arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۰۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۸ - ۱۱ دی ۱۳۹۷

درخواست اپوزیسیون سودان برای انحلال دولت و پارلمان

۲۲ حزب مخالف سودانی که بیشتر آنها در دولت حضور دارند، امروز (سه‌شنبه) با امضای یادداشتی از عمر البشیر، رئیس جمهور این کشور خواستند دولت و پارلمان را منحل کند.این احزاب تشکیل شورای انتقالی برای هدایت کشور و نیز تشکیل دولتی انتقالی بر اساس شایستگی‌ها و اصل سهمیه‌های سیاسی را خواستار شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

احزاب مخالف سودانی با امضای یادداشتی انحلال دولت و پارلمان سودان را از رئیس جمهور خواستار شدند.

به گزارش ایسنا، ۲۲ حزب مخالف سودانی که بیشتر آنها در دولت حضور دارند، امروز (سه‌شنبه) با امضای یادداشتی از عمر البشیر، رئیس جمهور این کشور خواستند دولت و پارلمان را منحل کند.

طبق گزارش شبکه ماهواره‌ای العربیه، این احزاب تشکیل شورای انتقالی برای هدایت کشور و نیز تشکیل دولتی انتقالی بر اساس شایستگی‌ها و اصل سهمیه‌های سیاسی را خواستار شدند.

در بیانیه یاد شده آمده است، دولت خارطوم با ساختار فعلی‌ و انزوای سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی خود نمی‌تواند از این بحران عبور کند و تنها راه عبور از این بحران ایجاد حاکمیتی جدید در سودان است که بتواند اعتماد مردم را بازگردانده و روابط بین‌المللی سودان را به شکلی متعادل بر اساس منافع مشترک و اصل احترام متقابل از سر بگیرد تا به این ترتیب نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم خارج شود.

در ادامه بیانیه احزاب مخالف سودانی آمده است، تنها راه برای جلوگیری از فروپاشی سیاسی و اقتصادی سودان در پیش گرفتن اقداماتی ویژه از جمله تشکیل یک شورای حاکمیتی انتقالی و یک دولت انتقالی بر اساس شایستگی‌ها و اصل سهمیه‌های سیاسی و به دور از سهمیه‌بندی‌ها و مستثنی شدن هیچ حزب و گروهی و نیز مطابق با برنامه‌ها و اولویت‌هایی است که فروپاشی اقتصادی در این کشور را متوقف کرده و به انزوای سودان پایان دهد.

در بیانیه مذکور تاکید شده است، برنامه‌های دولت انتقالی باید صلح را محقق کند و این دولت باید بر یک انتخابات سراسری آزاد و شفاف با هدایت نخست وزیر توافقی احزاب که از شایستگی، تخصص و محبوبیت ملی نظارت داشته باشد.

احزاب مخالف سودانی در ادامه تاکید کردند، دولت انتقالی باید اقداماتی عادلانه را در پیش بگیرد که از جمله آنها انحلال شورای ملی، شورای استان‌ها، تعیین یک شورای ملی توافقی با ۱۰۰ عضو، انحلال دولت و شوراهای قانون‌گذاری آن، تعیین تاریخی مناسب برای انتخابات مطابق با پیشرفت پرونده صلح و رایزنی‌ها با گروه‌های سیاسی، اجرای اصلاحات حقوقی و اقتصادی و تشکیل کمیسیون انتخابات و کمیته ملی قانون اساسی هستند.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی سودان (سونا)، عمر البشیر عصر دوشنبه دستور تشکیل کمیته حقیقت‌یاب به ریاست محمد احمد سالم، وزیر دادگستری را برای پیگیری حوادث اخیر این کشور صادر کرد.

نظرات بینندگان