arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۱۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۹ - ۱۸ دی ۱۳۹۷

تأمین مالی ساخت 6500 مگاوات نیروگاه برق توسط بانک صنعت و معدن

با این حال در این دوره، عاملیت تأمین مالی نیروگاه های با ظرفیت بیش از سه هزار مگاوات ساعت با تسهیلات ارزی یک میلیارد و 100 میلیون یورویی از محل صندوق توسعه ملی توسط بانک صنعت و معدن انجام شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو هیأت مدیره بانک صنعت و معدن گفت: "این بانک با رویکرد ورود به طرح های زیرساختی و سرمایه بر که بخش خصوصی قادر به اجرای آنها نیست، تاکنون طرح های بزرگ نیروگاهی با ظرفیت تولید 6 هزار و 500 مگاوات را تأمین مالی کرده است."

به گزارش انتخاب به نقل از بانک صنعت و معدن، حسین عسکری افزود: تأمین مالی نیروگاه های برق، کمک به ایجاد صنایع در مناطقی است که به دلیل مشکلات پیش بینی نشده در بهره برداری از برخی نیروگاه ها قادر به توسعه واحدهای صنعتی یا استفاده از ظرفیت کامل واحدهای موجود نبودند.

به گفته این مقام مسئول، با شروع تحریم ها ساخت نیروگاه های تولید برق با توجه به فناوری بالا و انحصاری و نیز تأمین مالی آنها به چالش ‌برانگیزترین کار مدیران و متخصصان صنعت کشور تبدیل شد.

وی خاطرنشان کرد: با این حال در این دوره، عاملیت تأمین مالی نیروگاه های با ظرفیت بیش از سه هزار مگاوات ساعت با تسهیلات ارزی یک میلیارد و 100 میلیون یورویی از محل صندوق توسعه ملی توسط بانک صنعت و معدن انجام شد.

این مقام مسئول گفت: نیروگاه های آذرخش، ماهتاب کهنوج، مپنا، سمنگان و 9 نیروگاه کوچک مقیاس با اشتغالزایی 800 نفر از جمله این طرح هاست که برای تداوم تأمین مالی این پروژه ها و تکمیل طرح های نیروگاهی لازم است اعتبار لازم در اختیار این بانک قرار گیرد.

وی گفت: برای حفظ رابطه بانک به عنوان سرمایه گذار با نیروگاه ها باید بازپرداخت تسهیلات به موقع انجام شود؛ پیش شرط این کار هم این است که نیروگاه ها قادر به وصول مطالبات خود از بخش های مصرف کننده و خریداران محصول نهایی یعنی شرکت های برق منطقه ای باشند.
در واقع زنجیره تسویه بدهی بین بانک، نیروگاه ها و مصرف کنندگان باید ایجاد شود تا این بانک قادر به سرمایه گذاری جدید در این حوزه باشد.

عضو هیأت مدیره بانک صنعت و معدن بیان داشت: همزمان با ساخت نیروگاه ها، سیاست های دولت در تأمین برق با استفاده از نیروگاه های مقیاس کوچک با مزیت های زیست محیطی، سرمایه‌گذاری کمتر، دسترسی آسان به مصرف ‌کنندگان و استقلال از شبکه برق سراسری با تأمین مالی 24 طرح با تولید بیش از 444 مگاوات برق توسط این بانک محقق شد.

وی گفت: رویکرد بانک صنعت و معدن حمایت از صنایع و تولیدات داخلی است و در این زمینه با توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی، استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های داخلی در اولویت قرار گرفت.
عسکری خاطرنشان کرد: حمایت بانک صنعت و معدن در تأمین مالی نیروگاه های سیکل ترکیبی (گاز - بخار) با استفاده از حداکثر توان داخلی، کشور را در کنار کشورهای آلمان، آمریکا، فرانسه و ایتالیا در زمره صاحبان فناوری تولید توربین و ژنراتور نیروگاه های تولید برق قرار داد.

این مدیر ارشد بانکی افزود: با شروع دوره جدید تحریم ها، بانک صنعت و معدن تأمین مالی نیروگاه های بزرگ برای کمک به صنعت کشور را در دست انجام دارد که از جمله آنها می توان به نیروگاه غرب مازندران (کاسپین)، نیروگاه قشم، نیروگاه کاشان، بخش بخار نیروگاه ارومیه، نیروگاه زنجان، نیروگاه چابهار، بخش بخار نیروگاه رودشور استان مرکزی، ‌نیروگاه لامرد و نیروگاه تربت حیدریه اشاره کرد.

وی تأکید کرد: تکمیل این نیروگاه ها نیازمند یک میلیارد و 700 میلیون یورو اعتبار است که در مجموع سه هزار و 500 مگاوات به توان تولید برق کشور خواهند افزود که معادل 10 درصد از کل تولید برق کشور در افق سال 1400 است.
نظرات بینندگان