arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۱۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۹ - ۱۸ دی ۱۳۹۷

پمپئو: گسترش نفوذ ایران در منطقه خطرناک است/ خروج ما از سوریه در مقابله با ایران یا داعش تاثیر ندارد/ فشارهای خود علیه ایران را دو برابر می‌کنیم

پمپئو وزیر خارجه آمریکا که یکی از اهداف سفر منطقه‌ای خود را مقابله با نفوذ ایران در منطقه خوانده بود، گفت که گسترش نفوذ ایران در منطقه خطرناک است و خروج ما از سوریه در مقابله با ایران یا داعش یا هر دستگاهی که امنیت منطقه‌ای را تهدید می‌کند، تاثیر نخواهد گذاشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزرای خارجه اردن و آمریکا روز سه‌شنبه در یک نشست خبری مشترک درباره مسایل مختلف مربوط به تحولات منطقه از جمله سوریه و ایران و رژیم صهیونیستی بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش فارس، «ایمن الصفدی»، وزیر خارجه اردن و «مایک پامپئو» همتای آمریکایی وی امروز سه‌شنبه ضمن دیدار با یکدیگر در امان، نشست خبری مشترک برگزار کرده و به سوالات مختلف خبرنگاران درباره سوریه، رژیم صهیونیستی، داعش، ایران و خروج نیروهای آمریکایی از سوریه پاسخ دادند.

وزیر خارجه اردن در نشست خبری مشترک با همتای آمریکایی خود، حل بحران سوریه را هدف راهبردی کشورش خواند و گفت: جولان یک منطقه اشغال‌شده و متعلق به کشور سوریه است و از اسرائیل می‌خواهیم که از آن خارج شود.

به گزارش اسکای نیوز، ایمن الصفدی با بیان اینکه حل بحران سوریه هدف راهبردی اردن است، تصریح کرد که «با وزیر خارجه آمریکا درباره آینده منطقه مرزی «التنف» سوریه بحث و تبادل نظر کردیم.»

وزیر خارجه اردن ضمن انتقاد تلویحی از سیاست‌های ایران در منطقه گفت: اگر ایران به عنوان یک کشور طبیعی و غیر توسعه‌طلب باشد، مانعی برای داشتن روابط با این کشور وجود ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اردن گفت که «مواضع اردن در برپایی دولت فلسطین به پایتختی قدس شرقی ثابت است.»

وزیر خارجه اردن تصریح کرد: به همکاری با واشنگتن برای تامین امنیت منطقه مرزی التنف و بازگشت آوارگان ساکن اردوگاه الرکبان به سوریه ادامه می‌دهیم.

وی با تاکید بر ادامه رایزنی‌های اردن و آمریکا درباره تصمیم واشنگتن برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفت که شکست داعش هدف مشترک واشنگتن و امان است.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا هم که در چارچوب سفر منطقه‌ای به هفت کشور عربی به اردن سفر کرده، گفت که واشنگتن به همکاری خود با اردن برای مقابله با فعالیت «مخرب» ایران در منطقه و تلاش‌های این کشور برای دور زدن تحریم‌ها ادامه می‌دهد.

وی بدون اشاره به سیاست‌های جنگ افروزی آمریکا در منطقه از طریق داعش خاطر نشان کرد که «واشنگتن به امنیت اردن و مقابله با تهدیدات منطقه از جمله داعش و ایران پایبند است.»

رئیس دستگاه دیپلماتیک آمریکا که اردن را اولین مقصد سفر منطقه‌ای خود انتخاب کرده است، گفت: انتخاب اردن به عنوان اولین ایستگاه این سفر منطقه‌ای، نشان دهنده اهمیت روابط راهبردی دو کشور است.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهارات ضد ایرانی‌اش گفت که این کشور نه تنها فشارهای دیلپماتیک خود، بلکه تلاش‌های تجاری خود را برای افزایش فشار به ایران مضاعف کرده است.

پامپئو که یکی از اهداف سفر منطقه‌ای خود را مقابله با نفوذ ایران در منطقه خوانده بود، تاکید کرد که «گسترش نفوذ ایران در منطقه خطرناک است و خروج ما از سوریه در مقابله با ایران یا داعش یا هر دستگاهی که امنیت منطقه‌ای را تهدید می‌کند، تاثیر نخواهد گذاشت.»

سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا به هفت کشور عربی در پی تصمیم ترامپ برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه از امروز سه‌شنبه آغاز شده است که اردن اولین مقصد وی است و پس از آن نیز به مصر خواهد رفت.

پایگاه «واشنگتن فری‌بیکن» که رابطه‌ای نزدیک با دولت آمریکا دارد، پیشتر خبر داده بود که پامپئو این هفته به اردن، مصر، قطر، امارات عربی متحده، عربستان سعودی، بحرین و کویت سفر می‌کند تا به متحدان منطقه‌ای آمریکا اطمینان دهد که «ایالات متحده در حال ترک خاورمیانه نیست.»

برچسب ها: پمپئو ، داعش
نظرات بینندگان