arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۰۴۱۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۷ - ۱۲ دی ۱۳۹۷

انتشار بوی نامطبوع در بخش وسیعی از تهران/ گمانه‌زنی‌ها درباره منشأ بو؛ پالایشگاه یا فاضلاب؟

از ساعتی پیش، برخی شهروندان تهرانی اعلام کرده‌اند بویی نامطبوع در سطح شهر احساس می‌شود. رییس اداره محیط زیست تهران نیز گفته است: تیم‌های آتش‌نشانی و محیط زیست در تلاش برای یافتن منشأ بوی تهران هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رییس اداره محیط زیست شهر تهران گفت: منشاء بوی نامطبوع در شهر تهران که عمدتا در مناطق مرکزی پایتخت انتشار یافته است هنوز مشخص نیست.

در حالی که بویی مشمئز کننده در سطح شهر تهران استشمام می‌شود، رییس اداره محیط زیست شهر تهران به ایسنا اظهار کرد: هنوز منشاء بو مشخص نیست و تیم‌های آتش‌نشانی و محیط زیست در تلاش هستند تا منشاء آن را پیدا کنند.

وی از شهروندان درخواست کرد که اگر مورد مشکوکی در سطح شهر دیدند آن را به محیط زیست یا آتش‌نشانی اطلاع دهند.

یک کارشناس مرکز فوریت‌های شهری ۱۳۷ نیز به ایسنا اعلام کرد این بو در سراسر تهران منتشر شده و منشأ آن مشخص نیست.

گمانه‌زنی‌ها منشأ بو بد در تهران؛ پالایشگاه یا فاضلاب؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد، منشا بو بد در تهران نشت یکی از مراکز پالایشگاهی است.

براساس آخرین پیگیری‌ها، گشتهای آتش‌نشانی تهران در حال بررسی منشا بو بد در شهر تهران هستند و همزمان برخی منابع خبری دلیل این بو را نشت یکی از مراکز پالایشگاهی می‌خوانند.

همزمان برخی رسانه‌ها هم گمانه‌زنی کرده‌اند که دلیل این بو نامطبوع، شکستگی لوله‌های فاضلاب در مرکز شهر تهران است.

این در شرایطی است که نیروهای آتش‌نشانی و امدادی در تهران تشکیل جلسه مدیریت بحران داده اند.

یک محقق زلزله و آتشفشان: انتشار بوی نامطبوع در تهران ناشی از زباله است نه آتشفشان!

یک محقق حوزه زلزله و آتشفشان با اشاره به انتشار بوی ناخوشایند در تهران، گفت: این بو ناشی از گوگرد و فعالیت‌های آتشفشانی نیست.

دکتر مهدی زارع، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی مهندسی زلزله و زلزله‌شناسی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به انتشار بوی نامطبوع، گفت: انتشار این بو که بوی نا مطبوعی است بیشتر به نظر می‌رسد که ناشی از زباله باشد.

وی در پاسخ به این سوال که "آیا بوی منتشر شده بوی گوگرد است یا خیر"، خاطر نشان کرد: این بو "گوگرد" نیست. من نیز این بو را استشمام کردم و هرگز بوی گوگرد حس نکرده‌ام.

زارع همچنین در خصوص برخی ادعاها که بوی منتشر شده ناشی از فعال‌شدن آتشفشان دماوند است، تاکید کرد: من با بوی گوگرد آشنا هستم و بویی که هم اکنون در هوای تهران منتشر شده است، ربطی به فعال شدن آتشفشان ندارد.

از ساعاتی پیش بوی نامطبوعی در فضای شهر تهران منتشر شده است.

برخی بر این ادعا هستند که این بو ناشی از انتشار گازهای گوگرد ناشی از فعالیت آتشفشانی است، به نحوی که طی چند ساعت اخیر کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران با هشتگ "بو و بوی مرموز" از مناطق مختلف تهران توییت کرده‌اند و از بوی نامطبوعی در شهر که شبیه بوی گوگرد است، خبر داده‌اند.

اداره فاضلاب: ترکیدگی شبکه فاضلاب صحت ندارد

مدیرکل روابط عمومی فاضلاب تهران گفت: تاکنون هیچ گزارشی از ترکیدگی شبکه فاضلاب اعلام نشده است.

صاحبی افزود: با توجه به شیب دار بودن کانال‌های فاضلاب اگر ترکیدگی روی داده بود باید از نقطه‌ای دیگر فاضلاب بیرون می‌زد در حالی که این اتفاق تاکنون نیافتاده است.

مدیریت بحران به دنبال منشاء بوی نامطبوع/ منشاء بو هنوز مشخص نیست

مدیر روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از تشکیل جلسه این سازمان برای بررسی منشاء بوی نامطبوع در تهران خبر داد.

شاهین مظفری در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: پس از انتشار بوی نامطبوع در سطح شهر تهران که در نقاط مختلفی به مشام رسیده بود، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تشکیل جلسه داده و نسبت به بررسی این مسئله اقدام کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در حال بررسی منشاء این بو هستیم، درباره اظهارات مطرح شده مبنی بر ترکیدگی لوله فاضلاب و ایجاد این بو اظهار کرد: چنین مواردی مورد تایید نیست. به هیچ عنوان ترکیدگی لوله فاضلاب را تایید نمی‌کنیم و دیگر مواردی که هم به عنوان دلیل این حادثه بیان می‌شود، صحیح نیست.

