arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۱۲۳۰
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۵ - ۱۶ دی ۱۳۹۷

علت دو بار پریود شدن در یک ماه چیست؟

اگر در انتهای این دوره پریود شوید احتمال این که ماهی دو بار پریود را تجربه کنید وجوددارد. حدود 40 تا 60 درصد زنان پریود نامنظم را تجربه کرده اند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علت زود پریود شدن

علت زود پریود شدن چیست؟ 

اگر پریودتان دو بار در ماه باشد یعنی همه چیز غیر طبیعی است. طول دوره قاعدگی به طور متوسط بین 21 تا 35 روز است و در این فاصله2 تا 7 روزه احتمال پریود شدنتان وجود دارد بنابراین اگر در انتهای این دوره پریود شوید احتمال این که ماهی دو بار پریود را تجربه کنید وجوددارد. حدود 40 تا 60 درصد زنان پریود نامنظم را تجربه کرده اند.

علت زود پریود شدن می تواند حاملگی خارج از رحم باشد که اگر درمان نشود خطرناک خواهد شد. اما علت زود پریود شدن علت های دیگری هم هست که در ادامه مطلب می توانید آن ها را بخوانید.

 

دو بار پریود در ماه به دلیل پولیپ یا فیبروم رحم

 

پولیپ و فیبروم رحم تومورها و زوائد خوشم خیمی هستند که در رحم رشد کرده و بسیار رایج هستند. پولیپ رحم می تواند منجر به خونریزی بین دوره قاعدگی شود به خصوص اگر هنگام رابطه جنسی در معرض تماس قرار بگیرد. فیبروئید می تواندمنجر به درد دل ، کمر درد، نفخ شکم و درد و خونریزی در رابطه جنسی شوند. روش تشخیص این ضایعات سونوگرافی، بیوپسی یا هیستروسکوبی رحم است. با حذف این ضایعات مشکل خونریزی بین دوره شما حل خواد شد.

 

دو بار پریود در ماه به دلیل عفونت واژن یا رحم

 

عفونت واژن و گردن رحم می توانند علت زود پریود شدن و ایجاد خونریزی بین دوره ای شوند. التهاب یا عفونت دهانه رحم با باکتری های واژینوز یا تریکومونیس میتواند باعث خونریزی نامنظم شود.

عفونت ها باید بلافاصله درمان شوند چون عفونت های منتقله از راه جنسی خطر ابتلا به ویروس اچ آی وی یا سایر بیماری های جنسی را افزایش می دهد.

 

دو بار پریود در ماه به دلیل درست کار نکردن تیروئید

 

غده تیروئید غیرفعال یا بیش از حد فعالی میتواند باعث دوبار پریود در ماه شود. هورمون های ترشح شده از تیروئید قاعدگی و تخمک گذاری را کنترل می کنند که تشخیص مشکل تیروئید با یک آزمایش خون امکان پذیر است.

 

دو بار پریود در ماه به دلیل سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS

 

سندرم تخمدان پلی کیستیک به دلیل عدم تعادل هورمون است که بین 8 تا 20 درصد زنان را تحت تاثیر قرار می دهد که منجر به تخمک گذار ی مکرر یا عدم تخمک گذاری و عدم تعادل استروژن، پروژسترون و تستوسترون در بدن می شود که یکی از علایم شایع آن خونریزی نامنظم است. سایر علایم آن عباتند از آکنه، اضافه وزنف رشد مو در لب بالا و چانه و مشکلات باردرای.

علت زود پریود شدن

دو بار پریود در ماه به دلیل سلول های سرطانی یا پیش سرطانی

 

سلول های سرطانی یا پیش سرطانی در رحم و گردن رحم منجر به خونریزی نامنظم می شوند. خونریزی تومور در حال رشد بدیهی است. بنابراین تشخیص زود هنگام در این موارد ضروی است. رو تشخیص وجود سلول های سرطانی بیوپسی سونوگرافی ، بیوپسی سرویکس و پاپ اسمیر است.

 

دو بار پریود در ماه به دلیل استرس بیش از حد

 

سطح بالای استرس می تواند باعث ایجاد پریودهای مکرر یا قطع شدن پریود شود. می توانید باتمرینات یوگا و مدیتیشن استس خود را مدیریت کنید.

 

دو بار پریود در ماه به دلیل مسافرت

 

اگر به تازگی از مسافرت برگشته اید دوبار پریود شدنتان در ماه را می تواند به گردن مسافرت بیندازید. سفرهای بافاصله زیاد می تواند منجر به نامنظم شدن پریود شود. تغییر ریتم روزانه مثل مسافرت به مکانی که در منطقه زمانی متفاوتی است یا مشغول به کار شدن در شیفت شب باعث ایجاد تغییر هورمونی و نامنظم شدن پریود می شود.

 

دو بار پریود در ماه به دلیل یائسگی

 

اگر نامنظم شدن دوره ها در اوایل دهه 30 زندگیتان شروع شود یا پریود مکرر داشته باشید یا پرتیودتان گاهی سنگین تر از حد معمول شود احتمال یائسگی زودرس یا قرار گرفتن در معرض یائسگی وجود دارد و تنها کاری که می توانید انجام دهید مراجعه به پزشک و مصرف دارو برای به حداقل رساندن و به تاخیر انداختن آن است.

 

دو بار پریود در ماه به دلیل تغییر وزن سریع

افزایش وزن سریع یا کاهش وزن بیش از حد باعث تغییر هورمن های تاثیر گذار بر تخمک گذاری می شود. معمولا اگر ورزش شدید یا کاهش وزن شدید داشته باشید بدن به تصور وارد شدن به وضعیت قحطی و این که زمان خوبی برای بچه دار شدن نیست تخمک گذاری را متوقف می کند. ولی اگر اضافه وزن بیش از حد داشت باشید ممکن است خونریزی نامنظم اتفاق بیوفتد که بیشتر یا کمتر از حد طبیعی است.


 سایت سیمرغ

نظرات بینندگان