arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۶۷۷۹
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۰۸ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۷

آمریکا خروج از پیمان موشکی با روسیه را به زودی آغاز می کند

واشنگتن با متهم کردن روسیه به نقض پیمان منع موشک های هسته ای میان برد، به زودی با آغاز فرآیند خروج از این پیمان، آن را به مدت 6 ماه تعلیق می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آمریکا خروج از پیمان موشکی با روسیه را به زودی آغاز می کندیک مقام آمریکایی گفت که واشنگتن به زودی پایبندی خود به پیمان منع موشک های هسته ای میان برد را به مدت 6 ماه به حالت تعلیق درمی آورد.
این مقام آمریکایی با بیان اینکه واشنگتن روسیه را متهم به نقض این توافق کرده، تاکید کرد که آمریکا می تواند پس از تایید پایبندی مسکو به این پیمان به تعلیق پایبندی خود پایان دهد.
واشنگتن مدعی است که روسیه با ساخت موشک «نوواتور 9M729» که ناتو آن را با عنوان SSC-8 می شناسد، این پیمان موشکی را نقض کرده است.
مسکو واشنگتن را به بهانه تراشی برای خروج از پیمان موشکی و تولید موشک های جدید متهم و درخواست کاخ سفید برای انهدام موشک نوواتور 9M729 را رد کرده است.
پیمان منع موشک های هسته ای میان برد در سال 1987 میان آمریکا و شوروی به امضا رسید و دو طرف را از استقرار موشک های با برد کوتاه و متوسط در خاک اروپا منع کرد.
برخی کارشناسان براین باورند که از بین رفتن این پیمان باعث تضعیف توافق های کنترل تسلیحات در سراسر جهان شده و نظام بین المللی را که برای پیشگیری از اشاعه تسلیحات هسته ای به وجود آمده، از بین می برد.
به گزارش ایرنا، «آندرئ تامپسون» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات پیشتر اعلام کرد که کشورش از اول فوریه (12 بهمن ماه) خروج از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد با روسیه را آغاز می کند.
هیات روسی در مذاکرات ژنو میان مسکو و واشنگتن، آمریکا را به «بدتر کردن اوضاع» پیرامون این پیمان متهم کرد و سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز تاکید کرد که کشورش به شدت به این پیمان پایبند است.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اکتبر سال گذشته میلادی (آبان ماه) با تهدید به خروج از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد، اعلام کرد که کشورش باید چنین تسلیحاتی را تولید کند.
گورباچف در واکنش به تهدید ترامپ گفت که خروج آمریکا از این پیمان تهدید هولناک علیه صلح است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در مصاحبه ای با بیان اینکه مسابقه تسلیحاتی با آمریکا هیچ منافعی برای مسکو ندارد، هشدار داد که خروج واشنگتن از این پیمان پیامدهای شدیدی در پی خواهد داشت.

نظرات بینندگان