arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۲۷۵۸
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۸ - ۲۳ دی ۱۳۹۷

چگونه فناوری های هوشمند صنایع لبنی را متحول خواهند کرد؟

برآورد شده است که در 25 سال گذشته تولید جهانی شیر 61 درصد افزایش یافته است (به طور متوسط ​​2 درصد در سال) و تا سال 2025 این افزایش 177 میلیون تن خواهد بود.بنابراین می توان گفت ورود هوش مصنوعی به این حوزه حائز اهمیت بسزایی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برآورد شده است که در 25 سال گذشته تولید جهانی شیر 61 درصد افزایش یافته است (به طور متوسط ​​2 درصد در سال) و تا سال 2025 این افزایش 177 میلیون تن خواهد بود.بنابراین می توان گفت ورود هوش مصنوعی به این حوزه حائز اهمیت بسزایی است.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، همزمان با افزایش جمعیت و رشد تکنولوژی انتظار می رود نحوه استفاده از هوش مصنوعی در صنایع لبنی نیز در حال تحول است.

نگهداری گاوهای سالم در دامداری سیار مهم است و تلاش برای بالا بردن کارایی و بهره وری تولید شیر نیاز به مزارعی دارد تا گاوها بتوانند بهتر تغذیه کنند. اما همه چیز به تغذیه محدود نمی شود و مواردی مثل درجه حرارت بدن گاوهنا، سطح استرسی که به حیوانات وارد می شود و روی کیفیت شیر آنها تاثیر می گذارد نیز مهم است.

به نظر می رسد فناوری، نیروی محرکه ای برای رشد سرعت بهره برداری از صنایع لبنی است. در حال حاضر تکنولوژی در صنایع لبنی بیگانه نیست و شاهد حضور سنسورهای هوشمند در بخش هایی مثل بررسی و کنترل کیفی شیر، بررسی وضعیت سلامت گاوها، سنجشگرهای هوشمند کیفیت شیر و ... هستیم اما در ادامه برخی از ابزارهای مدرن و دستگاه هایی که احتمالا به زودی در دامپروری ها و صنایع لبنی شاهدشان هستیم بررسی می کنیم:

 

تجهیزات شیردوشی صنعتی روباتیک

چن یوانرنگ، یکی از بنیانگذاران سیستم های هوشمند روباتیک  در دامپروری می گوید توسعه این تکنولوژی ها چند میلیون دلار هزینه دارد اما این تکنولوژی ها کاربردی ترین تکنولوژی های دامپروری هستند که شستشو، ماساژ و تغذیه حیوانات را شامل می شوند. با کمک روبات ها سیستم شیردوشی در محیطی بهداشتی تر و بسیار سالم تر انجام خواهد شد.

چگونه فناوری های هوشمند صنایع لبنی را متحول خواهند کرد؟

استفاده از پهبادها

کشاورزان می توانند از طریق نظارت بر هوایی زمین و گاوهای شیری بلافاصله به شرایط اضطراری واکنش نشان دهند و احتمالا جان حیوانات را نجات دهند. با توسعه  عمر باتری و توانایی پرواز  خودران در پهبادها امکان نقشه برداری هوایی رشد پیدا کرده است.

 

شستشوی روباتیک حیوانات

شاید بسیار عادی به نظر برسد یا حتی مهم به نظر نرسد اما شستشوی حیوانات به شکل روباتیک از اهمیت بسزایی برخوردار است. پاکیزگی بدن حیوانات با سلامت دام ها ارتباطی مستقیم دارد و می تواند در کیفیت شیر نیز موثر باشد. این روزها سیستم های هوشمند نقشی مهم در نظافت و پاکیزگی حیوانات دارند.

 

شناسنامه های الکترونیک

شناسنامه های الکترونیک که اغلب به شکل قلاده طراحی می شوند، از طریق یک فرستنده به کشاورزان اطلاعاتی را ارسال می کنند. برای مثال وضعیت سلامت گاوها، نرخ شیردهی، وضعیت تغذیه و بیماری های احتمالی گاوها را مخابره می کند. این تکنولوژی های پوشیدنی کمک می کنند حیوانات به طور دائم رصد شوند.

 

چاپگرهای سه بعدی

استفاده از قطعات چاپ شده با کمک چاپگرهای سه بعدی یک برنامه اصلی برای جایگزینی قطعات ماشین کشاورزان روستایی است که نه تنها موجب صرفه جویی در وقت می شود بلکه در هزینه های افراد نیز صرفه جویی می کند.

نظرات بینندگان