مشکلات ایجاد شده در یکی از شعب بانک تجارت استان کرمان با بازتاب های مختلفی در رسانه ها همراه بود . فارغ از هرگونه جهت گیری مثبت یا منفی و هجمه هایی که در این گونه موارد متوجه بانکها می شود آنچه اهمیت دارد لزوم اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه از سوی بانکها برای جلوگیری از تکرار یا به حداقل رساندن اینگونه موارد است . بابک دهقان رییس اداره مبارزه با پولشویی بانک تجارت در گفت و گویی به اقدامات صورت گرفته از سوی این بانک برای مواجهه با ریسک های احتمالی پیش رو اشاره کرد.
به گزارش انتخاب به نقل از بانک تجارت، دهقان در ابتدا به سابقه تشکیل این اداره اشاره داشت و گفت: اداره مبارزه با پولشویی در مهر ماه 91 شکل گرفت. نگارش دستورالعمل ها ، تنظیم ساختار سازمانی و آماده سازی سامانه های متعدد برای برقراری ارتباط با مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی (FIU) ، تهیه سیستم برای نظارت و پاسخگویی اداره مبارزه با پولشویی و ... تا سال 92 به طول انجامید. در همین سال وزارت اقتصاد مجددا با صدور بخشنامه بانکها را ملزم به داشتن یک سامانه جامع مبارزه با پولشویی کرد که این سامانه به AML معروف است. این سامانه اطلاعات تراکنش های صورت گرفته را در کمترین زمان ممکن پردازش نموده ، مسیر نقل و انتقال وجوه مورد نظر را ردیابی و ابزارهای پرداخت آن را شناسایی می کند. در حال حاضر اطلاعات بانک از سال 88 در این سیستم ثبت شده است.
رییس اداره مبارزه با پولشویی بانک تجارت یکی دیگر از اقدامات این اداره را ایجاد واحد بازرسی تخصصی برای مبارزه با پولشویی عنوان کرد و افزود: نقل و انتقال وجوه در همه جای کشور وجود دارد ولی برخی مناطق همچون مناطق مرزی و آزاد در این زمینه به مناطق پرخطر معروف هستند که باید نظارت بیشتری روی آن داشت. واحد بازرسی تخصصی نظارت ویژه ای در این خصوص دارد و طی این مدت همکاری نزدیکی را با مدیریت های امور بازرسی و حراست بانک داشته ایم. بانک مرکزی و وزارت امور اقتصاد و دارایی هم همه ساله در چند نوبت و حسابرس مستقل بانک نیز حداقل یکبار در سال فعالیت های بانک در این بخش را بررسی می کنند که عملکرد ما در ابعاد نظارتی و کنترلی مورد تایید بوده است و امیدوار هستیم با تسریع فرآیندهای مبارزه با پولشویی دیگر شاهد اتفاقاتی مشابه آنچه در شعبه کرمان اتفاق افتاد نباشیم.
وی بانک تجارت را بانکی پیشرو در زمینه مبارزه با پولشویی دانست و یادآور شد: یکی از اقدامات منحصر به فرد بانک تجارت در این حوزه راه اندازی سامانه اندازه گیری ریسک عام مشتریان است. این سیستم در راستای اجرای دستورالعمل مبارزه با تامین مالی تروریسم و با هدف انطباق با مقررات نهاد های ناظر تهیه شده است .این سامانه سطح ریسک عام مشتریان بانک را با انجام رتبه بندی آنها در زمان افتتاح حساب و بعد از آن اندازه گیری و پایش کرده و بر این اساس یک سری توصیه و هشدار به رییس شعبه مربوطه پیرامون این مشتری اعلام می کند که باید در تعاملات آتی با وی در بخش های مختلف مد نظر خود قرار گیرد. از دیگر اقدامات بانک تجارت در این زمینه می توان به راه اندازی سیستم های CTR و STR اشاره کرد. در قالب سامانه CTR شعب کلیه معاملات و تراکنش های نقدی با مبالغ بیش از 150 میلیون ریال ، 10 هزار دلارو یا معادل آن به سایر ارزها را در صورت دریافت به صورت مکانیزه به اداره مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم گزارش می کنند. همچنین مکانیزه شدن جمع آوری اطلاعات معاملات و عملیات مشکوک از شعب( STR) هم از جمله برنامه های این اداره بوده که به طور کامل اجرا شده است.
دهقان بر لزوم آموزش مستمر پرسنل بانکها در این حوزه تاکید کرد و افزود: مبارزه با پولشویی شاید تنها حوزه ای است که باید به صورت مستمر آموزش داده شود. این آموزش ها اگر تکراری هم باشد اشکالی ندارد چون حساسیت همکاران را نسبت به این امر بیشتر می کند. پولشویی جرمی ثانویه و فرآیندی سازمان یافته است که معمولا توسط افراد هوشمند اجرا می شود. هر لحظه شیوه های جدیدی در این بخش ابداع شده و این امر هوشمندی ما را طلب می کند و باید آموزش در این حوزه را به صورت ویژه مد نظر داشته باشیم. موفقیت در این حوزه به همیاری و همکاری پرسنل بانکها بستگی دارد.