arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۵۲۱۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۷

هند یک ماهواره نظامی به هوا پرتاب کرد

سازمان تحقیقات فضایی هند (ایسرو) بامداد جمعه ماهواره نظامی 'میکروست آر' را با استفاده از موشک بومی 'پی اس ال وی سی-44' در مدار زمین قرار داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان تحقیقات فضایی هند (ایسرو) بامداد جمعه ماهواره نظامی 'میکروست آر' را با استفاده از موشک بومی 'پی اس ال وی سی-44' در مدار زمین قرار داد.

به گزارش ایرنا به نقل از نشریه 'تایمز او ایندیا'، کی سیوان رییس سازمان 'ایسرو' گفت: موشک پی اس ال وی سی- 44 با موفقیت و دقت ماهواره نظامی 'میکرو ست آر' با قابلیت عکس برداری با کیفیت بالا را در مدار زمین قرار داده است.
این اولین پرتاب موفقیت آمیز موشک 'پی اس ال وی' هند در سال میلادی جاری و چهل و ششمین پرتاب موفقیت آمیز این موشک از زمان بهره برداری از آن است.
ماهواره 'میکرو ست آر' توسط سازمان توسعه و تحقیقات دفاعی هند تولید شده است.
سازمان تحقیقات فضایی هند (ایسرو) به دنبال توسعه تکنولوژی بومی جهت استفاده دوباره از موشک های استفاده شده این سازمان است.
این درحالی است که هند در ماه پایانی سال 2018 نیز یک ماهواره نظامی به نام 'جی ست 7 ای' را به فضا پرتاب کرد.
قرار است نیروی هوایی هند به صورت اختصاصی از این ماهواره استفاده کند. به گفته مقامات هندی، ماهواره 'جی ست 7 ای' تمام رادارها، پایگاه ها و سیستم های هشدار سریع نیروی هوایی این کشور را به یکدیگر متصل خواهد کرد تا جنگنده ها، کشتی ها و سایر تجهیزات دشمن از فاصله ای دور شناسایی شوند.
این ماهواره همچنین توانایی نیروی هوایی هند در استفاده از پهپادها برای هدف قراردادن مواضع دشمن از فاصله دور را افزایش خواهد داد.
سازمان ایسرو در سال 2013 یک ماهواره نظامی دیگر برای نیروی دریایی هند به فضا پرتاب کرده بود.
سازمان تحقیقات هوا و فضای هند (ایسرو) در سال گذشته با ثبت رکود بی سابقه پرتاب 104 ماهواره با یک موشک به فضا از جزیره کوچک 'سریهاریکوتا' در جنوب هند با پشت سرگذاشتن رقبای بزرگی همچون روسیه و آمریکا، تاریخ ساز شد.
جزیره کوچک 'سریهاریکوتا' در صنعت فضایی هند حکم دماغه 'کاناورال' در ایالت فلوریدای امریکا را دارد که تاکنون موشک های فضایی و ماهواره های بسیاری از این جزیره به فضا پرتاب شده است.
سکوی پرتاب موشک جزیره 'سریهاریکوتا' تاکنون با پرتاب بیش از 200 ماهواره از کشورهای مختلف ،میزبان برنامه های جاه طلبانه فضایی هند است.
هزینه های پرتاب از این سکو به حدی پایین است که حتی رقیبان قدر هند هم قادر به رقابت با این هزینه ها نیستند؛ برای مثال این کشور قادر است کاوشگر مریخ خود را با هزینه ای به مراتب پایین تر از بودجه ای که هالیوود به ساخت فیلم های فضایی تخصیص می دهد، به سیاره سرخ ارسال کند.
در بیشتر سفرهای فضایی و پرتاب فضاپیماها از مبدا هند از راکت خوش سابقه پی اس ال وی ( Polar Satellite Launch Vehicle) استفاده می شود.
یکی از مهمترین دستاوردهای فضایی هند در سال 2013 میلادی پرتاب کاوشگر مدارگرد به مریخ با موشک 'پی اس.ال.وی' از سکوی پرتاب 'سریهاریکوتا' با نام 'مانگالیان' که به زبان سانسکریت به معنای 'مسافر مریخ ' است.
به این ترتیب این کشور در ردیف چهارمین کشوری که توانست به منظومه شمسی راه یابد ، قرار گرفت.
ماموریت ماهواره مانگالیان شامل اکتشاف گاز متان و دی اکسیدکربن در جو مریخ می شد تا وجود حیات در سیاره همسایه زمین بررسی شود.

نظرات بینندگان