arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۴۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۰ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۷

غلظت ذرات معلق در کشور سه برابر استاندارد جهانی

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت : غلظت ذرات معلق هوا در کشور سه برابر استاندارد بهداشت جهانی است بنابراین با وضعیت مطلوب فاصله داریم و باید بیشتر تلاش کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

غلظت ذرات معلق در کشور سه برابر استاندارد جهانیعباس شاهسونی عصر دوشنبه در جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا افزود: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت افرادی که در هوایی با غلظت ذرات 22 میکروگرم زندگی می‌کنند مانند این است که روزانه دو نخ سیگار می کشند این میزان غلظت سال گذشته در ایران 34 میکروگرم بود.
وی با بیان این که آلودگی هوا ششمین علت مرگ در دنیاست، افزود: 90 درصد مردم دنیا با درصد های مختلف آلودگی هوا روبرو هستند و این مسئله فقط مختص کشور ما نیست؛ اقدامات خوبی در این زمینه در کشور صورت گرفته و شاید علت اصلی نرسیدن به موفقیت کامل تحریم‌ها باشد.
شاهسونی ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، از هر 10 مورد مرگ یکی به علت آلودگی هوا است همچنین تعداد مرگ های ناشی از آلودگی هوا از سوانح ترافیکی بیشتر است.
وی گفت: در کشور به طور میانگین در هشت کلانشهر در سه سال گذشته از سال 94 تا 96 ، حدود 4 درصد روزهای پاک ،28 درصد سالم ،12 درصد ناسالم برای گروه‌های حساس ،22 درصد ناسالم برای تمام گروه ها ،27 درصد خیلی ناسالم و 6 درصد خطرناک را تجربه کرده ایم.
شاهسونی ادامه داد: برآورد اقتصادی در 25 شهر کشور با جمعیت 29 میلیون نفر نشان می دهد هزینه مرگ ناشی از الودگی هوا یک و سه دهم میلیارد دلار است و تعداد سال های از دست رفته عمر در این 25 شهر 228 هزار و 108 سال بوده است.
همچنین حسن جنگاور کارشناس گروه انرژی های پاک و محیط زیست مرکز همکاری تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در این جلسه گفت: بومی سازی فیلتر ذرات دیزل را از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان دنبال می‌کنیم.
وی افزود: از آنجا که این فیلترها برای اولین بار در کشور تولید شد با مقاومت هایی روبه‌رو شده بود اما تست های نهایی در حال انجام است که امیدواریم این بهانه از خودروسازان نیز گرفته شود.
وی اظهار داشت: هزینه ساخت یک فیلتر یک پانزدهم تولید یک اتوبوس نو است بنابراین نصب فیلتر بسیار مقرون به صرفه تر از نوسازی است.
جنگاور در ادامه به حمل و نقل پاک اشاره کرد و گفت : در این راستا بحث موتورسیکلت‌های برقی را پیگیری می‌کنیم و این فناوری بومی سازی شده است، نمونه های تولید شده برخی از آنها در حال اخذ استانداردهای مربوط به شیب، میزان پیمایش و توان شارژ هستند. 
وی به لزوم ایجاد زیرساخت برای شارژ موتورسیکلت های برقی اشاره کرد و گفت: این زیرساخت از جمله اقدامات مورد نیاز برای حمل و نقل پاک است و امیدواریم این فناوری در کشور توسعه یابد.
وی گفت: نمونه هایی که توان استفاده در تهران را داشته باشند در حال گرفتن استاندارد هستند. سازمان ملی استاندارد نیز قول داده بود تا اوایل 98 این استانداردها را اعلام کند.
کارشناس گروه انرژی های پاک و محیط زیست مرکز همکاری تحول و پیشرفت ریاست جمهوری اظهار داشت: فناوری این موتور سیکلت های برقی به حدی بالاست که شرکت‌ها متقاضی خرید آنها هستند.

نظرات بینندگان