arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۴۰۰
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۲ - ۰۵ آذر ۱۳۹۰

توصیه‌های آیت‌الله مکارم به عزاداران حسینی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در توصیه‌ای به عزاداران حسینی، تاکید کردند: با توجّه به در پیش بودن انتخابات ممکن است افراد فرصت‌طلب بخواهند از این مراسم پاک و ملکوتى بهره‌برداری کنند، باید هوشیار بود و جلو این‌گونه کارها را گرفت

 

به گزارش مرکز خبر حوزه متن توصیه‌های این مرجع تقلید به عاشقان حسینی بدین شرح است .
بسم الله الرحمن الرحیم
عاشوراى حسینى سال 1433 با عظمت و شکوه فراوان فرا مى‌رسد و خون‌هاى پاک شهیدان کربلا جوشش دیگرى پیدا مى‌کند و عاشقان مکتبش براى برگزارى این مراسم تاریخى باشکوه هرچه بیشتر آماده مى‌شوند، مخصوصآ جوانان با ایمان و پاکباز در خط مقدم این مراسم قرار دارند و وفادارى خود را با شعار تاریخى سرور شهیدان کربلا «هیهات منا الذلة» با تمام وجود خود اعلام مى‌دارند.
در اینجا لازم مى‌دانم نکاتى را به عرض همه خطباى محترم و مدّاحان عزیز و تمام هیئت‌هاى مذهبى برسانم، نکاتى که إن‌شاءالله موجب رضاى خداوند و سالار شهیدان و خشنودى امام زمان ارواحنا فداه خواهد بود.
1. مراسم را چنان برگزار کنند که شرکت کنندگان ضمن سوگوارى پرشور به اهداف والاى سالار شهیدان و پیام‌هاى انسان‌ساز مکتبش آشنا شوند.
2. از آوردن وسائل موسیقى و آنچه اسباب گناه است به این مجالس روحانى جدآ بپرهیزند (البته استفاده از طبل و سنج براى تنظیم برنامه دسته‌جات مانعى ندارد).
3. مداحان محترم از پیروى کردن سبک‌هاى زشت و سبک غربى بپرهیزند و سعى در احیاى سبک‌هاى سنتى و افتخار پیمودن راه دعبل‌ها و کمیت‌ها و محتشم‌ها را داشته باشند، چرا که نفوذ این‌گونه سبک‌ها ارزش و اصالت مکتب سرور شهیدان راه خدا را خدشه کرده، و راه را براى تغییر چهره سوگوارى و عزادارى شهیدان کربلا باز مى‌کند و این خطر بزرگى است.
4. هیئت‌هاى مذهبى و اداره‌کنندگان مجالس دینى به وحدت صفوف عزاداران کمک کنند و اجازه ندهند بدخواهان تخم نفاق در میان آنها بپاشند، امروز وحدت صفوف از اوجب واجبات است.
5. با توجّه به این‌که ایام انتخابات نزدیک است ممکن است افراد فرصت‌طلب بخواهند از این مراسم پاک و ملکوتى براى منافع سیاسى خود بهره گیرند، باید هوشیار بود و جلو این‌گونه کارها را گرفت. امام حسین(ع) تعلق به همه دارد یا صحیح‌تر همه آزادى‌خواهان جهان به او تعلّق دارند و از مکتبش الهام مى‌گیرند و رنگ جناحى خاصّى ندارد.
6. خطباى محترم و مدّاحان عزیز از ذکر تواریخ ضعیف و مصائب مشکوک و وهن‌آور اجتناب کنند و نکات مربوط به رشادت‌ها و ایثار و فداکارهاى این شهیدان پرافتخار به صورت پررنگ با نظم و نثر حماسى یادآور شوند.
7. از کارهایى که آسیب به بدن مى‌رساند مخصوصآ قمه‌زنى که پى‌آمدها و عوارض ناگوارى براى جهان تشیع دارد پرهیز کنند و اگر بزرگان پیشین امروز بودند همه رأى به تحریم آن مى‌دادند.
8. دشمن مى‌داند که عاشوراى حسینى هر سال خون تازه‌اى در عروق عاشقان حسینى جارى مى‌سازد و آنها را با الهام از مکتب آن حضرت به مقاومت دلیرانه در برابر دشمن وا مى‌دارد، لذا دشمن سعى دارد عاشورا به فراموشى سپرده شود یا آمیخته با خرافات گردد. عزاداران پرافتخار حسینى باید دشمنان را در هر دو جهت ناکام سازند.
قبولى طاعات و سوگوارى‌هاى همه عزیزان را از خداوند بزرگ خواستارم.
5/9/1390
 

نظرات بینندگان