برند، نشانی می باشد که می تواند باعث تمایز کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده بوسیله شما را از کالاها یا خدمات دیگر بنگاه ها یا افراد گردد. موسسه حقوقی کریم خان در این بخش، موضوع مهم ثبت برند فارسی را مورد بحث قرار می دهد.
برند مجموعه گره های ذهنی یا تداعیات کارکردی، احساسی، عقلی و مزایایی می باشد که ذهن بازار هدف را اشغال کرده است. برند همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن یا هر نوع ارتباط با آن بصورت مفهومی، دیداری یا لفظی صفات و خصوصیات خود را در ذهن و قلب مخاطب تداعی می نماید. برند تمامی احساسات، خصوصیات و مفاهیمی که به یک نام گره خورده است را شامل می شود. برند، برداشت افراد از یک نام می باشد. عنوان قانونی آن، نشان تجاری می باشد.
در مقوله ثبت برند فارسی از مهمترین موضوعات مورد توجه شرکت ها، وفاداری به برند می باشد و موسسات همواره بدنبال راه هایی جهت کسب و جلب وفاداری مشتریان هستند. از مهمترین شاخصه های وفاداری به برند، عامل یادآوری و بازآوری برند با گروه کالایی خاص می باشد که باعث فراهم شدن زمینه خرید های مجدد مشتریان می شود.
برند فارسی
در فارسی معمولاً برای اشاره کردن به محصول یا خدمتی که دارای ارزش معتبر و اجتماعی بالایی می باشد از واژه ی مارک یا برند استفاده می شود. در فارسی ” برند ” ماهیت اجتماعی دارد و برندهای موفق و قدرتمند، آنهایی هستند که مردم حس مالکیت به آنها دارند. برای مثال میگویند: « این برند، نام برند دلخواه من است». برندهای برتر قادر به برانگیختگی هیجان و عواطف مصرفکنندگان خود می باشند. مشتریان به نام برندهای موفق و برتر اعتماد دارند و از آن ها توقع خلق کردن ایده های نو و ابداعات در محصولات را دارند.
چنانچه برند انتخابی شما، حتما در یکی از فرهنگ لغت های معتبر فارسی (مانند فرهنگ معین) وجود داشته باشد، برند فارسی محسوب می شود. در غیر اینصورت برندی که دارای معنی لاتین باشد ولی بصورت فارسی به نگارش درآید هم برند لاتین به شمار می آید.
چنانچه نام برند انتخابی شما به زبان فارسی و نه فقط رسم الخط فارسی باشد، می بایست مراحل و مقررات ثبت برند فارسی را رعایت نمایید.
اگر قصد ثبت برند فارسی را دارید این نکته قابل ذکر است که برندهای فارسی باعث برانگیختگی بیشتر هیجان، عواطف و احساسات مصرف کنندگان خود می شوند و ارزش محصول یا خدمات را بیشتر می کنند.
با آنکه ثبت برند یا ثبت علامت تجاری اختیاری می باشد ولی دولت ثبت برند کالاهای داروهای اختصاصی مورد استعمال طبی یا بیماری، مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصوص هستند، نوشیدنی ها و آب های گازدار، لوازم آرایش که جهت استعمال مستقیم بر روی پوست انسان استفاده میشود را اجباری کرده است.
ویژگی های لازم جهت ثبت برند فارسی قدرتمند
تناسب
جایگاه مناسب
تحمل پذیری
معتبر بودن
الهام بخش
بی نظیر
جذاب باشد
برند از نظر مصرفکننده یعنی:
سرچشمه یا مبدا کالا
واگذار نمودن مسئولیت به تولیدکننده
خطر پذیری کم تر
هزینه پرس و جو کمتر
نماد کیفیت کالا
داد و ستد یا عهد و پیمان با تولیدکننده کالا
ابزاری نمادین جهت اظهار شخصی
مدارک لازم برای ثبت برند فارسی
ارائه نمودن کپی برابر اصل پروانه بهره برداری یا جواز ساخت یا مجوز کسب.
کپی آگهی تاسیس موسسه و آگهی تغییرات در صورت وجود.
کپی برابر اصل مدارک شناسایی کسانی که دارنده حق امضا در شرکت هستند.
۱۰ برگ کپی از برند مدنظر (حداکثر در ابعاد ۱۰ * ۱۰ سانتی متر) و تدوین نمودن شرحی از علامت و توصیف آن و مستند معنایی نام مد نظر در فرهنگ لغات فارسی .
ارائه نمودن وکالت نامه در صورتیکه کارها بوسیله وکیل قانونی به انجام رسیده باشد.
شرح فونت استفاده شده، رنگ بکار رفته و همچنین اشکال به کار رفته بصورت دقیق.
ارائه نمودن کپی شناسنامه و کپی کارت ملی برای شخصیت حقیقی الزامی می باشد.
مراحل ثبت برند فارسی
جهت ثبت برند فارسی ابتدا باید اطلاعات را در پایگاه اینترنتی ثبت علامت تجاری تکمیل نمایید. سپس کدرهگیری اظهارنامه را اخذ کنید. اداره مالکیت صنعتی، اظهارنامه را از لحاظ انطباق با شرایط و قوانین درج شده در این قانون بررسی می کند و اگر برند را مناسب ثبت بداند، مجوز انتشار آگهی مربوط به نماد را صادر می کند.
همکاران ما در موسسه حقوقی کریم خان خدمات مشاوره رایگان و تخصصی درباره ثبت برند و ثبت لوگو را به شما ارائه مینمایند. برای این منظور با شماره ۸۷۱۴۶ تماس حاصل نمایید.
منبع : ویرلن