arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۷۶۴۳
تعداد نظرات: ۲۶ نظر
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۱ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۷

زنگنه خطاب به کیهان: شما که دعا می‌کردید برجام به هم بخورد / صحبت های رهبری را بخوانید بعد حرف بزنید؛ عطش خدمت من که از شریعتمداری بیشتر نیست! او مدیر دولتی است نه ملتی / مواظب باشیم «فرقان» نشویم

زنگنه گفت: وقتی می‌گویم چیزی نمی‌گویم به این معنا نیست که کاری نمی‌کنیم، ما شبانه روز کار می‌کنیم ، فرمانده عملیات هر کاری می‌کند اما نقشه را لو نمی‌دهد چون به کشتار سربازان و مجاهدین خودی منجر می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

زنگنه خطاب به کیهان: شما که دعا می‌کردید برجام به هم بخورد / صحبت های رهبری را بخوانید بعد حرف بزنید؛ عطش خدمت من که از شریعتمداری بیشتر نیست! او مدیر دولتی است نه ملتی / مواظب باشیم «فرقان» نشویم

زنگنه گفت: وقتی می‌گویم چیزی نمی‌گویم به این معنا نیست که کاری نمی‌کنیم، ما شبانه روز کار می‌کنیم ، فرمانده عملیات هر کاری می‌کند اما نقشه را لو نمی‌دهد چون به کشتار سربازان و مجاهدین خودی منجر می‌شود.

به گزارش «انتخاب»، بیژن نامدار زنگنه در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: علیرغم مشکلات، با قدرت و اقتدار برای توسعه صنعت نفت و رفاه مردم تلاش می‌کنیم اما نوک اصلی پیکان جنگ امریکا که به طور غیر قانونی و با حمایت اسرائیل، تحریک منافقین و اشرار منطقه انجام می‌شود صنعت نفت است.

به نوشته ایلنا، وی افزود: آنها می‌خواهند درآمد صادراتی حاصل نشود، جلوی نقل و انتقال پول نفت و فرآورده را بگیرند تا صرف مردم نشود و نگرانی و کمبود در کشور بوجود آید.

زنگنه تصریح کرد: ما اکنون تلاش می‌کنیم آمریکا موفق نشود همانطور که در نوامبر هم موفق نبود و علیرغم وعده‌ها نتوانست همان‌گونه که به مردمش وعده داده بود نفت ما را صفر کند و مجبور شد معافیت به برخی کشورها بدهد. در آینده هم نمی‌تواند چرا که ما شبانه روزی تلاش می‌کنیم.

وزیر نفت با بیان اینکه ما با تمام توان کار می‌کنیم اما در جنگ نمی‌توان همه چیز را مطرح کرد، تصریح کرد: مردم غریبه نیستند اما آنچه مطرح می‌شود، مورد سوءاستفاده اشرار و اسرائیل قرار می‌گیرد من بارها گفته‌ام در مورد تحریم یک کلمه نمی‌گویم تا امریکا سوءاستفاده کند با این حرف من، پمپئو هم یاد گرفت و گفت چیزی نمی‌گویم ایران استفاده کند. شما تقلب کردی آقای پمپئو ، این حرف را من قبلا گفته بودم.

زنگنه گفت: وقتی می‌گویم چیزی نمی‌گویم به این معنا نیست که کاری نمی‌کنیم، ما شبانه روز کار می‌کنیم ، فرمانده عملیات هر کار می‌کند اما نقشه را لو نمی‌دهد چون به کشتار سربازان و مجاهدین خودی منجر می‌شود.

اتاق تاریک برای دشمنان است

وی ادامه داد: بعضی می‌گویند اتاق تاریک داریم. ما برای دشمنان مردم ایران اتاق تاریک داریم. ما سعی می‌کنیم حفاظت اطلاعاتی بالا باشد. کاری می‌کنیم در نهایت شفافیت باشد. ما مثل سربازان گمنام هستیم که کسی نمی‌داند چه می‌کنیم.

