arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۴۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۳ - ۳۰ دی ۱۳۹۷

تزریق ژل،درمان قطعی آرتروز است؟

پزشک تزریق ژل حاوی اسید هیالورونیک را برایش تجویز کرده و می‌گوید این شیوه در کاهش درد و عوارض آرتروز مؤثر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از خوانندگان این روزنامه نوشته است: پدری 65 ساله دارم که از بیماری آرتروز زانو رنج می‌برد. متأسفانه در ماه‌های اخیر درد زانوی او بیشتر شده است، اما به‌دلیل مشکلات قلبی که به آن مبتلا است امکان عمل تعویض زانو را ندارد. پزشک تزریق ژل حاوی اسید هیالورونیک را برایش تجویز کرده و می‌گوید این شیوه در کاهش درد و عوارض آرتروز مؤثر است.

لطفاً مرا راهنمایی کنید که آیا برای آرتروز درمان قطعی وجود دارد و آیا تزریق ژل برای کاهش دردهای پدرم کمکی خواهد کرد یا خیر؟

پاسخ:

در پاسخ به سؤال اول شما باید بگویم که برای بیماری آرتروز زانو، درمان قطعی وجود ندارد اما می‌توان به روش‌های مختلف درد بیماران مبتلا به آرتروز زانو را تاحدودی کاهش داد و آنها را به زندگی طبیعی بازگرداند.

 

دقیقاً به‌همین دلیل است که همواره بر پیشگیری از ابتلا به این بیماری تأکید می‌شود. البته تشخیص بیماری در مراحل اولیه و شروع بموقع درمان نیز می‌تواند در کاهش عوارض بیماری مؤثر باشد. در واقع اگر بیماری بموقع تشخیص داده شود می‌توان با استفاده از روش‌های مختلف درمانی مانند دارو درمانی روند پیشرفت بیماری را کند کرد و عوارض آن را کاهش داد.

خوب است بدانید انجام حرکات مناسب ورزشی تحت نظر پزشک که به تقویت عضلات زانوها منجر می‌شود می‌تواند در کاهش درد زانوها مؤثر باشد. در مورد سؤال دوم شما هم باید بگویم که تزریق ژل داخل مفصل یکی دیگر از روش‌های درمانی مؤثر در کاهش درد این بیماری است.

در این شیوه ژلی غلیظ حاوی اسید هیالورونیک در داخل مفصل تزریق می‌شود. اسید هیالورونیک به طور طبیعی در مایع مفصلی وجود دارد. مایع مفصلی وظیفه لغزندگی سطوح مفصل روی یکدیگر و کاهش فشار روی غضروف مفصل را برعهده دارد. از این‌رو تزریق این ژل به مایع مفصلی کمک می‌کند تا وظیفه خود را بدرستی انجام دهد و درد بیمار کاهش یابد. البته به یاد داشته باشید پدر شما باید در کنار تزریق، ورزش‌های مناسب تقویت عضلات را هم انجام دهد.

روزنامه ایران 

 

نظرات بینندگان