arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۷۳۵
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۴ - ۰۸ آذر ۱۳۹۰

بان‌کی‌مون به ایران می‌آید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی می گوید دبیرکل سازمان ملل در سال جدید میلادی به ایران سفر خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، زهره الهیان در جمع خبرنگاران با تشریح دستاوردهای سفر هیات حقوق بشری ایران به نیویورک گفت: این هیات که با محوریت ستاد حقوق بشر قوه قضاییه به آمریکا سفر کرده بود با دبیرکل سازمان ملل دیداری داشت و از وی برای سفر به ایران دعوت کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در این سفر ضمن اعتراض به گزارش کمیساریای ویژه حقوق بشر در خصوص ایران اعتراض کشورمان را اعلام کرد.

رییس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی ادامه داد : همچنین در این جلسه گزارشی در خصوص فعالیت های سازمان های مردم نهاد در ایران به دبیرکل سازمان ملل داده شد و وی رضایت خود را از مشارکت های بالای مردم اعلام و از این موضوع تعجب کرد.

الهیان با بیان اینکه قرار است خانم پلای کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل سال جدید میلادی (‌احتمالا اردیبهشت ماه سال آینده )‌ به ایران سفر کند، یادآور شد: بعد از سفر وی ، دبیرکل سازمان ملل هم قول داده است که به ایران سفری داشته باشد و از نزدیک با فعالیت های حقوق بشری کشورمان آشنا شود.

نماینده تهران در مجلس هشتم تصریح کرد: همچنین در این دیدار به دبیرکل سازمان ملل گفتیم که ایران حاضر است در گزارش های دوره ای سازمان ملل همکاری های لازم را داشته باشد و گزارش های مستند و خوبی به آنها ارایه کند.

دبیر کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در گزارش دوره ای حقوق بشر در خصوص آمریکا 223 مورد نقض حقوق بشر در این کشور اعلام شده است که هم اکنون اسناد آن در سازمان ملل ثبت شده تصریح کرد : بنا داریم گزارشی از وضعیت حقوق بشر در آمریکا تهیه و به سازمان های بین المللی ارایه دهیم.

وی با طرح این پرسش که چرا آمریکایی ها با شرایط اقتصادی بدی که دارند و علیرغم وعده های اوباما به سمت تولید و نگهداری تسلیحات هسته ای گام برمی دارند؟ گفت: سالانه 55 میلیارد دلار صرف تولید و نگهداری تسلیحات هسته ای در این کشور می شود که این رقم 10 برابر بودجه رسمی سازمان ملل است.

الهیان با اشاره به نقش آمریکا در دادن سلاح های شیمیایی به صدام در جنگ علیه ایران، افزود: هم اکنون 118 هزار پرونده قربانیان سلاح های شیمیایی علیه آمریکا در ایران موجود است اما مجامع بین المللی در این خصوص سکوت کرده اند.

نماینده تهران با انتفاد از سکوت سازمان های بین المللی و حقوق بشری در خصوص نقض حقوق بشر توسط آمریکایی ها یادآور شد: ترس این کشورها از آمریکا به خاطر فشارهایی است که از سوی غرب و آمریکا به آنها وارد می شود و آنها نگران هستند که مبادا پرونده حقوق بشری کشور آنها در شورای حقوق بشر و کمیته سوم آن مطرح شود.

رییس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا گزارش احمد شهیر به صورت رسمی به ایران گزارش شده است یا خیر؟ گفت: گزارش وی به صورت رسمی به ما اعلام نشده است، اما در دیداری که با سفیر ایران در آمریکا و برخی سازمان های حقوق بشری داشته برای سفر به ایران اعلام آمادگی کرده است.

الهیان یادآور شد: در جلسه ای با دبیرکل سازمان ملل در خصوص این درخواست گفتیم اگر وی بخواهد گزارش هایی فنی و حقوقی که منابع آن سازمان های اپوزسیون و ضد نظام کشورمان نباشد تهیه کند حاضریم گزارش های کارشناسی شده در اختیار او قرار دهیم.

نماینده تهران با بیان برخی برنامه های سفر کمیته حقوق بشر کشورمان به نیویورک گفت:دیدار با صاحبنظران و اندیشمندان حقوق بشر آمریکا، جلسه با سفرای کشورهای عدم تعهد (نم) و استفاده از دیپلماسی عمومی در نیویورک و ارتباط با رسانه های آنها برای بیان حقوق ملت ایران از مهمترین برنامه های ما بود.

رییس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی افزود: کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با بیان اینکه قطعنامه حقوق بشر علیه ایران سیاسی است ، مخالفت خود را با آن اعلام کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: حتی برخی از کشورهایی که همسو با ما بودند تحت فشارهای آمریکا و غرب یا در جلسات رای گیری پرونده حقوق بشری ایران شرکت نمی کردند یا به آن رای ممتنع می دادند.

