arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۳۴۲
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۲۳ - ۰۳ آذر ۱۳۹۰

از این که اصغر فرهادی "شورشی" از ایران برود، ناراحتم

"جدایی نادر از سیمین" هرگز تصویر سیاه و غیرواقعی از ایران ارائه نمی دهد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حجت الاسلام والمسلمین رسول جعفریان در آخرین مطلب خود به موضوع مهاجرت اصغر فرهادی از ایران پرداخته و رسانه ها و چهره های علاقه مند به این موضوع را مورد انتقادی تند قرار داده است.

خبر رفتن اصغر فرهادی، کارگردان فیلم جدایی نادر از سیمین از ایران، با استقبال برخی از سایت ها روبرو شده است. یکی از این سایت ها خبر این رفتن را با چندین طعنه و حمله بدرقه کرده و به اعتبار این که بی بی سی از وی و فیلم او تقدیر کرده او را مورد حمله قرار داده است. در این خبر آمده است: "گفتنی است فرهادی در آخرین فیلم خود "جدایی نادر از سیمین" با ارائه یک چهره سیاه و غیرواقعی از جامعه ایرانی، توانست نظر کشورها و جشنواره‌های غربی را به خود جلب کند و جوایز فراوانی را به دست آورد."

جحجت الاسلام جعفریان می افزاید: "بنده مثل بسیاری از ایرانیان که به فراوانی از این فیلم استقبال کرده و آن را دیدند، به تماشای آن نشستم اما به هیچ روی تصویر سیاهی از ایران یا تصویری غیر واقعی در آن ندیدم. در این باره خیلی به ذهنم فشار آوردم، اما باز عقلم به جایی نرسید. البته احتمال می دهم که نتوانسته ام چنین سیاه نمایی را از آن درک کنم. با این همه، اگر بنا باشد سیاه نمایی از ایران در این فیلم آن قدر دور از ذهن باشد که به این سادگی نتوان به آن رسید، باید به درک افرادی که نایل به درک آن شده اند آفرین گفت که این قدر قدرت سوراخ کردن فیلم را دارند. بنده البته به این فیلم ـ صرف نظر از ویژگی های شخصی کارگردان که چیزی از آن نمی دانم ـ آفرین می گویم. آفرین گفتن من به خاطر واقع گرایی و موضع انسانی است که در این فیلم وجود دارد، عشق پسری به پدر که این چنین شیفته اوست. زنی وفادار به شریعت و انسانیت و صداقت که وسوسه به دروغگویی می شود، اما تسلیم نمی شود. رفتار انسانی آن زن و خانواده اش با شوهرش و بسیاری نکات دیگر."

وی افزوده است: "اکنون می گویند فرهادی ایران را ترک کرده و در فرانسه اقامت کرده است. بنده از این که یک ایرانی یا یک مسلمان شرقی به اروپا برود از این بابت خوشحالم که بالاخره یک مسلمان به مسلمانان آن دیار اضافه شده است. همین که اسم مسلمان روی اوست کافی است. اما از این که کسی در اینجا نگران این نباشد که کارگردانی کارآزموده که در دامان سینمای پرافتخار پس از انقلاب تربیت شده و اندکی هم ممکن است شورشی باشد، از ایران برود، ناراحت هستم. مگر ما بر این باوریم که همه رفتارهایمان در جمهوری اسلامی درست است؟ مگر ادعای عصمت داریم؟ تازه مگر دو سه آدمی که در یک فیلم نمایش داده می شوند نمونه ای از تمام مردم ایران هستند؟ ایا اتفاق بد در جامعه نمی افتد؟ آیا فساد اقتصادی وجود ندارد؟ آیا آدم بد در جامعه وجود ندارد؟‌ پس این همه زندانی برای چیست؟ صد البته انسان های پاک هم فراوان هستند. انسان های ایثارگر و پاک هم فراوان هستند. بسیجیان غیرتمند و حافظ مرزهای ایران اسلامی هم بسیارند. در عالم فیلم سازی، یکی ممکن است فیلم خوبان را بسازد دیگری فیلم بدان را. خداوند هم در قرآن گاهی اخبار خوبان را می گوید گاهی اخبار بدها را. آیا داستان یوسف باید به این معنا باشد که قرآن تصویر بسیاری بدی از مردم کنعان می دهد؟ به هر حال وظیفه یک فیلم ساز این است که عیب و مشکل جامعه خود را بگوید، وظیفه دیگری آن است که حسن آن را بگوید."

