پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ریچارد برادی منتقد مطرح «نیویورکر»:«خوک» مانی حقیقی جهان هنرمندانی که توسط دولت ها تحت فشارند را به نمایش درمی آورد
ریچارد برادی منتقد مطرح سینمای جهان و نشریه نیویورکر یادداشتی را درباره فیلم «خوک» مانی حقیقی منتشر کرده که خلاصه ای از آن را در ادامه می خوانید:
استقلال فکری حسن که باعث دردسر درگیریاش با مقامات شده، از همان اول قابل تشخیص است: وقتی با یک تی شرت نارنجی با نشان گروه AC/DC وارد یک نمایشگاه هنری تجملاتی میشود، فیلمساز پشمالو و شکم گنده با موهای ژولیده و ریش نامرتب در بین جماعتی شیک و محترم و موقر به عنوان خرس وحشی ستیزهجو و ناراحت خودنمایی میکند.وقتی در مقابل خبرنگار تایمز که از او درباره قتلها میپرسد، احساساتگرایی پیش پا افتاده مصاحبه شونده دیگر را رد میکند و حرفی میزند که انگار نباید بزند: “این جماعت به سادگی از ما متنفرند.” در دیدگاه جسورانه حقیقی تأکید بر این سؤال که “این جماعت” کی هستند (که دشمن هنرمندان و آزادی هنرمندانه در ایران هستند) اصل کل ماجرا را تشکیل میدهد.
همین که مانی حقیقی با جسارت خاص خودش اقدام به ساخت و نمایش فیلم “خوک” کرده، قابل توجه است. او با این فیلم جهان هنرمندانی که با فشار از سوی دولتها مواجهاند را به نمایش میگذارد.
حقیقی مواجهه حسن با قانون را در صحنههای تحقیق درباره قتل به شکلی حساس و طعنهآمیز به نمایش میگذارد. برای نمونه افسر مأمور عظمت (علی باقری) به عنوان شخصی مبادی آداب، طناز و معقول معرفی میشود، حتی زمانی که حسن تحت بازداشت است پنجه بکس درون دستکش مخمل هرگز نشان داده نمیشود، اما در عوض بطور آشکار نیش مضحک زنبور به خشونت پلیس اشاره دارد که قابل شرح نبوده است. و رمزگشایی فوقالعاده عظمت از مدارک جرم که همراه با اتهام و مجازات است اشارهای است به وضعیت شاخکهای حساس دوربینهای مدار بسته که حسن و محیط اطرافش را زیر نظر دارد.
گستره بینش وسیع حقیقی درباره زندگی عمومی بخش جدایی ناپذیر شم تلخ و محزون سیاسی خود اوست... هرآنچه “خوک” درباره قدرت سرکوبگر حکومت میگوید منطبق است با همه حرفهایی که درباره عوام میزند، که با انحرافات کوتهفکرانه، دیدگاه محافظهکارانه و سادهلوحی مبتنی بر اعتماد به رسانههایش پایههای محکم و جوهر اصلی یک نظم رسمی سرکوبگر را تشکیل میدهد.