arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۲۸۹
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۲ - ۰۳ آذر ۱۳۹۰

منشور کوروش کهن ترین سند کتبی قضایی است نه حقوق بشری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهر نوشت:

پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی در همایش بزرگداشت کوروش با بیان اینکه نام ال کساندر یونانی از گذشته‌های دور به خاور رسیده و تغییر واژه داده است گفت: برخی معتقدند که سکندر، نامی ایرانی است اما باید گفت برهان بیاورید که در کجای زبان شناسی تاریخی چنین چیزی آمده است.

همایش بزرگداشت کوروش یکشنبه شب با حضور جمعی از دوستدارن میراث فرهنگی، اساتید باستان شناسی و میراث فرهنگی در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزار شد. در این برنامه میر جلال الدین کزازی درباره جایگاه کوروش در تاریخ ایران و جهان گفت: کوروش در پهنه گیتی و تاریخ جهان بی همتاست. همچنین در چندین آیه از سوره کهف از این مرد نازآلود به نام ذوالقرنین یاد شده است.

اما کامیار عبدی استاد دانشگاه و باستان شناس شرکت کننده در این همایش نیز پیشنهاد داد تا یک روز از تقویم سال به نام روز کوروش نامگذاری شود.

 

منشور کوروش کهن ترین سند کتبی دادگستری است

در ادامه این همایش ژاله آموزگار، استاد دانشگاه تهران با اعلام این پرسش که چرا منشور کوروش به عنوان منشور حقوق بشر شناخته می شود درحالی که مستقیما در آن سخنی از حقوق نیامده است بیان کرد: شرح رفتار بزرگان و درباریان و فرمانروایان کشورگشا که در کتیبه های سنگی آمده است در مقایسه با منشور کورش نشان می دهد که در آن کتیبه ها صحبت از قتل و غارت و خونریزی بوده اما در منشور رعایت احترام و ارزش های انسانی تاکید شده است.

این دکترای زبان‌های باستانی گفت: منشور کوروش، کهن ترین سند کتبی از دادگستری و مراعات حقوق بشر است که در آن تسامح فرمانروایان و احترام به ارزش های دیگران دیده می شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: در زمانی که شاهان آشوری در کتیبه های خود از سربریدن مردم و سوزاندن اسیران و در آوردن چشم آنها سخن می گویند در نوشتار منشور کوروش غارت و آزار مردم منع می شود و به برگرداندن رانده شدگان و سازش تاکید می کند.
نظرات بینندگان