زنگنه گفت: بعضی ما را تحریک می کنند، اما ما حرف نمی زنیم به عنوان خدمتگذار، سعادت مردم مدنظر ما است. افتخارات را مردم می آفرینند.

وی اظهار داشت: ما در شرایط سخت جنگی هستیم. بنده در دوران جنگ در جهاد بودم، جنگ نکردم ولی آن شرایط را درک کردم. اکنون سخت تر از آن زمان است فقط این جنگ کشته و زخمی ندارد ولی سختی دارد اما ما با قدرت برخورد می کنیم.

زنگنه ادامه داد: ما مردم ایستادگی و مقاومت هستیم و نمی‌گذاریم دشمن دستاوردهای ملت را هدر بدهد. امیدوارم مردم بپذیرند تا خدا هم قبول کند. ما تمام راه‌هایی که امکان داشت را دنبال کردیم. با هر کس که بشود کار کردیم اما نمی توانیم افشا کنیم چرا که چند صد نفر لحظه‌ای ما را رصد می‌کنند.

وزیر نفت در ادامه این نشست با بیان اینکه ما برای انقلاب هزینه سنگینی پرداخت کردیم، گفت: در برابر همه مردم بویژه ایثارگران، جانبازان، شهدا و مجاهدین سر تعظیم فرود می‌آوریم، اظهار داشت: امیدواریم در سال‌های آتی با غلبه بر مشکلات و توطئه دشمنان آینده بهتری برای نسل جوان رقم بزنیم.

وی ادامه داد: امام(ره) با تدبیر انقلاب را به پیروزی و جمهوری اسلامی را بنیان گذاشتند و در این ۴۰ سال گذشته صنعت نفت بسیار اهمیت داشت. بنده آن زمان ۲۶ سال داشتم و می‌دانم چگونه بود و حال را هم می‌بینم در صنعت نفت علیرغم فشارهایی که به ما وارد شده کارنامه ما درخشان و قابل عرضه به جهان است.

مقام عالی وزارت نفت با اشاره به روند توسعه صنعت گاز طی ۴ دهه گذشته گفت: ما قبل از انقلاب چیزی به عنوان صنعت گاز نداشتیم، تولید کم، شبکه کوچک و ظرفیت پالایش ۳۶ میلیون متر مکعب در روز را داشتیم که اکنون ۳۰ برابر و به ۱۰۶ میلیون متر مکعب رسیده است، انشعابات گاز آن زمان ۵۲ هزار بود امروز به ۱۱.۵ میلیون انشعاب رسیده است، گازرسانی صفر بود و فقط کمی گاز در تهران داشتیم، اکنون ۹۲ درصد جمعیت تحت پوشش گاز هستند و‌ در دنیا بی‌نظیر هستیم، تعداد روستاهای تحت پوشش گاز یک روستا بود امروز ۲۷ هزار روستا و ۷۷ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش هستند.

زنگنه با اشاره به توسعه صنعت پالایش نفت طی 4 دهه گذشته نیز بیان کرد: در آن زمان ما می‌توانستیم یک دهم میلیون بشکه پالایش نفت داشته باشیم اما امروز به 2.2 میلیون بشکه رسیده است میزان تولید بنزین در آن زمان 14 میلیون لیتر بود و امروز به 105 میلیون لیتر رسیده است.

وی ادامه داد: البته تولید نفت خام طی 4 دهه گذشته به دلیل سیاست‌هایی که داشتیم کم شده و از 5.5 میلیون بشکه به 4 میلیون بشکه رسیده است اما در زمینه ذخائر استحصالی رشد داشته‌ایم به طوری که در سال 57 رقم ذخائر قابل استحصال ما 88 میلیارد بشکه بود اکنون 50 میلیارد بشکه برداشت داشته‌ایم و ذخائر ما 160 میلیارد بشکه نفت خام است یعنی 6 برابر شده است.

وزیر نفت در مقایسه ذخائر قابل استحصال گاز نیز اظهار داشت: 40 سال پیش میزان ذخائر 9 تریلیون مترمکعب بود که امروز این رقم به 33 تریلیون متر مکعب رسیده است.

