arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۴۵۶۶
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۸ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۷

نمایندگان آمریکا و کره شمالی در سوئد مذاکره کردند

نشست مشورتی دو جانبه آمریکا و کره شمالی با هدف خروج از بن بست مذاکرات خلع سلاح شبه جزیره کره و همچنین بررسی جزییات دومین نشست سران آمریکا و کره شمالی، روز دوشنبه در سوئد برگزار شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نشست مشورتی دو جانبه آمریکا و کره شمالی با هدف خروج از بن بست مذاکرات خلع سلاح شبه جزیره کره و همچنین بررسی جزییات دومین نشست سران آمریکا و کره شمالی، روز دوشنبه در سوئد برگزار شد.

به گزارش ایرنا خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی روز سه شنبه اعلام کرد این مذاکرات میان' استفان بیگن' نماینده آمریکا در امور کره شمالی و خانم 'چو سون هویی' معاون وزیر خارجه کره شمالی برگزار شده است.
'لی دو هون' فرستاده ارشد هسته‌ای کره جنوبی نیز همزمان با این مذاکرات در سوئد بوده و به این مذاکرات پیوسته است.
مذاکرات سوئد پس از سفر 'کیم یونگ چول' مشاور ارشد 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی در هفته گذشته به واشنگتن برگزار شد او در این سفر با 'مایک پمپئو' وزیر امور خارجه و 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری ایالات متحده دیدار کرد.
ترامپ روز یکشنبه اعلام کرد پیشرفت زیادی در مورد مساله خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی صورت گرفته است و او منتظر ملاقات با کیم در پایان ماه آینده میلادی است.
با این حال اعلام جزییات بیشتر این دیدار مانند اعلام تاریخ و محل برگزاری اجلاس سران به بررسی این موضوع در نشست سوئد موکول شد.
یونهاپ با توجه به اینکه هیات‌های سه کشور همچنان در سوئد هستند پیش بینی کرده است این مذاکرات امروز (سه شنبه) نیز ادامه داشته باشد.
نخستین دیدار ترامپ و اون در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ (خرداد ۹۷) در سنگاپور برگزار شد که دو طرف بر خلع سلاح هسته‌ای از شبه جزیره کره تاکید کردند.
با این حال در چند ماه گذشته و بعد از نشست نخست، پیشرفت چندانی در مذاکرات دو کشور و فرایند خلع سلاح هسته‌ای ایجاد نشده است پیونگ یانگ خواستار کاهش و یا برداشتن تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل علیه خود در برابر اقدامات انجام شده مانند انهدام یک سایت آزمایش موشک‌های هسته‌ای است، اما واشنگتن این نوع اقدامات را ناچیز و بی فایده می‌داند.
در همین حال رهبر کره شمالی در سخنرانی سال نو میلادی خود خواستار پایان دادن به تمرینات نظامی مشترک بین کره جنوبی و ایالات متحده و همچنین جلوگیری از انتقال دارایی‌های استراتژیک خارجی به شبه جزیره کره شد.
وی همچنین خواستار مذاکرات چند جانبه برای تبدیل وضعیت شبه جنگی شبه جزیره به یک معاهده صلح دائمی شد.
در نخستین دیدار' مون جائه این' رییس جمهوری کره جنوبی و 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی در آوریل سال گذشته میلادی نیز قرار شد دو کشور تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی پایان رسمی جنگ کره را اعلام کنند و به طور فعال در مذاکرات چند جانبه با حضور دو کره، آمریکا و احتمالا چین برای ایجاد یک رژیم صلح پایدار و جامع در شبه جزیره فعالیت کنند.

نظرات بینندگان