وی اضافه کرد: باید نتایج بررسی‌ها انجام شده و پس از آن درباره منشأ اصلی این بو، اظهار نظر کرد.

وارونگی هوا علت بوی نامطبوع تهران نیست/ گشت‌زنی ۷گروه برای پیدا کردن کانون بو

رییس سازمان محیط‌زیست شهرداری تهران گفت: سازمان مدیریت بحران، محیط زیست، قرارگاه ثارالله، آتش نشانی، شرکت فاضلاب، شهرداران مناطق و سازمان پدافند غيرعامل در کارگروه ویژه در حال بررسی موضوع هستند.

وارونگی هوا علت بو نيست، بو بايد كانون داشته باشد. این در حالی است که وارونگی به انباشت آلودگی گفته می‌شود.

فعلا تمام گروه‌های درگیر درحال گشت‌زنی هستند. به زودی با سازمان‌های ذیربط جلسه خواهیم داشت.

معاون استاندار تهران: بوی نامطبوع پایتخت، منشا زمینی دارد و خطرناک نیست

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران اعلام کرد: براساس اعلام هواشناسی و دیگر نهادهای متولی، منشا بوی نامطبوع که از عصر چهارشنبه در پایتخت متصاعد شده ناشی از مشکل آلودگی هوایی نیست بلکه منشا زمینی دارد و خطرناک نیز نیست.

شکرالله حسن بیگی دقایقی پیش در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت: بررسی ها برای یافتن علت دقیق منشا این بو در حال انجام است.

وی افزود: محیط زیست و سایر متولیان در حال بررسی برای یافتن علت و منشا بو هستند.

به گفته وی تا دقایقی دیگر جلسه فوق العاده در سطح استان برای حضور همه دستگاههای متولی و بررسی بیشتر تشکیل خواهد شد.

حسن بیگی ترکیدگی لوله فاضلاب را به عنوان عامل این بو رد کرد و گفت که شهروندان خبرها را از منابع رسمی در این مواقع پیگیری کنند.

به گزارش ایرنا سخنگوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز براساس گزارش آبفا، شرکت گاز و نیز پالایشگاه تهران اعلام کرد که هیچ حادثه ای در تاسیسات این نهادها رخ نداده است.

صمیم روزبهانی به خبرنگار ایرنا گفته بود که نخستین بار محل انتشار این بو از حوالی منطقه حسن آباد در مرکز شهر تهران گزارش شده است.

**موردی به اورژانس اعلام نشده

سخنگوی اورژانس تهران نیز اعلام کرد که تاکنون هیچ موردی از آسیب دیدگی و نیز مراجعه در نتیجه بوی نامطبوع در شهر تهران به سامانه 115 گزارش نشده است.

**محیط زیست نیز به دنبال منشا بو
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان تهران نیز اعلام کرد که تیمی ارزیاب و کارشناسی از این نهاد با همکاری سایر متولیان تشکیل شده و درحال بررسی علت و منشا بوی نامطبوع هستند.

از عصر امروز اعلام شد که انتشار بوی نامطبوع در سطح شهر تهران خبرساز شده است.

پالایشگاه تهران: بوی نامطبوع در پایتخت ارتباطی به پالایشگاه ندارد

جعفری مدیر روابط عمومی پالایشگاه تهران گفت: دودکش‌ها به صورت آنلاین از سوی سازمان حفاظت محیط زیست پایش می‌شوند و به شکل عادی مشغول به کار هستند.

دلایل احتمالی انتشار بوی نامطبوع در پایتخت؛ از نشت گاز «مرکاپتان» تا آتش‌سوزی در نسیم‌شهر

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران، نشت گاز مرکاپتان از خودروی حمل آن و آتش‌سوزی کپسول‌ گاز در نسیم‌ شهر را دو گزینه محتمل بوی نامطبوع امروز پایتخت دانست.

مرتضی حیدری مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تهران از بررسی گزینه‌های محتمل بوی نامطبوع شهر تهران خبر داد.

وی منشا آب‌و‌هوایی بو را رد کرد و اظهار داشت: احتمالا یکی از ماشین‌های حمل مرکاپتان با عبور از مسیری در شهر و نشتی آن گاز در این وسیله نقلیه، عامل ایجاد بوی نامطبوع شده است.

مدیرکل بحران استان ‌تهران، از آتش‌سوزی کپسول گاز در نسیم‌شهر را گزینه محتمل دیگر دانست و افزود: در جلسه امشب استانداری تهران موضوع این بوی نامطبوع بررسی می‌شود.

مرکاپتان‌ها نوعی از سولفیدهای آلی هستند که بطور گسترده‌ای در محصولات نفتی وجود دارند. گاز طبیعی تسویه شده به صورت عادی فاقد بو است. از گاز مرکاپتان برای بودار کردن گاز شهری جهت جلوگیری از خطرات احتمالی نشست آن استفاده می‌شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱۱
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
0
15
وقتی نمی دونی چیه چطور میگی خطر نداره ؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
2
9
این همان بوی گند اطراف فرودگاه امام است که سالهاست مایه آبرو ریزی است و امروز تغییر جهت وزش باد آن را به مرکز تهران آورده است،
نظرات بینندگان