دفاعی‌مان را در چنین شرایطی ارتقا دهیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو امیدوار است آمریکا وکره شمالی روابط جدیدی در راستای تلاش برای برقراری صلح در شبه جزیره کره تاسیس کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: ما امیدواریم که سال آینده میلادی پیونگ‌یانگ و واشنگتن قادر باشند روند تاسیس روابط جدید در همه حوزه‌ها را در راستای تقویت اعتماد دوجانبه و برقراری صلح در شبه جزیره کره و خلع سلاح هسته‌ای تسریع ببخشند.

او در ادامه اظهاراتش از تلاش‌های سئول و پیونگ‌یانگ برای ارتقای روابط دو جانبه تمجید و تشکر کرد.

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: روسیه به حل مسئله شبه جزیره کره کمک می‌کند و تلاش می‌کند که توافق‌های به دست آمده میان رهبران آمریکا و کره شمالی و اجلاس‌های بین دو کره اجرا شود.

به گفته‌ لارورف امسال وضعیت شبه جزیره کره براساس نقشه راه به دست آمده توسط روسیه و چین در سال گذشته میلادی پیشرفت کرده است. از دستاوردهای به دست آمده در حوزه شبه جزیره کره می‌توان به کاهش تنش‌های نظامی، تصمیم کره جنوبی وآمریکا برای به تعویق انداختن رزمایش‌های بزرگ نظامی و ارتقای روابط بین دو کره است.

لاوروف افزود: به عنوان یک شریک ضروری و لازم در روند حل مسئله، شبه جزیره کره به این نتایج کمک کرده است و این کمک‌ها را ادامه خواهند داد.

وی در بخش دیگری از اظهارتش با اشاره به روابط با آمریکا گفت: اگرچه روسیه علاقه‌ به یک مسابقه جدید تسلیحاتی و یا بحران موشکی ندارد اما در عین حال نمی‌تواند موشک‌های جدید آمریکا که تهدید کننده مسکو و متحدانش است تحمل کند.

وی ادامه داد: ما باید هشدار دهیم که نمی‌توانیم موشک‌های جدید آمریکا را تحمل کنیم و یا نادیده بگیرم. موشک‌های که تهدیدی علیه ما ومتحدانمان است.

لاوروف اضافه کرد: هیچ شکی وجود ندارد ما نیاز داریم که امنیتمان را تضمین کنیم و ظرفیت‌های دفاعی‌مان را در چنین شرایطی ارتقا دهیم. روسیه مانند هر کشور حساس دیگر علاقه‌ به ایجاد یک مسابقه جدید تسلیحاتی و یا بحران موشکی ندارد.

وزیر خارجه روسیه در ادامه افزود: با این حال رفتار واشنگتن مبتنی بر عدم همکاری و استفاده از زور ممکن است سیستم امنیت جهانی را تخریب کند و باعث مسابقه جدید تسلیحاتی شود. اقدامات واشنگتن درنهایت باعث یک اشتباه مرگبار می‌شود. واشنگتن و متحدانش آماده نیستند که با واقعیت جهان منطبق شوند. واقعیت‌های که مغایر با منافع آنها است. این احتمال وجود دارد که وضعیت حاکم تغییر یابد و هزینه اشتباه‌ها و سوءتفاهم‌ها بسیار بالا خواهد بود.

لاوروف اضافه کرد: سخت است بگویم که پوتین و ترامپ کی و کجا دیدار خواهند کرد. همان گونه که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور کشورمان در اجلاس جی ۲۰ در آرژانتین اعلام کرد که هرزمان که طرف آمریکایی خود را آماده دیدار دو جانبه بداند، وی آماده دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا است. اما هنوز سخت است که اعلام کنیم این دیدار کی و چه زمانی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: روسیه انتظار دارد که برخی از سیاستمداران آمریکایی تلاشهایشان را برای اقدامات جدید تهدیدآمیز علیه روسیه در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا افزایش دهند. آنها می‌خواهند روابط روسیه و آمریکا را مورد هدف قرار دهند.

لاوروف ادامه داد: ما امیدواریم که بنیان روابط مسکو و واشنگتن بیش از این به دلیل این اقدامات مخدوش نشود. آمریکا تلاش می‌کند که از روابط با ما به عنوان ابزاری در جهت منافع آمریکا استفاده کند و از این روش علیه برخی کشورها استفاده کرده است اما به طور واضح چنین روشی در قبال ما کارساز نیست.

نظرات بینندگان