وی با اشاره به روند تولید نفت از میادین مشترک تصریح کرد: در حال حاضر میزان تولید روزانه ما از طرف مقابل در غرب کارون بیشتر است و از 70 هزار بشکه به 350 هزار بشکه یعنی پنج برابر خواهد رسید.

زنگنه درباره گازهای فلر نیز بیان کرد: بنا داریم که ظرف 2.5 سال آینده گاز در حال سوختن نداشته باشیم.

وی همچنین به احداث پایانه صادراتی در جاسک اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در این پایانه خط لوله و مخزن احداث شده و ترمینال پایانه صادراتی اجرا شده و در سال 92 به بهره‌برداری می‌رسد. دو پالایشگاه نیز مجوز احداث گرفته‌‌اند.

زنگنه یادآور شد: ما در زمینه توسعه ظرفیت ساخت داخل جزو کشورهای خوب منطقه در بخش خشکی و دریا هستیم همه نصب و راه‌اندازی غیر از تجهیزات دوار توسط ایرانی‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به قراردادی که 20 روز گذشته امضا شد تصریح کرد: قراردادی با رقم شش میلیارد و 200 میلیون دلار منعقد شده که بر اساس آن شرط استفاده از ساخت داخل در نظر گرفته شده و نقدینگی نیز تماما از بازار داخل تامین می‌شود. یکی از اهداف این طرح ایجاد اشتغال برای پیمانکاران داخلی است.

تولید از پارس جنوبی از دولت اصلاحات آغاز شد

وی با اعلام اینکه چند طرح مهم در اسفندماه افتتاح می‌شوند، گفت: قبل از انقلاب پارس جنوبی کشف نشده بود در سال 76 و در زمان دولت اصلاحات اولین قرارداد آن امضا شد و طی هشت سال پنج فاز وارد مدار شد و پنج فاز نیز در حال اجرا بود تاکنون 21 فاز وارد مدار تولید شده و طی اسفندماه نیز چهار پالایشگاه با ظرفیت 110 میلیون متر مکعب ورودی آماده افتتاح است و فازهای 13، 22، 23، 24 نیز قرار است سه میلیارد تومان گاز از دریا دریافت کنند دو میلیارد متر مکعب از خود این فازها و یک میلیارد مترمکعب نیز از خود فازها تامین می‌شود. با تکمیل بخش آفشور فاز 14 پالایشگاه این فاز نیز وارد مدار می‌شود و به این ترتیب تولید روزانه ما از قطر فراتر می‌رود.

وی رقم ارزش این طرح‌ها را 10 میلیارد دلار ذکر کرد و افزود: پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز پروژه بزرگی در زمینه تامین بنزین بود. طی مدت دولت تدبیر و امید تولید بنزین از 52 میلیون لیتر به 105 میلیون لیتر رسیده و دو برابر شده است و جهش بی‌سابقه‌ای بوده است.

تولید گاز به 1000 میلیارد متر مکعب می‌رسد

وزیر نفت با بیان اینکه سال 98 اولین بار میزان تولید اتان به 10 میلیون تن می‌رسد به این ترتیب برای اولین بار پتروشیمی‌ها می‌توانند از اتان تولیدی برای تولید الفین استفاده کنند.

وی اظهار امیدواری کرد که واحدهای فاز اول الفین پتروشیمی بوشهر، الفین ایلام، متانول سبلان، کود شیمیایی لردگان، پتروشیمی میاندوآب، ای‌اس‌پی‌آر صدف عسلویه، متانول کاوه و بیدبلند ۲ در سال ۹۸ به مرحله راه‌اندازی و آغاز بهره‌برداری برسند. ظرفیت این واحدها ۱۲ میلیون تن و مبلغ سرمایه‌گذاری در جریان آنها نزدیک ۷ میلیارد دلار است که بیش از ۸۰ درصد پیشرفت داشته‌اند و برای آینده کشور مهم هستند.

