arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۳۲۴
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۹ - ۰۳ آذر ۱۳۹۰

رئیس دیوان محاسبات : بسیاری از مدیران اجرایی به قوانین آشنایی ندارند

رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه متاسفانه هیچ نهادی درآمد کل کشور را نمی‌داند، گفت: باید دید چگونه می شود عدالت را توسط حسابرسی محقق و همچنین چگونه می توان قدرت را کنترل کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر نوشت:

 رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه متاسفانه هیچ نهادی درآمد کل کشور را نمی‌داند، گفت: باید دید چگونه می شود عدالت را توسط حسابرسی محقق و همچنین چگونه می توان قدرت را کنترل کرد.

 عبدالرضا رحمانی فضلی در مراسم اختتامیه سومین مجمع سالیانه مدیران دیوان محاسبات کشور که روز پنجشنبه برگزار شد ابراز امیدواری کرد همه مدیران دیوان محاسبات با پایبندی به بیانیه های پایانی کارگروههای تخصصی برگزار شده در این همایش آن را میثاقی جمعی تلقی کنند و امور کاری را در سال 91 بر اساس آن اجرایی نمایند.

اهم اظهارات وی به شرح زیر است:
 
*ما در زمینه ایجاد انضباط مالی اشکال ساختاری نهادینه شده و فرهنگی داریم از زمان مشروطیت در قوانین مختلف و با مدیریت ها و نظارت ها خواسته اند انضباط مالی را از بین ببرند و ما هنوز نتوانسته ایم در این حوزه به نقطه مطلوب برسیم.

* باید سه سئوال پاسخ دهیم. درآمد کل کشور چقدر است؟ مجموعه هزینه های کشور چقدر است و نتیجه این درآمدها چیست؟

 * متاسفانه هیچ نهادی در کشور درآمد کل را نمی داند. وقتی درآمدها را نمی دانیم مجموع هزینه ها را هم نمی دانیم اما اگر در دیوان بتوانیم این سیاست را عملیاتی کنیم که مجموعه درآمدها در یکجا متمرکز شود به هدف می رسیم. طرح سنا همین هدف را دنبال می کند.

* هیچ دستگاه اجرایی در سطح ملی و منطقه ای نداریم که به نظرات دیوان بی توجه باشد و با دیوان محاسبات همکاری نکند. این همکاری هم از موضع اعمال اختیارات نیست بلکه از موضع همکاری و مشورت است که دیوان در سیاست پیشگیرانه آن را پیگیری می کند.

* مجموعه فعالیت های دیوان در شرایط کنونی به گونه ای است که هر چند با نقطه مطلوب فاصله داریم اما در مسیر نقطه مطلوب قرار گرفته ایم. من می دانم آسیبی که کشور با آن گرفتار است عدم توزیع مناسبات امکانات و منابع است. 20 سال است که مجلس تاکید کرده دولت طرح آمایش سرزمین را ارائه دهد زیرا عدم تهیه آن موجب عدم توازن می شود.

* دیوان محاسبات و کارکنان آن عزم خود را جزم کرده اند که در مسیر تعیین شده برای رسیدن به نقطه مطلوب فعالیت کنند. در این مسیر مجلس باید به ما کمک کند . ما مدعی هستیم تمامی مدارک و اسناد ما محکم و متقن است و بر اساس آماری است که دستگاههای اجرایی به ما می دهند. ما عدد و رقم تولید نمی کنیم.

* خیلی از مدیران اجرایی به قوانین آشنایی ندارند البته مجلس در این زمینه تاکنون کوتاهی نکرده است.

* می توانم صدها مثال از ناکارآمدی از حوزه اقتصاد بزنم. همه این نواقص وجود دارد کار بسیار زیاد است ما اراده کرده ایم این کار زیاد را انجام دهیم چون آن را وظیفه خود می دانیم. این مسیری است که طی می کنیم و همه برنامه هایی که در دیوان محاسبات پیگیری می شود برای آن است که وظیفه خود را در قبال خون شهدا به انجام برسانیم.
 
