arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۰۷۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۰ - ۰۱ آذر ۱۳۹۰

انگلیس قصد تسلیم تاجیک به آمریکا را دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دولت انگلیس اعلام کرده است که قصد دارد نصرالله تاجیک سفیر سابق ایران در اردن، را به دلیل اتهامات ادعا شده مبنی بر دست داشتن وی در قراردادهای هسته‌ای، تحویل مقامات امریکایی دهد.

به گزارش انتخاب به نقل از پرس تی‌وی، وزارت کشور انگلیس هفته گذشته از قصد دولت این کشور برای تسلیم تاجیک به امریکا در اسرع وقت خبر داد.

این تصمیم در حالی گرفته شده است که سفیر سابق ایران در اردن اظهار داشت از نظر جسمانی شرایط سفر کردن را ندارد و در امریکا نیز دادگاهی نمایشی برای وی برگزار خواهد شد.

تاجیک که از سال 2006 در انگلیس در حبس خانگی به سر می‌برد، در گفت‌وگو با پرس تی‌وی اظهار داشت: "این یک تصمیم ناامید کننده بعد از چهل ماه بود."

همچنین یک دادگاه اخیرا با درخواست تاجیک مبنی بر خلاص شدن از شرایط حبس خانگی وی، مخالفت کرد.

بر پایه این شرایط، وی باید وضعیت خود را به طور منظم به پلیس گزارش داده، روزانه 10 ساعت در خانه بماند و یک دستگاه الکترونیکی همراه خود داشته باشد.

سفیر سابق ایران که شرایط خود را همانند "مرگ تدریجی" توصیف می‌کند، اعتقاد دارد دادگاه‌های انگلیس با وجود مدارک جدید به دنبال افشاگری‌های ویکی‌لیکس، وی را از یک محاکمه عادلانه محروم کرده‌اند.

تاجیک می‌گوید، با وجود تصمیم وزارت کشور انگلیس مبنی بر تسلیم وی به امریکا، او قصد دارد درخواست کند که پرونده خود را به دادگاه عالی لندن و در صورت لزوم، به دادگاه حقوق بشر اروپا در استراسبورگ ببرد.

نصرالله تاجیک به دست‌داشتن در قراردادهای مربوط به انرژی اتمی در تضاد با تحریم‌های امریکا علیه ایران، متهم شده است.

امریکا مقامات انگلیسی را برای تسلیم وی تحت فشار قرار داده است.

این در حالی است که ایران مکررا اتهامات علیه تاجیک را رد کرده و خواستار آزادی فوری وی شده است.
نظرات بینندگان