arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۵۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۷

اردوغان: با همکاری ایران، روسیه، آمریکا و مردم سوریه منطقه را از فاجعه‌ای بزرگ نجات می‌دهیم

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت، بندهای توافق‌نامه آدانا میان دمشق و آنکارا که در سال ۱۹۹۸ به امضا رسیده، همچنان اجرایی می‌شوند و ترکیه عزم خود را برای نجات منطقه از فاجعه‌ای که گریبانگیرش شده، جزم کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس جمهوری ترکیه با بیان اینکه "منطقه را از فاجعه بزرگی نحات خواهد داد"، اعلام کرد، توافقنامه آدانا با سوریه همچنان در حال اجراست.

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت، بندهای توافق‌نامه آدانا میان دمشق و آنکارا که در سال ۱۹۹۸ به امضا رسیده، همچنان اجرایی می‌شوند و ترکیه عزم خود را برای نجات منطقه از فاجعه‌ای که گریبانگیرش شده، جزم کرده است.

به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، ‬ وی در سخنرانی در استان غازی آنتپ در نشست حزب عدالت و توسعه تصریح کرد، به کسانی که از دلایل حضور ترکیه در سوریه می‌پرسند، خبر دهید که این توافقنامه همچنان اجرایی می‌شود. طرف‌هایی که به دنبال دور کردن آنکارا از دمشق هستند نه تنها هدف‌شان تضمین آزادی ملت سوریه نیست بلکه کاملاً برعکس آنها تلاش می‌کنند این منجلاب را عمیق‌تر کنند.

رئیس جمهوری ترکیه افزود: به دنیا نشان دادیم که در صورت نیاز به اجرای عملیات نظامی در سوریه در انجام آن تردید نخواهیم کرد و اگر مذاکرات سیاسی و دیپلماتیک موفقیتی در پی نداشته باشند، ناگهانی وارد عمل خواهیم شد. در حالی که ما در امنیت زندگی می‌کنیم غیرممکن است که برادران خود را زیر پای ظالمان، بمب‌ها و بشکه‌های انفجاری آنها رها کنیم.

وی در ادامه گفت: همه می‌گویند برای مبارزه با داعش در سوریه مستقر شده‌اند اما علیه این گروه تروریستی اقدامی نکرده‌اند، آنها یا کشته شدن نزدیک به یک میلیون سوری را نادیده گرفته‌اند یا شریک مستقیم قتل این تعداد شده‌اند. در حالی‌که ما طی دو سال اخیر بیش از ۸۰۰۰ مظنون وابسته به داعش را بازداشت کردیم.

رئیس جمهور ترکیه همچنین گفت: بعد از عملیات ارتش این کشور در شرق فرات، میلیون‌ها سوری مقیم در ترکیه می‌توانند به خانه‌هایشان بازگردند.

وی تاکید کرد: ما مصمم هستیم که با همکاری روسیه، ایران و آمریکا و به خصوص مردم سوریه منطقه خود را از "فاجعه" نجات دهیم: اولویت آنکارا استفاده از "ابزارهای دیپلماتیک و سیاسی" تا زمان پایان جنگ سوریه است: ترکیه تمام مقدمات لازم برای عملیات احتمالی در شرق فرات در شمال سوریه را تکمیل کرده است. بعد از پاکسازی برخی از مناطق توسط نیروهای ترکیه، حدود ۳۰۰ هزار سوری به کشورشان بازگشتند. این وظیفه ماست که حقوق، قوانین و عزت دوستان خود و شهروندان و مرزهایمان را حفظ کنیم.

او با اشاره به عملیات‌های "سپر فرات" و "شاخه زیتون" در سوریه گفت: ما به تنهایی ۳۰۰۰ داعشی را در الباب سوریه از پای درآوردیم.

ترکیه ماه نوامبر و نیمه اول دسامبر ۲۰۱۸ خود را برای آغاز عملیات نظامی گسترده آماده کرد و قرار بود عملیات در شمال سوریه علیه یگان‌های مدافع خلق انجام دهد، یگان‌هایی که آنها را تروریست می‌داند و هسته اصلی نیروهای سوریه دموکراتیک؛ بزرگترین هم‌پیمان ایالات متحده در مبارزه با داعش در خاک سوریه را تشکیل می‌دهند اما ۲۱ دسامبر رئیس جمهوری ترکیه پس از گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود در روز چهاردهم همین ماه میلادی اعلام کرد، تصمیم گرفته شروع این عملیات نظامی را به تأخیر اندازد. سپس آمریکا و ترکیه از دستیابی به توافق پیرامون ایجاد منطقه امن در شمال سوریه با هدف ممانعت از تشدید تنش در این کشور خبر دادند اما آنکارا بر ضرورت کنترل بر روند اجرایی این طرح پافشاری و دولت سوریه هم آن را رد می‌کند. اخیراً نیز اردوغان خواستار مطرح شدن توافقنامه آدانا با هدف توجیه مداخله کشورش در سوریه شده است.

توافقنامه آدانا بر همکاری کامل سوریه با ترکیه در مبارزه با تروریسم از طریق مرزها و پایان دادن انواع حمایت‌های دمشق از حزب کارگان کردستان ترکیه تصریح دارد. این توافقنامه به ترکیه اجازه می‌دهد حق طبیعی خود را در دفاع از خود ادامه دهد، "تروریست‌ها" را در خاک سوریه حتی تا عمق پنج کیلومتری تحت پیگرد قرار داده و تدابیر امنیتی لازم را در صورت به خطر افتادن امنیت ملی اتخاذ کند.

پیشتر دولت سوریه موضع خود را درباره توافقنامه آدانا اعلام و بر پایبندی کامل خود به آن و اجرای بندهایش تاکید کرد و از طرفی هم آنکارا را به نقض این توافقنامه از طریق حمایت از تروریست‌ها، تأمین بودجه آنها و تسهیل ورودشان به خاک سوریه متهم کرد.

نظرات بینندگان