* وقتی بحث حمله به افغانستان مطرح می شود بیش از 30 فیلسوف لیبرال بیانیه صادر می کنند و حمله به افغانستان را توجیه ایدئولوژیکی می کنند . همچنین در بیان علت حمله به عراق از حفظ و صیانت از منافع خود صحبت می کنند. آنها بر اساس روابط حاکم و صحنه بین الملل به خود حق می دهند که نقش آفرینی کنند و اگر ما به عنوان مدعیان برقراری عدالت در دنیا صحبت می کنیم از نظر ایدئولوژیکی به خود حق می دهیم زیرا معتقدیم منشاء حکومت در دنیا امانتی از سوی خداست.

* اگر ما ادعای رقابت و بسترسازی داریم باید تلاش کنیم در چارچوب رقابت های پذیرفته شده دنیا رقابت کنیم. بنابراین یکی از چارچوب های پذیرفته شده مباحث رقابتی و توسعه ای است. غربی ها هیچ گاه ما را در عرصه های ایدئولوژیکی به رقابت دعوت نکرده اند چون آنها درک فلسفه ما را ندارند و همواره از ما برای رقابت اقتصادی و مباحث توسعه ای دعوت می کنند و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم افکار عمومی جهان در این عرصه رقابت را بیشتر قبول دارند زیرا مسائل اقتصادی مباحث اصلی زندگی آنان است.

 * اگر شما افتخار می کنید و در سخنرانی ها تاکید می کنید که بیداری اسلامی و تحولات منطقه ناشی از الگوگیری از انقلاب اسلامی است و ما منشاء آن تحولات هستیم، باید برای رویارویی صحنه بین الملل علیه خود نیز آمادگی داشته باشیم زیرا آنها نمی نشینند تا صحنه بین الملل را به ضرر آنها به هم بزنیم. وقتی ادعا می کنیم باید پای هزینه هم بایستیم.

* تحولاتی که امروز در حوزه های اجتماعی و اقتصادی غرب اتفاق افتاده است نشان دهنده این است که سد آهنین لیبرالیسم در حال ترک خوردن است . نمی خواهم بحث فروپاشی غرب را مانند دیگر تحلیلگران بگویم و یا اینکه مانند آنها از مستحکم بودن آن و اینکه هیچ انرژی نمی تواند آنها را در هم شکند بگویم، آنچه در غرب اتفاق افتاده یک واقعیت است. انحصار ثروت در دنیا شکسته و غرب نمی تواند آن را تحمل کند و هم اکنون بازارهای جهانی خود را از دست داده است.

* رشد 11 درصدی چین و 9 درصدی کره برای آنها مفهوم دیگری دارد. سخنان اخیر کلینتون وزیرخارجه امریکا در همین راستاست که می گوید استراتژی ما این است که در مباحث اقتصادی سرمایه گذاری بیشتری کنیم و سیاست های جدید ما در حوزه اقتصاد است.

* بنابراین در راس مسائل اقتصادی انرژی و نفت قرار دارد و نفت در خاورمیانه است. بنابراین استراتژی جدید آنها متوجه خاورمیانه است.

* مگر ما بحث عدالت و رفاه نسبی را برای مردم مطرح نکرده ایم؟ چگونه باید به آن پاسخ دهیم؟ آیا توسعه به عنوان هدف کلان و ملی قابل قبول است؟ ما ناگزیریم به سمت قدرت اقتصادی و توسعه ملی برویم. سیاست های طراحی شده در دیوان محاسبات در این راستاست که با سیاست ها کاری کنیم که هدف محقق شود. قانونگذار از نظر ما حکیم است و قانون مجلس برای ما تقدس دارد و محور کار ماست. بنابراین تعریف خود را مبتنی بر عملکرد مجلس در حوزه قانونگذاری می دانیم و وظیفه دیوان این است که با کمک به تحقق حداکثری قانون، به توسعه ملی کمک کند.

* بررسی های ما نشان داد در طی سالیان دراز از جمع تخلفات کاسته نشده است این در حالی است که هر قانونی که اجرا نمی شود، بخشی از توسعه ملی ما راکد می ماند. بنابراین بررسی کردیم و سیاست پیشگیرانه را برای اینکه اقدامات منجر به کاهش تخلفات شود در پیش گرفتیم.
نظرات بینندگان