arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۷۰۹
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۲ - ۰۸ آذر ۱۳۹۰

جزئیات حرکت ناوهای روسی به سوی سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرماندهی نیروی دریایی روسیه با اشاره به پهلوگرفتن ناوهای جنگی این کشور در سواحل سوریه تا بهار سال آتی میلادی، این آرایش نظامی را به ناآرامیهای اخیر منطقه بی ارتباط دانست. 

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه ایزوستیا روسیه روز گذشته (دوشنبه) نوشت: در حالی که اختلافات میان روسیه و غرب در زمینه تحولات داخلی سوریه بالا گرفته، مقامات مسکو در نظر دارند کاروانی از ناوهای جنگی را در بهار سال 2012 در سواحل سوریه مستقر کنند.

این روزنامه به نقل از سخنگوی نیروی دریایی روسیه نوشت: این ناوهای جنگی به رهبری ناوهواپیمابر کوزونتسف تا چهار ماه دیگر در بند طرطوس که مقر نظامی روسیه در آنجا مستقر است، پهلو می گیرند. 

بر این اساس، ناو هواپیمابر و عظیم کوزونتسف که پیش از این در سالهای 1997 و 2007 در بندر طرطوس حضور داشته در ماه دسامبر آتی دریای بارنتس را ترک کرده و با دور زدن قاره اروپا از غرب از طریق تنگه جبل الطارق وارد دریای مدیترانه خواهد شد.

بنابراین گزارش، با توجه به بزرگ بودن ناوهواپیمابر کوزونتسف که دهها جنگنده روی آن قرار می گیرد، این ناو نمی تواند در بندر طرطوس پهلو بگیرد و در پهنه دریای مدیترانه در نزدیکی سواحل سوریه مستقر خواهد شد.

البته سخنگوی نیروی دریایی روسیه اعزام این کاروان از ناوهای جنگی به سواحل سوریه را بی ارتباط با مسائل اخیر در این کشور دانست و تاکید کرد: نباید فکر کنیم که این مسئله به حوادث سوریه مرتبط است، برنامه حرکت ناوها در سال 2010 طراحی شده و دلیلی برای لغو و یا تعویق آن نیز نداشته ایم.

خاطرنشان می شود مقر دریایی روسیه در بندر طرطوس در دوران شوروی سابق ایجاد شده و هم اکنون هیچ کشتی یا ناوی در آن حضور ندارد.

سوریه از 15 مارس گذشته (اوایل فروردین ماه) شاهد تظاهرات و ناآرامی است که به گفته سازمان ملل تاکنون بیش از 3500 نفر قربانی گرفته است، این در حالی است که این آمار از سوی دمشق 1500 کشته از غیر نظامیان و 800 کشته از نظامیان ارتش سوریه اعلام می شود. مقامات دمشق همچنین گروهکهای مسلح وابسته به خارج را متهم به تیراندازی به سوی نیروهای امنیتی و مردم معترض می کنند.
نظرات بینندگان