arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۶۵۷۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۲ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
الاخبار:

آیا سفرهای مداوم روس ها به اسرائیل و برعکس، منجر به اقدام مسکو علیه ایران در سوریه خواهد شد؟

فرمانده سابق نیروی هوایی اسرائیل، در جریان نشست سالانه اندیشکده مطالعات امنیت ملی اسرائیل تاکید کرد که با وجود توان نظامی اسرائیل، این دولت قادر به اخراج ایرانی ها از سوریه نیست، اما روسیه می تواند در این باره اقدام کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیا سفرهای مداوم روس ها به اسرائیل و برعکس، منجر به اقدام مسکو علیه ایران در سوریه خواهد شد؟

علی حیدر در الاخبار نوشت: سفرهای هیئتهای روسی به اسرائیل و برعکس، تنها دیدارهای روتینی متبادل بین دو طرف و بر اساس روابط طبیعی نیستند، بلکه می توان آن را جزء جنبش سیاسی منطقه ای مربوط به تحولات امنیتی و سیاسی دانست که در سوریه جریان دارد. در همین راستا، هیئت روسی در تل آویو و قدس، با مسئولان روسی دیدار کرد و این سفر، پس از ادامه تجاوزهای هوایی اسرائیل به سوریه، انجام شد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: تل آویو تمایل زیادی به دوری از برخورد نظامی مستقیم و گسترده با طرفهای محور مبارزه با تروریسم، بویژه روسیه دارد. همزمان، نمی تواند موضع روسیه و شبکه روابط و منافع آن را نادیده بگیرد.

اسرائیل تلاش می کند به نحوی رفتار کند که شکافی در تقاطع منافع بین ایران و روسیه ایجاد نماید. در مقابل، روسیه به دنبال برقراری موازنه در روابط خود با اسرائیل و محور مقاومت است. از یک سو، نمی خواهد مقابله گسترده ای صورت گیرد، و از سوی دیگر، خواهان حفظ روابط مستحکم با تل آویو و تهران است. به این دلیل است که بر وجود روابط مستحکم خود با ایران تاکید کرده و همزمان، پیامهای اطمینان بخشی برای اسرائیل ارسال می کند.

برای مثال، سخنگوی وزارت خارجه روسیه از اسرائیل می خواهد حملات خود به سوریه را متوقف کند، اما یکی از مسئولان روسی حاضر در هیئت روسی در سفر به اسرائیل، تصریح می کند که روسیه هم پیمان ایران نیست و به امنیت اسرائیل اهمیت می دهد.

در این شرایط، به نظر می رسد حملات اسرائیل به سوریه، ابزاری است برای وارد آوردن فشار بر روسیه، برای اینکه در جهت برطرف کردن بهانه اسرائیل برای حمله به خاک سوریه، که همان حضور نیروهای ایرانی در این کشور است، اقدامی کند.

در مقابل، مواضع و واکنشهای سوریه و محور مقاومت، فشار متقابلی به اسرائیل آورده است و همین مساله، روسیه را بر آن داشته است تا در صدد برقراری توازن در گزینه های سیاسی خود برآید.

در همین چارچوب، به نظر می رسد اسرائیل گزینه های متعددی در میدان سوریه دارد؛ بویژه پس از آنکه ثابت شد گزینه نظامی نمی تواند آن را به اهداف مورد نظرش نزدیک کند.

در همین رابطه، فرمانده سابق نیروی هوایی اسرائیل، در جریان نشست سالانه اندیشکده مطالعات امنیت ملی اسرائیل تاکید کرد که با وجود توان نظامی اسرائیل، این دولت قادر به اخراج ایرانی ها از سوریه نیست، اما روسیه می تواند در این باره اقدام کند.

وی در ادامه، از احتمال رویگردانی روسیه از اسرائیل صحبت کرد و خاطر نشان نمود که جایگزین مستقیم حملات هوایی به نظام سوریه، هدف قرار دادن تمرکز ایرانی و انتقال ابزارهای جنگی برای حزب الله است. علاوه بر این، اخراج ایران از سوریه نیز، دیگر گزینه در دسترس است؛ که البته نه با استفاده از یک عملیات نظامی، بلکه به واسطه عملیات سیاسی به رهبری روسیه، انجام می شود.

ایشیل بر این عقیده است که تنش زایی فعلی اسرائیل، هرگز منجر به بروز مقابله ای فراگیر نمی شود؛ چرا که روسیه چنین اجازه ای نخواهد داد و همین امر، باعث وجود وزنه بازدارنده ای در برابر جنگ مستقیم بین ایران و اسرائیل می شود. حملاتی که اسرائیل علیه حضور ایران در سوریه ترتیب می دهد، با هدف وارد آوردن فشارهای سیاسی گسترده به ایران است

به طور کلی، مسئولان اسرائیلی مسئولیت اوضاع فعلی منطقه را بر عهده واشنگتن دانسته و جایگزین اقدامات خود در مورد حمله به سوریه را فعالیت ایالات متحده در میدان بین المللی بر می شمارند؛ آنچه که هرگز بوقوع نمی پیوندد.

مترجم: مریم نصرالهی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
3
8
شک نکنید که روسیه ما را به غرب و آمریکا و اسرائیل خواهد فروخت و ارزان هم خواهد فروخت
روسیاهی اش برای طرفدار چین و شرق !؟
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
4
6
تاریخ ثابت کرده که همیشه روسها و انگلیسی ها دقیقاً سر بزنگاه به ایران خیانت کرده اند
ایران برای روسیه فقط یک طعمه است همین و بس
سپهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
3
5
از روسيه بيش از اين نميتوان انتظار داشت ! آنها نيز نظامشان تحت تحريم هاى گسترده است
آقایی
|
United States
|
۰۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
3
7
روس ها آخرش هم مثل همیشه به ما نارو می زنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
2
7
از این دو تا هر کاری بر میاد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
3
6
نصف سرمایه داران عمده اسراییل روس تبار هستند و هنوز هم با روسیه در ارتباط هستند باید هم از منافع اقتصادیشان حمایت کنند
نظرات بینندگان