این نماینده مجلس هدف آمریکا از انتشار سه قطعنامه علیه جمهوری اسلامی را در یک هفته نشانه عمق هراس غرب و آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی از کشورمان دانست و ادامه داد: هدف آنها این بود که بتوانند جایگاه ایران را در میان کشورهای منطقه تضعیف کنند.

الهیان تصریح کرد : حتی برخی از سازمان های مردم نهاد آمریکا در دیدار با ما با ابراز تعجب از انتشار سه قطعنامه در یک هفته توسط آمریکایی ها آن را به نواختن شیپور جنگ علیه ایران تشبیه می کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در برخی از جلساتی که با سازمانهای مردم نهاد و رسانه های آمریکایی داشتیم، آنها می گفتند که چرا ایران نباید در موضع دفاع از خودش در برابر اسراییل که مجهز به کلاهک های هسته ای است سلاح هسته ای داشته باشد؟ که به آنها توضیح دادیم ایران اساسا داشتن سلاح هسته ای و کشتار جمعی را در تضاد با شرع و اخلاق می داند.

الهیان افزود: همچنین به آنها یادآور شدیم که رهبر معظم انقلاب در حکمی شرعی ،‌ رفتن به سمت تولید سلاح های هسته ای را در ایران حرام اعلام کرده اند و ایران هیچ برنامه ای برای تولید آن ندارد.

نماینده تهران ادامه داد: براساس دیدگاه رهبری ، تهدید را با تهدید پاسخ می دهیم و طرح کاهش رابطه با انگلیس در جهت همین استراتژی بوده است.

رییس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی هدف آمریکایی ها از تصویب قطعنامه عربستان علیه ایران را پشتوانه ای برای برنامه های بعدی خود علیه کشورمان عنوان کرد و اظهار داشت: ترس شدید آمریکا از ایران به واسطه به خطر افتادن منافع آن در منطقه است و به همین دلیل در سفر به آمریکا به ما می گفتند که تهدیدات اسراییل علیه موضع آمریکا نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به محورهای گزارش حقوق بشری علیه ایران، گفت: موضوع اعدام ها و حقوق زنان از مهمترین محورهای این گزارش بود در حالی که بیش از 70 درصد اعدام ها در ایران به واسطه جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر به اروپا و آمریکاست که ما از آنها انتظار حمایت از ایران را داریم اما آنها در حال کارشکنی هستند.

وی با بیان این که غربی ها تصور می کنند خانم ها در ایران هیچ فرصت شغلی و تحصیلی ندارند، گفت: تصور آنها از زندگی زنان در ایران ' طالبانیسم ' است و اینکه خانم ها حق هیچگونه فعالیتی در ایران ندارند.

الهیان تصریح کرد: آنها از حضور یک خانم به عنوان رییس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی در هیات ایرانی به شدت تعجب کردند و وقتی ما برای آنها از حضور زنان در اجتماع و جامعه سخن می گفتیم، گفتند باید از تجربیات شما برای حل مشکلات زنان آمریکایی استفاده کنیم و ما از شما ایده گرفتیم.

رییس کمیته حقوق بشر مجلس با بیان اینکه آنها از شنیدن گزارش های ما در خصوص نقش زنان در جامعه ایرانی به شدت تعجب کرده بودند،گفت: پس از جلسه شاهد درخواست سفر و تمایل آنها برای حضور در ایران بودیم.

نماینده تهران از تلاش های گروه منافقان برای برهم زدن برخی برنامه های هیات حقوق بشر ایران به نیویورک خبر داد و گفت: گروهک منافقین هم اکنون در تلاش است که با لابی کنگره آمریکا خود را از لیست گروه های تروریستی خارج کند.

الهیان افزود: با اقداماتی که این گروه انجام داده احتمال این که کنگره آمریکا منافقان را از لیست گروه های تروریستی خارج کند وجود دارد که اگر چنین شود نشان دهنده حمایت های آشکار آمریکا از گروهک های تروریستی است.

رییس کمیته حقوق بشر گفت: آمریکایی ها ابایی از اینگونه حمایت ها ندارند چرا که برای ترورهای مخفیانه در ایران در تلاش هستند.

نماینده مردم تهران یادآور شد: پنتاگون در نامه ای محرمانه برای ارتش آمریکا مجوز خرابکاری مخفیانه در ایران را داده است.

وی مهمترین دلیل لغو سفر اعضای کمیته حقوق بشر ایران به برزیل و دیدار با رییس جمهوری این کشور را لابی صهیونیست ها در مجلس و دولت این کشور دانست و اظهار امیدواری کرد این دیدار بزودی انجام شود.
نظرات بینندگان