arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۵۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۷ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۷

سفر مخفیانه گوایدو به آمریکا، برزیل و کلمبیا برای جلب حمایت علیه مادورو

«آسوشیتدپرس» در گزارشی از مذاکرات محرمانه چند هفته‌ای آمریکا با برخی کشورهای آمریکای لاتین درباره ونزوئلا خبر داد، مذاکراتی که در نهایت در اعلام حمایت آنها از «خوآن گوآیدو» رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا بروز یافته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

«آسوشیتدپرس» در گزارشی اختصاصی از مذاکرات محرمانه چند هفته‌ای آمریکا با برخی کشورهای آمریکای لاتین درباره ونزوئلا خبر داد، مذاکراتی که در نهایت در اعلام حمایت آنها از «خوآن گوآیدو» رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا بروز یافته است.

طبق گزارش این رسانه آمریکایی، خوآن گوآیدو که چهارشنبه هفته گذشته خود را «رئیس‌جمهور ونزوئلا» و «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور قانونی این کشور را «غیرقانونی» خوانده بود، «آرام و بی سر و صدا» اواسط ماه دسامبر 2018 به پایتخت آمریکا، کلمبیا و برزیل سفر کرده بود.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، گوآیدو برای صحبت درباره استراتژی مخالفان مادورو در ونزوئلا برای به راه انداختن «اعتراضات جمعی» به این کشورها سفر کرده بود.

بنا بر این گزارش، رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا برای انجام این سفر، مخفیانه از مرز کلمبیا ونزوئلا را ترک کرده بود.

آسوشیتدپرس گزارش داد که گوآیدو برای متحد کردن گروه‌های اپوزیسیون ونزوئلا حول محور خودش از «پیام‌های رمزگذاری شده» استفاده می‌کرد.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، هم به این رسانه خبر داده که واشنگتن برای تبادل پیام و برقراری ارتباط با «لئوپولدو لوپز» مشاور ارشد سیاسی گوایدو و از مخالفان رئیس‌جمهور ونزوئلا، از «برخی واسطه‌ها» استفاده کرده بود. آقای لوپز بعد از تلاش ناکام برای به راه انداختن «اعتراضات سراسری در ونزوئلا» در سال 2014 در حصر خانگی به سر می‌برد.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، گوآیدو در بوگوتا پایتخت کلمبیا به مقام‌های این کشور گفته که او در تجمع 23 ژانویه 2019 مخالفان مادورو، خود را «رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا» اعلام خواهد کرد.
به گفته یک دیپلمات عضو «گروه لیما»(شامل 12 کشور مخالف مادورو در آمریکای لاتین است)، گفته است که گوایدو در بوگوتا پایتخت کلمبیا اعلام کرده بود که روز 23 ژانویه همزمان با سالگرد کودتا علیه حکومت که به دیکتاتوری نظامی در این کشور پایان داد خود را رئیس جمهور اعلام خواهد کرد.

گوایدو، رئیس مجمع ملی ونزوئلا و رهبر مخالفان مادورو چهارشنبه این هفته در اقدامی که از سوی دولت این کشور تلاش برای انجام کودتا خوانده شد، خود را رئیس جمهوری موقت ونزوئلا معرفی کرد و سوگند یاد کرد.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهوی آمریکا نیز به دنبال این اقدام گوایدو، او را رئیس جمهوری قانونی به رسمیت شناخت و در مقابل نکلاس مادورو را رئیس جمهور غیرقانونی خواند.

همزمان با حمایت برخی کشورها از جمله آمریکا، کانادا، آلمان، برزیل و اروگوئه از تلاش رئیس مجمع ملی ونزوئلا برای کودتا در این کشور، ترکیه، ایران، روسیه و مکزیک این اقدام را محکوم و از مادورو اعلام حمایت کردند.

دیروز «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه و همتای ترکیه‌ای او «رجب طیب اردوغان» طی تماس تلفنی با همتای ونزوئلایی خود از وی در برابر کودتای گوایدو حمایت کردند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان