arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۷۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۷ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۷

بیانیه کره شمالی در حمایت از مادورو: موضع ما حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مسئله ونزوئلا است

وزارت خارجه کره شمالی روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای رسمی درباره تحولات ونزوئلا حمایت برخی کشورها از «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده، را دخالت در امور داخلی این کشور دانست.در بخشی از این بیانیه آمده است: «هر گونه تلاش برای سرنگونی رئیس‌جمهوری قانونی یک کشور که مطابق با قانون اساسی آن کشور حاکمیتش مشروعیت دارد، دخالت آشکار در امور داخلی و نقض فاحش قوانین بین‌المللی است»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

کره شمالی با انتشار بیانیه‌ای رسمی، ضمن حمایت از رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا، هرگونه دفاع از رئیس‌جمهور خودخوانده را دخالت آشکار در امور داخلی این کشور دانست.

به گزارش یونهاپ، وزارت خارجه کره شمالی روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای رسمی درباره تحولات ونزوئلا حمایت برخی کشورها از «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده، را دخالت در امور داخلی این کشور دانست.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «هر گونه تلاش برای سرنگونی رئیس‌جمهوری قانونی یک کشور که مطابق با قانون اساسی آن کشور حاکمیتش مشروعیت دارد، دخالت آشکار در امور داخلی و نقض فاحش قوانین بین‌المللی است»

کره شمالی در این بیانیه تأکید می‌کند: «موضع قاطع ما این است که مسئله ونزوئلا باید به صورت مسالمت‌آمیز و بر اساس تصمیم دولت و مردم ونزوئلا حل‌وفصل شود».

تنش اخیر در ونزوئلا پس از آن آغاز شد که خوان گوایدو، رئیس مخالفان دولت ونزوئلا در اقدامی غیرقانونی و با چراغ سبز آمریکا، اروپا و برخی از کشورهای منطقه خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا معرفی کرد. در حالی که مردم ونزوئلا چند ماه گذشته در انتخابات سراسری ریاست‌جمهوری با رأی قاطع، نیکلاس مادورو را به عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتخاب کردند. گوایدو همچنین در ادامه اقدامات غیرقانونی و ساختارشکنانه خود با انتشار پیامی تصویری از مردم ونزوئلا خواست علیه دولت قانونی این کشور به خیابان‌ها بیایند.

در حالی آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای اروپایی و منطقه خوان گوایدو، رئیس‌جمهور خودخوانده را رئیس‌جمهور ونزوئلا می‌دانند که روسیه، ایران، چین، ترکیه، مکزیک، و کشورهای دیگر اعلام کردند نیکلاس مادورو را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند.

دیوان عالی ونزوئلا سه‌شنبه گذشته ضمن صادر کردن حکم ممنوع‌الخروجی گوایدو و اعمال برخی محدودیت‌های مالی، حساب‌های بانکی وی را نیز مسدود کرد. همچنین به درخواست دادستان کل ونزوئلا، تحقیقات قضایی درباره فعالیت‌های گوایدو علیه دولت منتخب این کشور و ارتباط وی با کشور‌ها و دستگاه‌های جاسوسی خارجی آغاز شد.

نظرات بینندگان