arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۴۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۷

دیوان عالی ونزوئلا، پارلمان مخالفان را غیرقانونی اعلام کرد

دیوان عالی ونزوئلا «مجمع ملی» را که تحت کنترل مخالفان بوده و خواستار برکناری 'نیکولاس مادورو' از ریاست جمهوری است، غیرقانونی اعلام کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دیوان عالی ونزوئلا «مجمع ملی» را که تحت کنترل مخالفان بوده و خواستار برکناری 'نیکولاس مادورو' از ریاست جمهوری است، غیرقانونی اعلام کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «خوان خوزه مندوزا» رئیس دیوان عالی در بیانیه ای گفت: مجمع ملی «فاقد هیات مدیره مشروع» و تصمیمات آن «بی اعتبار» است.
هنگامی که مخالفان دولت ونزوئلا در انتخابات پارلمانی 2016 کرسی های فراوانی به دست آوردند مادورو آن را منحل کرد و به جای آن «مجمع قانون اساسی» را تشکیل داد. در مقابل، مخالفان این مجمع را غیرقانونی می دانند و می گویند که مجمع ملی هنوز طبق قانون اساسی، مشروعیت دارد.
حکم دیوان عالی درحالی است که مقام های ونزوئلا اعلام کردند که 27 نظامی عضو گارد ملی را به اتهام شورش علیه مادورو بازداشت کرده اند. «دیوسدادو کابلو» رئیس حزب حاکم سوسیالیست گفت که امکان دارد افراد دیگری هم بازداشت شوند.
به نوشته آسوشیتدپرس، سربازان بازداشت شده در ویدئویی که در توئیتر منتشر شده است، از مردم ونزوئلا خواستند از شورش این گروه علیه مادورو حمایت کنند. «خوان گیدو» رهبر مخالفان ونزوئلا و رئیس مجمع ملی از نیروهای مسلح خواسته تا از نیروهای دولتی جدا شوند. مجمع ملی هفته گذشته مادورو را «غاصب» قدرت خواند.
مخالفان ادعا می کنند که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2018 ونزوئلا، تقلب روی داده است و جامعه جهانی نیز دولت مادورو را غیرقانونی خوانده اند. مادورو دهم ژانویه (20 دی) برای آغاز دومین دوره 6 ساله ریاست جمهوری سوگند یاد کرد.
آمریکا و بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین مدعی هستند که سیاست های مادورو باعث بروز تورم دو میلیون درصدی و کشیده شدن ونزوئلا به ورطه بدترین بحران اقتصادی شده است. مادورو می گوید جنگ اقتصادی تحت هدایت آمریکا با هدف واداشتن وی به واگذاری قدرت جریان دارد.

نظرات بینندگان