arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۶۶۴۵
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۲ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۷

اشپیگل: بانکدار آلمانی ریاست "کانال مالی اروپا و ایران" را بر عهده می‌گیرد

یک شبکه خبری آلمانی اعلام کرد که آلمان، فرانسه و بریتانیا،به صورت رسمی کانالی به منظور تبادل مالی با ایران ایجاد کرده‌اند و نام این کانال INSTEX است. دیپلمات‌های برجسته از هر سه کشور در هیئت نظارت حضور خواهند داشت. اشیگل نوشت که «میگوئل برگر» رئیس دپارتمان اقتصادی در وزارت خارجه آلمان، «ماریس گوردو مونتانیه» سفیر پیشین فرانسه در چین و «سایمون مگ‌دونالد» معاون امور خدمات دیپلماتیک وزارت خارجه انگلیس نمایندگان سه کشور در این سازوکار خواهند بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اشپیگل: بانکدار باسابقه آلمانی ریاست

یک نشریه آلمانی اطلاعات بیشتری درباره فرد مسئول کانال مالی اروپا و ایران اشاره کرده است.

به گزارش فارس، در پی انتشار خبری مبنی بر اینکه کانال مالی پرداخت میان ایران و اروپا موسوم به Instex ثبت شده است، نشریه آلمانی اشپیگل نوشت به اطلاعات بیشتری در زمینه فرد آلمانی که مسئول این کانال مالی است، دسترسی پیدا کرده است.

طبق گزارش این نشریه آلمانی این فرد، «پر فیشر» 69 ساله است که پیشتر ریاست Commerzbank را بر عهده داشت.وی به مدت 6 ماه در این سمت فعالیت خواهد کرد.

شبکه خبری آلمانی NDR امروز پنجشنبه اعلام کرد که آلمان، فرانسه و بریتانیا،به صورت رسمی کانالی به منظور تبادل مالی با ایران ایجاد کرده‌اند و نام این کانال INSTEX است. دیپلمات‌های برجسته از هر سه کشور در هیئت نظارت حضور خواهند داشت. اشیگل نوشت که «میگوئل برگر» رئیس دپارتمان اقتصادی در وزارت خارجه آلمان، «ماریس گوردو مونتانیه» سفیر پیشین فرانسه در چین و «سایمون مگ‌دونالد» معاون امور خدمات دیپلماتیک وزارت خارجه انگلیس نمایندگان سه کشور در این سازوکار خواهند بود.

INSTEX مخفف Instrument in Support of Trade Exchanges یا همان «ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» است.غیر از آلمان که ریاست کانال مالی را بر عهده دارد، پاریس میزبان آن و بریتانیا هم رئیس هیأت نظارت است و از وزارت خارجه هر کدام از این کشورها هم یک نفر در این شرکت حقوقی حضور خواهد داشت. دیگر کشورهای اروپایی هم می‌توانند به این سه‌ کشور بپیوندند.

این ابزار به بانک‌ها این امکان را می‌دهد که به رغم تحریم‌های آمریکا با ایران همکاری داشته باشند، اما به زعم اروپایی‌ها چنین اقدامی چندان آسان نخواهد بود. اما اتحادیه اروپا ایجاد این کانال را به منزله پیامی برای تهران و واشنگتن تلقی می‌کند. این کانال مالی، در مرحله نخست اقلام غذایی و دارویی و ابزار پزشکی را در بر می‌گیرد، اما دامنه فعالیت آن می‌تواند گسترش یابد.

نظرات بینندگان