منبع: خبر آنلاین
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
11
4
انتخاب خاک بر سرت با انتخاب این تیترت!
تاکنون مطالب این سایت را می خواندم که فکر می کرذم صادقانه است. هرچند شاید مهم نباشد اما دیگر به اینجا نخواهم آمد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۴
86
2
کلا با قیافه و افکار این فرهادیه!!! اصلا حال نمیکنم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۴
1
24
به همین راحتی سرمایه های انسانی کشور را از دست میدهیم.
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۴
35
4
ایشان در خارج می خواهد چگونه زندگی کند و پول از کجا در می آورد. مثل همه انهایی که به خارج آمدند باید کاری پیدا کنند. ایشان فیلم سازی بلد هستند. چه کسی سرمایه فیلم ایشان را خواهد داد؟ جواب مشخص است اپوزیسیون خارج. بزودی فیلمی خواهند ساخت که جمهوری اسلامی را محکوم می کند و دیگر نمی توانند به ایران باز گردند. مبارک است.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
خودت توخارج باپول كي زندگي ميكني؟؟؟حتماباپول اختلاس
واگه درايراني چراقانون كشوري كه اين همه ازاون دم ميزني رازيرپاميذاري؟؟؟
منظورم كه ميفهمي؟؟؟
حالااگه ماغيرقانوني وارد اينترنت بشيم يه حرفي
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۴
2
15
پس وای به حال سینمای ایران که در حال پوچی و نابودیه
علیرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
0
0
درودبر حجت الاسلام جعفریان که با دید منطقی و صحیح پرده از تحجرگرایی برداشتند ایکاش با دید ملی از اعتقادات مذهبی و سرمایه های معنوی کشورمون دفاع کنیم . و به جای اینهمه دافعه به فکر جاذبه باشیم
نخودى
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
0
0
احسنت به شعور والا ودرك آقاى جعفريان،ايشان انسان فرهيخته و با فرهنگي هستند.
آياساختن هر فيلمي كه نشان دهنده گوشه اي از مراوادات اجتماع امروز ايران باشد، سياه نمايي جامعه ايراني است؟؟؟ و حتما وقتي تهيه كننده و يا كارگردان آن فيلم هم مهاجرت ميكند و ميرود حتما سياه نمايي كرده و در رفته است؟؟؟
عباس سعيدي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
0
0
آيا افتضاح اقتصادي اخير و مصوبه مادام العمر كمتر از اين گونه فيلمها چهره نظام اسلامي عزيزمان را در خارج مشوه جلوه مي دهد چشم پوشي بر بسياري از قصورها وتقصيرهاي برخي نا مديران اقتصادي وسياسي وفرهنگي در تصميم گيريها، تبعات اجتماعي خاص خود را خواهد داشت ويك هنر مند لاجرم موظف است اين نا ملايمات را با زبان هنر وصد البته منصفانه بيان كند عزيزان مسئول ، بد ججابي وفحشاي علن (رشوه گيري،تعرض به نواميس، پولشويي وتلاش در جهت كسب مال حرام، دروغ گويي، كار چاق كني،شرخري، پارتي بازي، رانت خواري و... در جامعه رو به فزوني است ضمن آنكه محاسن وخوبيهاي عالي و بسيار زيادي هم داريم. خود را به خواب نزنيم دشمن هم بيدار ومترصد فرصت سياه نمايي است حرفهاي برادر جعفري را به عنوان يك دلسوز در جذب وماندگاري سرمايه هاي فرهنگي جدي بگيريد وبه قول رهبر عزيزمان جذب حد اكثري داشته باشيد
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
0
0
فیلم جدایی نادر از سیمین یک فیلم انسانی است و می تواند در هر مکان جغرافیایی اتفاق بیافتد. در این فیلم شاهد دو نوع از افراد خوب و متعهد جامعه هستیم، یک زوج مومن به مبانی اعتقادی دینی و یک زوج مومن به مبانی انسانی که در دو طبقه اجتماعی مختلف نیز قرار دارند و در عین حال به خاطر مشکلاتی که درگیر آن شده اند، از مبانی اعتقادی خود تخطی می کنند ولی در نهایت به مبانی اعتقادی خود برمی گردند (به ویژه خانم معتقد به مبانی دینی). به نظرم این فیلمی عمیق در بررسی رفتار انسانی در شرایط بحران است و به زیبایی آن را نمایش داده است. افرادی که می گویند «این فیلم سیاه نمایی است و جامعه ایرانی را دروغگو معرفی کرده» نظرشان محترم ولی بسیار سطحی است. ضمن تقدیر از روشن بینی آقای جعفریان، امیدوارم سفر آقای فرهادی در حد سفر باشد و ایران و سینمای آن از این دست هنرمندان برجسته و متفکر بیشتر به خود ببیند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
0
0
تاسف برای هرچی آدم متعصب و بی منطقه که تحمل حرف حق رو نداره,فرهادی اونقدر بزرگ هست که اونجا از گرسنگی نمیره,البته تحلیل بزرگیش از شعور شما بر نمیاد,شما که ادراک فیلمیتون در حد موش و گربه هم نیست
نظرات بینندگان