arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۱۷۳۴
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۷ - ۱۸ دی ۱۳۹۷

افزایش 6 درصدی آمار سالانه مبتلایان به سرطان سینه در کشور

عضو هیات‌ علمی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سالانه شش درصد به آمار مبتلایان سرطان سینه در کشور اضافه می‌شود، گفت: هر سال 10 هزار و 500 نفر از زنان به این بیماری مبتلا می‌شوند که شیب بالایی در ابتلا به سرطان سینه در کشور است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

 

 دکتر محمد هادی زاده با تاکید بر اهمیت پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه، اظهار داشت: این بیماری در ایران و جهان شایع‌ترین سرطان در زنان است، البته هنوز زنان ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا کمتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

 

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،فوق تخصص جراحی سینه با اشاره به نرخ ابتلای دو تا سه برابری در آمریکا و اروپا در قیاس با ایران، افزود: نسبت شیوع سرطان سینه در ایران 30 به یکصد هزار است.

 

هادی زاده با اشاره به اینکه در کشور ما جمعیت جوان‌تر و ریز فاکتورهای مؤثر در ابتلا به سرطان سینه هم کمتر است، هشدار داد: تا 10 یا 20 سال آینده، آمار ابتلا در ایران نیز به کشورهای دارای نرخ رشد بالای سرطان نزدیک و میزان ابتلا به سرطان پستان دو یا سه برابر می‌شود، بنابراین باید به مقوله پیشگیری به شکل جدی‌تری نگریست.

 

وی با بیان اینکه 70 درصد سرطان‌ها با مراجعه به پزشک تشخیص داده می‌شوند، بر اهمیت تشخیص زودهنگام تأکید کرد و گفت: زمانی که سرطان در مرحله اولیه تشخیص داده می‌شود ممکن است بیمار به شیمی‌درمانی احتیاج پیدا نکند و درمان قطعی انجام شود.


هادی زاده با بیان این که سرطان سینه درمان قطعی دارد، بیان کرد: ممکن است نتوانیم همه موارد ابتلا به سرطان پستان را پیشگیری کنیم اما اگر بتوانیم این بیماری را در افراد زود تشخیص دهیم می‌توانیم برای آنها زندگی طبیعی با طول عمر طبیعی فراهم کنیم.


به گفته هادی زاده، ترشح، تغییرات پوستی مانند قرمزی، تورفتگی، پوست پرتقالی شدن، بروز زخم و یا فرورفتن نوک سینه و نیز درد از نشانگرهای ابتلا به سرطان پستان است.


وی جنسیت را نیز از شایع‌ترین عوامل خطر برشمرد؛ یعنی زنان بیشتر از مردان به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.

** سالانه حدود 250 مرد به سرطان پستان مبتلا می‌شوند
هادی زاده با بیان اینکه 99 درصد مبتلایان به سرطان سینه را زنان و یک درصد را مردان تشکیل می‌دهند، یادآور شد: در ایران نیز سالانه چیزی حدود 200 تا 250 مرد به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.
وی سن را یکی دیگر از عوامل مؤثر در ابتلا به سرطان عنوان کرد و گفت: با افزایش سن، احتمال ابتلا به سرطان افزایش می‌یابد.


هادی زاده، تقویت سیستم ایمنی را یکی از اقدامات لازم برای جلوگیری از تشکیل سلول‌های سرطانی عنوان کرد و با اشاره به اینکه با افزایش سن سلول‌های مشکل‌دار بیشتری ساخته می‌شوند، یادآور شد: از طرف دیگر با بالا رفتن سن سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و تعداد سلول‌های مشکل‌دار افزایش می‌یابد.
وی همچنین یکی از مهم‌ترین عواملی را که باعث بروز سرطان در زنان می‌شود، هورمون استروژن عنوان کرد و توضیح داد: استروژن هورمون زنانه‌ای است که باعث می‌شود هرماه تخمک‌گذاری صورت گیرد.

 

** شیردهی باعث کاهش ابتلا به سرطان پستان می‌شود
وی گفت: شانس ابتلا به سرطان سینه در زنانی که ازدواج می‌کنند و زیر 30 سالگی باردار می‌شوند، نسبت به زنان دیگر کمتر است، زیرا شیردهی باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان می‌شود.


هادی زاده تصریح کرد: شانس ابتلا به سرطان پستان در زنانی که شیر می‌دهند نسبت به زنان دیگر کمتر است؛ شیر دادن نه‌تنها برای کودکان مفید است بلکه شانس ابتلا به سرطان پستان را در مادران شیرده کم می‌کند.


این فوق تخصص جراحی سرطان همچنین احتمال ابتلا به سرطان پستان در زنان نازایی را که «IVF» می‌شوند، بالا عنوان کرد و گفت: این افراد نیز بهتر است که حین درمان، حتماً تحت نظر پزشک متخصص پستان قرار گیرند.


هادی زاده با بیان اینکه علاوه بر عامل سابقه خانوادگی، بحث ژنتیک نیز در ابتلا به سرطان پستان اهمیت دارد، گفت: البته بحث ژنتیک باسابقه خانوادگی تفاوت‌هایی دارد، در عوامل ژنتیکی دو ژن وجود دارد که وجود آن‌ها باعث می‌شود شانس ابتلا به سرطان در فرد بین 50 تا 80 درصد باشد.


وی در ادامه با اشاره به اهمیت تغذیه توضیح داد: مصرف موادی همچون روغن‌های اشباع‌شده تولید سلول‌های مشکل‌دار را افزایش می‌دهد و شانس ابتلا به سرطان را زیاد می‌کند.

 

هادی زاده فعالیت ورزشی را از دیگر عوامل مؤثر در کاهش ابتلا به سرطان عنوان کرد و یادآور شد: خطر ابتلا به سرطان پستان در زنانی که سه بار در هفته و هر نوبت 30 دقیقه ورزشی می‌کنند که سبب ریزش عرق، نفس‌نفس و بالا رفتن ضربان قلب شود، نسبت به افرادی که ورزش نمی‌کنند، پایین‌تر است.
این فوق تخصص جراحی پستان با اشاره به اثر افزایشی مصرف دخانیات و الکل در ابتلا به سرطان پستان برخورداری از آرامش روانی را یکی از عوامل مؤثر در جلوگیری از ابتلا دانست و توضیح داد: اخیراً تحقیقات نشان داده است که ارتباطات، معنویت‌گرایی و تقویت ویژگی‌هایی همچون بخشش و عشق‌ورزی در کاهش احتمال ابتلا به سرطان مؤثر است.

 

 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان