بیزینس اینسایدر نوشت: صنعت بهداشت و درمان در حال تغییراتی عمیق و زیرساختی است. هزینه ها به سرعت در حال افزایش است، تقاضای مصرف کننده برای مراقبتهای بهداشتی رو به افزایش است و شرکت های مراقبت های بهداشتی قادر به تامین برخی هزینه ها نیست. اما این موضوع نقش غولهای فناوری را پررنگ تر کرده است.
به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، این روزها سازمان های بهداشتی به طور فزاینده ای به شرکت های فناوری تبدیل می شوند تا تحول را در تحویل خدمات بهداشتی، مراقبت از بیماران و کاهش هزینه های بهداشتی تسهیل کنند. درواقع پتانسیل ابتکارات مبتنی بر فناوری های دیجیتالی برای کمک به ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و بیمه گران روشهایی موثر تر برای ارائه مراقبت های ایمن، کارآمد و مقرون به صرفه داده است.
برای سازمان های بهداشتی در همه انواع، جمع آوری، تجزیه و تحلیل و استفاده از داده های بیمار می تواند خطاهای پزشکی را کاهش داده و ، نتایج سلامتی را بهبود بخشد و البته از همه مهمتر استقلال عمل و قدرت تصمیم گیری بیمار را ارتقا دهد، که در نهایت نیز می تواند هزینه های تورم را کاهش دهد.
از سوی دیگر، شرکت های فناوری سرشناس که به عنوان غولهای 4 گانه شناخته می شوند(آلفابت، آمازون، اپل و مایکروسافت) در سایه این تحولات فرصتی را برای دسترسی به بازار سود آور سلامت در اختیار دارند. این بازیکنان با تدوین قوانین جدید و همکاری در زمینه ساخت ابزارهای جدید برای مصرف کنندگان، متخصصان پزشکی و بیمه گران تلاش های خود را برای تغییر خدمات بهداشتی تسریع می کنند.
از سال 2015 آمازون و اپل اقدام به راه اندازی کلینیک های تخصصی کردند و بخشی از فضای کار خود را نیز به مراقبت هابی بهداشتی اختصای دادند. بسیاری از این ابتکارات هنوز در مراحل اولیه هستند اما در سال 2019 همچنان رشد خواهند کرد و بعضی از آنها ممکن است در اوایل سال جاری تحت تاثیر تجربیات بهداشتی آمریکا قرار گیرند.
این حرکت ها از لحاظ مالی قابل درک است: در هر کشور، بازار مراقبت های بهداشتی یکی از بزرگترین صنایع است که در آمریکا تنها بیش از 2. 8 تریلیون دلار درآمد دارد. همانطور که کارشناسان به طور مداوم اشاره می کنند، صنعت مراقبت های بهداشتی آمریکا نیز بسیار ناکارآمد است، که به این معنی است که سرمایه بالقوه زیادی برای ارتقاء این وضعیت وجود دارد. از همه مهمتر این که صنایع پزشکی بسیار عظیم و دارای بخش های بسیاری است بنابراین به شرکت های بزرگ فرصت می دهد تا فضای زیادی برای مانور دادن بدون رقابت مستقیم با یکدیگر داشته باشند.
شرکت آمازون به سرپرستی جف بزوس در سال 2018 اعلام کرد در حال همکاری با جی پی مورگان و برکشایر هاتاوی است تا اقدام به تشکیل یک شرکت برای مراقبت های بهداشتی مستقل برای کارکنان خود کند. پس از ان نیز وارد ماجرای داروخانه آنلاین شد و با همکاری پیل پک برنامه های فروش نرم افزارهای آنلاین فروش دارو را فعال کرد.
از سوی دیگر بسیاری از غولهای فناوری مثل اپل در تلاشند برای پرونده های آنلاین پزشکی برنامه ریزی کنند و روند سلامت الکترونیک را متحول سازند.
در سال 2018، اپل برنامه سلامت خود را به روز کرد تا بتواند مدارک پزشکی را از 39 بیمارستان دریافت و یک سیستم نظارتی هوشمند برای پرونده های بیماران ایجاد کند. انعطاف پذیری FDA نشان دهنده اعتماد فضای پزشکی به حوزه بهداشت و درمان است.
یک سوال بزرگ برای سال 2019 این است که چگونه ویژگی EKG در ساعت اپل متحول خواهد شد. این ویژگی نشان می دهد که یک فرد به زمین افتاده یا مشکلی دارد و به سرعت نیروهای اورژانس را به بالینش می فرستد اما گاهی این پیام به شکل کاذب صادر می شود. با این حال، فروش بالای این ساعت نشان می دهد اپل در کاهش نگرانی بیماران برای جانشان موفق است.
علاوه بر این، اپل دارای سابقه طولانی در همکاری با موسسات پزشکی و علمی مختلف است، برای مثالمطالعه طولانی مدت اپل در حوزه سلامت با همکاری دانشگاه استفنورد برای کمک به معلولان.
آلفابت نیز که به عنوان شرکت مادر گوگل شناخته می شود در ماه نوامبر 2018 ، یک مدیر جدید ؛ دیوید فاینبرگ را استخدام کرد، تا طرحهای بهداشتی انحصاری خود را توسعه دهد. این پروژه ها عبارتند از پروژه هایی مثل " مغزگوگل" که با استفاده از شناسایی گفتار مبتنی بر هوش مصنوعی روند نظارت و درمان را برای پزشکان تسریع می کند. افزون بر این گوگل در حوزه نظارت بر سلامت در خانه های سالمندان نیز علاقه مند است. با توجه به سن بالای جوامع، حضور تکنولوژی برای افراد سالخورده روندی رو به رشد دارد و بنابراین، تعجب آور نیست که گوگل در این بازار حضور دارد.
مایکروسافت نیز در اقداماتی مشابه با گوگل برای سالمندان، معلولان و البته کودکان پروژه های انحصاری دارد و از تکنولوژی های دیداری تا تکنولوژی های حرکتی را طراحی می کند.بنابراین جای تعجب نیست اگر در سال 2019 نیز شاهد ادامه این روند باشیم.
بیزینس اینسایدر نوشت: اپل هرگز درباره محصولات آینده سخن نمی گوید، اما به لطف اکوسیستم قوی روزنامه نگاران، تحلیل گران و پیش بینی کنندگان، می توانیم پیش نمایش خوبی از اپل در سال 2019 داشته باشیم. البته همه این موارد شایعات هستند و ممکن است اشتباه باشند یا ممکن است جزئیات متفاوت باشد. اما با این وجود این حدسیات در نوع خود جالبند.