arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۱۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۷ - ۱۸ دی ۱۳۹۷

ترکیه: رایزنی‌ها برای خروج آمریکا از سوریه ادامه دارد

ابراهیم کالین، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه گفت: تلاش ترکیه حفظ وحدت اراضی سوریه است. ما تا زمانی که مطمئن شویم هیچ تروریستی در مرزهای جنوبی کشور و خاک سوریه نیست به عملیات علیه تروریسم ادامه می‌دهیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در کنفرانسی خبری پس از خروج رئیس امنیت ملی آمریکا از این کشور اعلام کرد: اردوغان هیچ موردی را برای دیدار با بولتون تعیین نکرده بود.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه اسکای نیوز، ابراهیم کالین، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه گفت: تلاش ترکیه حفظ وحدت اراضی سوریه است. ما تا زمانی که مطمئن شویم هیچ تروریستی در مرزهای جنوبی کشور و خاک سوریه نیست به عملیات علیه تروریسم ادامه می‌دهیم.

وی افزود: ترکیه قبلا هم عملیات علیه تروریسم را در قالب عملیات‌هایی چون سپر فرات و شاخه زیتون انجام داده بود. برای ما همه غیر نظامیان در سوریه اعم از کردها، اعراب و ترکمان‌ها ارزش دارند اما باید کردهای سوریه را از پ.ک.ک و شاخه نظامی آن یگان‌های مدافع خلق تفکیک کرد.

درباره مذاکرات امروز هیات آمریکایی به ریاست جان بولتون در ترکیه نیز کالین گفت: ما امروز مذاکرات سازنده‌ای با آمریکایی‌ها داشتیم و بار دیگر بر موضع‌مان در تروریست دانستن پ.ک.ک و شاخه نظامی‌اش تاکید کردیم و گفتیم که به مبارزه با تروریسم برای حفاظت از جان غیر نظامیان ادامه می‌دهیم و تلاش ما تضمین زندگی همه غیر نظامیان در سوریه است. آمریکا هم پیمان استراتژیک ترکیه است اما باید بگویم دولت دونالد ترامپ هم مانند دولت اوباما به خواسته‌های ما در این باره بی توجه است. بارها گفته‌ایم خواسته ما وحدت اراضی در سوریه است.

کالین تاکید کرد که حضور کشورش در سوریه به نفع کردها و غیر نظامیان این کشور است: ترکیه به پاکسازی اراضی در شرق فرات تا منبج ادامه می‌دهد. ما در مذاکراتمان درباره انتقال سیاسی، تشکیل کمیته قانون اساسی و انتقال قدرت به شکلی مسالمت آمیز و همچنین نشست‌های آستانه و موضوع ادلب با آمریکایی‌ها صحبت کردیم و آمریکا موضع ما درباره ادلب را تحسین می‌کند. ما توافق کردیم که رایزنی‌ها درباره خروج آمریکا در سوریه ادامه داشته باشد.

وی درباره عدم پذیرش بولتون از سوی اردوغان نیز گفت: اردوغان موعدی برای دیدار با بولتون مشخص نکرده بود. بولتون مواضعش مشخص است و ترکیه همچنان از اظهارات اخیر بولتون درباره اسرائیل که اشتباه محض بود دل آزرده است. درهای ترکیه به روی همه کردها که آمریکا مدعی است ما هدفمان در سوریه کردها هستند، باز است. ما قبلا هم درهای کشور را به روی کردهایی که از ظلم صدام فراری بودند و اهالی کوبانی و تمامی آوارگان سوری باز کرده بودیم. حضور ترکیه در سوریه به هیچ وجه به ضرر کردها نیست. کردها برای ما اهمیت دارند، همان طور که در مجلس ترکیه نیز نمایندگانی از کردها حضور دارند.

این مقام ترک در پایان گفت که رجب طیب اردوغان قبلا در تماس تلفنی با ترامپ تاکید داشته خروج آمریکا از سوریه نباید با تاخیر و یا کندی صورت بگیرد.

نظرات بینندگان