arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۴ - ۰۲ آذر ۱۳۹۰

«گوگل» لوگوي خود را براي نويسنده‌ي «سولاريس» تغيير داد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به مناسبت شصتمين سالگرد چاپ اولين كتاب «استانيسلاو لم»، گوگل لوگوي خود را تغيير داد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا در شصتمين سالگرد چاپ اولين كتاب استانيسلاو لم، نويسنده‌ي آثار علمي ـ تخيلي لهستاني، موتور جستجوي گوگل لوگوي خود را تغيير داد.

اين لوگوي متحرك شخصيت انيميشني شبيه لم را نشان مي‌دهد كه پس از مدتي فكر كردن، با يك روبات غول‌پيكر روبرو مي‌شود.

اين نويسنده لهستاني اواخر دهه‌ي 1940 و 1950 تعدادي داستان كوتاه، ‌مقاله و شعر خلق كرد، اما اولين كار مهم او «بيمارستان تبدل» نام داشت كه در سال 1955 به چاپ رسيد.

سفرهاي ستاره‌اي، سولاريس، سايبرياد: افسانه‌هاي عصر سايبرنتيک، شکست‌ناپذير، ناکامي و زنجيره اقبال، از معروفترين آثار او هستند.

به نوشته‌ي روزنامه‌ي گاردين، اين نويسنده‌ي لهستاني در 12 سپتامبر سال 1921 در شهر لهستاني لوو که اکنون بخشي از خاک اوکراين است، در خانواده‌اي يهودي به دنيا آمد. پدر او پزشک حنجره‌شناس بود و خود او نيز قبل از جنگ جهاني دوم به پزشکي پرداخت. بعد از جنگ دوم به شهر کراکو نقل مکان کرد و به نوشتن داستان‌هاي علمي ـ تخيلي پرداخت، چرا که دستگاه سانسور دولت لهستان اين نوع ادبي را بي‌زيان تشخيص داده بود.

با اين همه، نخستين رمان او، «بيمارستان تبدّل»، به مدت هشت سال اجازه‌ي انتشار نيافت تا آن که با مرگ ژوزف استالين در سال 1953 و آزادي‌هاي نسبي فرهنگي، به چاپ رسيد.

سولاريس مشهورترين رمان او در سال 1961 منتشر شد که دو اقتباس سينمايي توسط «آندره تارکوفسکي» و «استيون سودبرگ» و يک اقتباس اپرايي از آن توسط «ميشل اوبست» آلماني انجام گرفت. لم هيچ‌گاه اقتباس‌هاي سينمايي سولاريس را نپذيرفت. او اقتباس تارکوفسکي را به دليل آن که جهان‌بيني او در فيلم رعايت نشده و فيلم بيشتر بازتاب ذهنيات خود تارکوفسکي است، نپسنديد و همين طور هم تلقي خود را از رمان با تارکوفسکي تماما متفاوت مي‌دانست.

لم سال 2006 در سن 84 سالگي در اثر بيماري قلبي درگذشت.
نظرات بینندگان