arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۵۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۷

روش درمان اساسی کبد چرب

یک فوق تخصص کبد و گوارش با بیان اینکه شایع‌ترین بیماری کبدی در سطح جهان کبد چرب است، گفت: این بیماری ناشی از تجمع بیش از حد معمول چربی (بیش از ۵ درصد)، در بافت کبد است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک فوق تخصص کبد و گوارش با بیان اینکه شایع‌ترین بیماری کبدی در سطح جهان کبد چرب است، گفت: این بیماری ناشی از تجمع بیش از حد معمول چربی (بیش از ۵ درصد)، در بافت کبد است.

علت اصلی ابتلا به کبد چرب اضافه وزن تدریجی است، به این معنا که رژیم غذایی نامناسب و مصرف غذا‌های پرانرژی به‌خصوص مواد دارای نشاسته طی زمان باعث می‌شود که چربی در تمام بدن تجمع یابد که نماد واقعی این تجمع اضافه وزن است.

وی ادامه داد: اگر این افزایش غذای وارد شده به بدن با تحرک و فعالیت اندک همراه باشد مصرف انرژی در بدن به حدی نیست که انرژی اضافی را بسوزاند، لذا تجمع چربی در بدن تشدید می‌شود.

این فوق تخصص کبد و گوارش با بیان اینکه زمینه ذاتی هر فردی با دیگری متفاوت است، اظهار کرد: ممکن است حجم خاصی از غذا در یک فرد باعث چاقی شده و در فرد دیگر چنین حالتی ایجاد نکند، اما به محض اینکه فرد از وزن ثابت دوران جوانی خود چند کیلوگرم چاق‌تر شود روند رسوب چربی در احشاء آغاز می‌شود، لذا لازم نیست فرد به مرز چاقی براساس شاخص توده بدنی (بالای ۲۷) برسد تا کبد و احشاء وی چرب شود.

وی با تاکید براینکه درمان اساسی کبد چرب، اصلاح تغذیه و فعالیت با هدف کاهش وزن تدریجی با شاخص حدود ۳ کیلوگرم در ماه است تا فرد به وزن اولیه بازگردد، خاطر نشان کرد: دارویی که صرفا چربی را از کبد دفع کند، اما سایر چربی‌های بدن را باقی بگذارد وجود ندارد و بیماران باید از مراجعات مکرر با هدف دریافت چنین دارو‌هایی خودداری کنند.

بخش عمده درمان کبد چرب برعهده بیمار است

ادیبی با بیان اینکه بخش عمده درمان کبد چرب بر عهده بیمار است نه نظام درمانی پزشکان، عنوان کرد:‌درصد کمی از افراد مبتلا به کبد چرب ممکن است به تدریج دچار بیماری کبدی هم بشوند و در ساختمان و اعمال کبدشان اختلال ایجاد شود که این افراد بیش از یک درصد از افراد دارای کبد چرب را شامل نمی‌شوند، بنابراین بیماران دارای کبد چرب نباید نگران عملکرد کبد خود باشند.

وی اضافه کرد:‌معمولا افرادی اضافه وزن مرضی با شاخص توده بدنی بالا (بالای ۳۵) داشته و زمینه قبلی خانوادگی از نوع ابتلا به سیروز کبدی دارند همچنین سابقه دیابت پیشرفته و امثال آن را دارند ممکن است دچار اختلال در عملکرد کبد شوند.

این استاد دانشگاه گفت:‌معمولا پزشکان برای تشخیص بیماری در زمینه کبد چرب از روش‌های نمونه‌برداری از کبد یا سنجش سفتی (پلاستوگرافی) استفاده می‌کنند و در صورتیکه فرد توسط پزشک به عنوان بیمار پیشرفته کبدی تشخیص داده شود و کبد چرب داشته باشد، لازم نیست زودتر از چند سال بعد دوباره تحت چنین بررسی‌هایی قرار بگیرد و صرفا اندازه‌گیری سالیانه قند و چربی همزمان با اصلاح شیوه زندگی وی الزامی است.

وی در پایان تاکید کرد:‌درمان اساسی کبد چرب لاغر شدن است و بس.

طبنا

نظرات بینندگان