arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۶۳۶۷
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۰ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۷

حجتی: توزیع گوشت و برنج دولتی هدفمند شود/ راهکار حفظ منابع آب و خاک کشور

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه ۹۰ درصد گوشت مورد نیاز کشور از تولید داخلی و حدود ۱۰ درصد از طریق واردات تامین می شود، گفت: از ابتدای امسال تاکنون میزان واردات گوشت قرمز ۲۰ درصد نسبت به کل گوشت وارد شده در سال گذشته افزایش یافته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت احیای قنوات، توسعه روش های نوین آبیاری و آبخیزداری به عنوان راهکار اساسی حفظ منابع آب و خاک کشور تاکید کرد.

به گزارش انتخاب، محمود حجتی شامگاه سه شنبه در نشست با مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۰ هزار قنات رشته قنات فعال در کشور داریم، اظهار داشت: امسال ۹۰ میلیارد تومان برای مرمت، لایروبی و احیای قنوات اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه از دهه ۴۰ به بعد، این میراث آباء و اجدادی مورد بی مهری قرار گرفته است،گفت:در حال حاضر توجه به حفظ و احیای قنوات آرام آرام بیشتر شده اما اعتبارات آن لازم است افزایش یابد.

حجتی،احیای قنوات، توسعه روش های نوین آبیاری و آبخیزداری از بهترین و علمی ترین روش ها برای حفظ منابع آب و خاک کشور عنوان کرد و افزود: در آبخیزداری منابع آب و خاک حفظ و سفره های زیرزمینی آب تقویت می شود.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه ۹۰ درصد گوشت مورد نیاز کشور از تولید داخلی و حدود ۱۰ درصد از طریق واردات تامین می شود، گفت: از ابتدای امسال تاکنون میزان واردات گوشت قرمز ۲۰ درصد نسبت به کل گوشت وارد شده در سال گذشته افزایش یافته است.

وی با اشاره به تاثیر افزایش نرخ ارز و گسترش قاچاق دام بر افزایش قیمت گوشت،خاطرنشان ساخت:کشف قیمت دام های قاچاق موجب تعیین قیمت های بالا برای گوشت شده و بر قیمت آن سایه انداخته است.

وی میزان قاچاق دام را حدود ۲ میلیون راس دام اعلام کرد و گفت:با توجه به جمعیت دامی کشور، حجم قاچاق به مقداری نیست که تأثیری بر تولید کشور داشته باشد اما وقتی هر کیلوگرم لاشه گوشت قاچاق در سلیمانیه عراق به قیمت ۱۳۶ هزار تومان فروخته می شود این کشف قیمت بر افزایش قیمت داخلی دام اثر گذاشته است.

حجتی اظهار کرد: از نظر ما قیمت ۲۴ هزار تومان برای هر کیلوگرم گوشت دام زنده منصفانه است در حالی که هم اکنون هر کیلو گوشت دام زنده با قیمت ۴۰ هزار تومان خرید و فروش می شود.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: توزیع گوشت و برنجی که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای آن اختصاص یافته است باید هدفمند شود.

حجتی با تاکید بر این که هیچگونه انحصار و محدودیتی در واردات نهاده‌های دامی وجود ندارد، گفت:در حال حاضر ۸۲ شرکت در زمینه واردات نهاده‌های دامی فعال هستند.

وی خاطرنشان ساخت:البته اولویت ما واردات نهاده ها توسط تولیدکنندگان و تعاونی‌های تولید است که برای این منظور باید تشکل ها و تعاونی‌های تولید توانمند شوند.

حجتی با اشاره به این که دولت از تیرماه مأموریت نظارت بر واردات نهاده های دامی را به وزارت جهاد کشاورزی سپرده است، یادآور شد: واردکنندگان که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده های دامی دریافت می کنند متعهد هستند که نهاده ها را وارد و زیر نظر ما توزیع کنند.

وی مشکلات حمل و نقل در ابتدای سال جاری و همچنین مشکلات اخیر در نقل و انتقال پول را بر افزایش قیمت نهاده های دامی موثر دانست و افزود: در حال حاضر این مشکلات تا حدود زیادی برطرف شده است.

حجتی با اشاره به اینکه سالانه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کنجاله سویا نیاز داریم، اظهار داشت: به منظور فعال سازی کارخانه های روغن کشی و بهره مندی آنها از ارزش افزوده تولید، به جای کنجاله،دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن دانه سویا وارد می شود.

وی درباره تولید کلزا نیز گفت: تولید دانه روغنی کلزا از ۶۰ هزار تن در سال ۹۵ به ۱۸۰ هزار تن در سال گذشته و ۳۸۰ هزار تن در سال جاری افزایش یافته است.

حجتی درباره ضریب خودکفایی در روغن گفت که این ضریب از ۶ درصد در سال ۹۲ به ۱۴ درصد در حال حاضر افزایش یافته است.

وزیر جهاد کشاورزی درباره استمهال وام کشاورزان خسارت دیده از سرما و خشکسالی اظهار کرد: بر اساس بند خ ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است وام خسارت بخش کشاورزی از سرما و خشکسالی را به مدت سه سال استمهال کند.

وی افزود: در حال حاضر با مصوبه دولت ۲ هزار میلیارد تومان از بازپرداخت وام کشاورزان خسارت دیده از سرما و خشکسالی که خسارت آنان زیر ۲۰ میلیون تومان بوده به مدت سه سال استمهال شده است.

وی میزان خسارت کشاورزان از سرما، سیل و خشکسالی در سال جاری را حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و ادامه داد: از سوی بانک مرکزی استمهال وام ها به بانکهای عامل ابلاغ شده است.

حجتی یادآور شد:حدود ۷۰ درصد از کشاورزان خسارت دیده مشمول این مصوبه هستند و استمهال بازپرداخت خسارت های بالای ۲۰ میلیون تومان در حال پیگیری است.

وی درباره پرداخت خسارت بیماری آنفلوآنزای پرندگان در استان اصفهان گفت:سال گذشته آنفلوآنزای پرندگان ۲۰ میلیارد تومان به مرغداران اصفهانی خسارت وارد کرد که ۱۰۰ درصد آن پرداخت شده است.

حجتی ادامه داد:در شش ماهه اول سال جاری نیز آنفلوآنزای پرندگان ۱۰ میلیارد تومان خسارت به مرغداران استان اصفهان خسارت زد که ۱۰۰ درصد آن نیز پرداخت شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برای پرورش دام های پربازده، شترمرغ و شتر مجوز داده می شود،اظهار کرد:ظرفیت پرورش مرغ بیش از نیاز است و برخی از مرغداری ها در حال حاضر با ظرفیت کامل فعالیت نمی‌کنند بنابراین مجوز مرغداری داده نمی شود.

در ابتدای این نشست،نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی به طور جداگانه مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه خود را مطرح کردند.

نظرات بینندگان