arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۰۵۸۷
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۵ - ۱۳ دی ۱۳۹۷

اجرای آزمایشی غربالگری ایرانیان بالای ۳۰ سال رایگان است

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: اجرای این غربالگری از ۲۲ دی ماه در کلیه دانشگاه‌ها و بیمارستان و مراکز علوم پزشکی و در دانشگاه‌های آزاد به همت پرستاران انجام می‌گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: اجرای این غربالگری از ۲۲ دی ماه در کلیه دانشگاه‌ها و بیمارستان و مراکز علوم پزشکی و در دانشگاه‌های آزاد به همت پرستاران انجام می‌گیرد.

 

 به نقل ازمیزان،مریم حضرتی درباره درصد رشد سالمندان در کشور گفت: هم اکنون در کشور با افزایش رشد جمعیت سالمندی مواجهه هستیم به گونه ای که در سال ۴۵میزان جمعیت سالمند کشورحدود ۳ درصد بود و الان این میزان به حدود ۹ درصد رسیده است و پیش بینی می شود تا ۳۰ سال آینده رشد سالمندی به ۲۰ درصد برسد.

حضرتی در ادامه درباره اجرای آزمایشی طرح غربالگری افراد بالای ۳۰ سال در کشور بیان کرد: به این علت که اکثر جمعیت کشور ما دچار فشار خون و چاقی هستند و به این دلیل که فشار خون هیچ علامتی هم ندارد و اغلب سر درد، سرگیجه، خون ریزی بینی از نشانه‌ها فشار خون بالاست. کم بودن فعالیت و عدم فعالیت بدنی از عوامل بروز فشار خون دیابت، سکته و چاقی است.

وی افزود: در ایجاد فشار خون عدم فعالیت، چاقی، اضافه وزن و استرس بسیار تاثیر گذار است و مردم باید مدیریت استرس خود را داشته باشد. اجرای این غربالگری از ۲۲ دی ماه در کلیه دانشگاه‌ها و بیمارستان و مراکز علوم پزشکی و در دانشگاه‌های آزاد به همت پرستاران انجام می‌گیرد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره شیوه اجرای این طرح گفت: در این طرح اندازه گیری قد و وزن و فشار خون اقدام می کنند تا مشخص شود افراد دارای چاقی یا فشار هستند یا خیر. اگر این افراد سالم باشد آموزش های سبک زندگی سالم را می‌بیند و اگر مبتلا باشد به مراکز بهداشتی ارجاع می‌شود و در قبال انجام این طرح هیچ هزینه‌ای هم از افراد گرفته نمی‌شود.

حضرتی با بیان اینکه آموزش مردم مهمترین قسمت اجرای این طرح است اضافه کرد: اگر کسی از علت فشار خون و چاقی خود آگاه نباسد به آن‌ها آموزش لازم ارائه می‌شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره مدارک لازم برای افرادی که به مراکز درمانی جهت برخوردار شدن از مزایای این طرح مراجعه می کنند اشاره کرد و گفت: افرادی به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه کنند باید کد ملی داشته باشند تا اطلاعات آنها بایگانی و ثبت شود.

وی در ادامه زمان اجرای این طرح را از ۲۲ تا ۲۶ دی ماه اعلام کرد و افزود: این طرح به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود.

حضرتی گفت: به تغذیه سالم، اجتناب از فسدفودها، اجتناب از خوردن نمک، استفاده از سبزیجات، استفاده از غذا‌های پر پتاسیم، استفاده از غذا‌های سالم و عدم استفاده از غذا‌های سرخ کردنی را آموزش می دهیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: در این طرح اگر افراد مبتلا به چاقی باشند آموزش میبینند که چطور وزن خود را کم کنند. حذف سیگار و کنترل استرس از عواملی است که ابتلا به فشار خون را کاهش می‌دهد.

وی در ادامه توصیه کرد: افراد بالای ۳۰ سال هر یک سال یکبار کنترل دور‌های فشار خون و افراد بالای ۵۰ سال هر سه ماه یکبار فشار خون را کنترل کنند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره اینکه اجرای این طرح چقدر زمان می‌برد افزود: اجرای این طرح حداکثر ۲۰ دقیقه از افراد زمان میگیرد. این طرح به صورت پایلوت در برخی مراکز صورت می‌گیرد، ولی به صورت سراسری و در کل کشور در هفته سلامت یعنی اردیبهت ۹۸ اجرا میشود.

وی در ادامه به عنوان توصیه بیان کرد: برای اینکه سلامت برای همه اجرایی شود همه باید برای سلامت تلاش کنند.

نظرات بینندگان