زنگنه اعلام کرد: ظرفیت تولید گاز سال آینده به هزار میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

زنگنه با اشاره به انتقاداتی که درباره مذاکره با چین و روسیه برای امضای قرارداد مطرح می‌شود، گفت: افرادی که می‌گویند تمایل همکاری با چین و روسیه را نداشتیم، چه دلیلی دارند؟ با توتال قرارداد امضا کردیم و اصرار کردیم که چینی‌ها در کنسرسیوم حضور داشته باشند. برای توسعه میادین آزادگان و یادآوران، پذیرفتیم توسعه را خارج از مناقصه انجام دهند.

استقبال یا عدم استقبال از چینی‌ها را من باید پاسخ دهم؟

وی ادامه داد: در نامه‌ای که توسط ٧٢ نماینده نوشته شده، ذکر شد که چرا عربستان از رئیس جمهوری چین استقبال بهتری کرد اما در ایران این استقبال نشد؟ آیا این موضوع را من باید جواب بدهم؟ هر کشوری پروتکل استقبال خودش را دارد. من هم با چینی‌ها و هم با روس‌ها حاضر به همکاری بودم اما طرف مقابل هم باید بپذیرد.

سعی کردم کشور را از چاه عمیق خارج کنم

وی در ادامه درباره کرسنت و انتقاداتی که به شخص وزیر می‌شود، گفت: در جلسه رأی اعتماد من در دولت یازدهم، موضوع کرسنت مطرح شد، اما رأی آوردم. در جلسه رأی اعتماد من در دولت دوازدهم، کلمه‌ای از کرسنت مطرح نشد و باز هم رأی آوردم. اکنون دوباره این موضوع را بعد از سال‌ها مطرح کرده‌اند.کرسنت یک پرونده زنده است، عده‌ای با لجبازی و ندانستن قواعد بین‌المللی، ما را در یک چاه عمیق انداختند. من سعی کردم کشور را از چاه عمیق خارج کنم.

زنگنه با بیان این‌که ایران در فرآیند داوری کرسنت عملکرد خوبی داشته است، توضیح داد: داوری درصدد صدور رأی بود که به تأخیر انداختند. امیدوارم با کارهایی که دنبال می‌کنیم، وضعیت خوبی داشته باشیم. اعدادی که از سوی برخی افراد در کشور مطرح می‌شود به نفع کرسنت است. تا نزدیک به موفقیت می شویم، عدد یا بحثی مطرح می‌شود که به ضرر ماست. اگر رأی صادر شود، می‌توانیم حرف‌هایمان را بگوییم تا علیه‌مان استفاده نشود.

وزیر نفت در ادامه با بیان این‌که به میزان تولید نفت ایران در فضای پسابرجام، یک میلیون بشکه اضافه و پول آن به خزانه واریز شد، گفت: برجام موفق بود، فشارها از زمان بعد از کنار رفتن برجام به ما وارد شد. ما هم مقاومت می‌کنیم اما این به معنی این نیست که برجام مثبت نبود. اگر برجام امضا نمی‌شد، ستاره خلیج فارس هم راه نمی‌افتاد. درواقع تولید ۳۶ میلیون بنزین یورو به خاطر امضای برجام بود.

پیشنهاد روسها برای احداث خط لوله صادرات به اروپا را اولین بار است می‌شنوم

وی در ادامه در پاسخ به سوال ایلنا درباره نامه 72 نماینده مبنی بر عدم پیگیری پیشنهاد دولت هند جهت اجرای خط لوله صادرات گاز از چابهار با مشارکت روسیه توزیع داد. ما هیچ پیشنهادی از هندی‌ها دریافت نکردیم اولین بار روس‌ها به ما پیشنهاد دادند و ما نیز ا ستقبال کردیم سال 96 پوتین به ایران آمد و یک یادداشت تفاهم امضا کردیم در هر حال ما از این پروژه استقبال و حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به دیگر بند نامه نمایندگان مبنی بر پیشنهاد روس‌ها برای احداث خط لوله صادراتی گاز از ایران به اروپا با خرج خودشان گفت: بنده اولین بار است که این سخن را می‌شنوم کسی که این پیشنهاد را داده، کجاست؟ آیا پوتین گفته یا وزیر نفت روسیه؟ این موضوع یک پیشنهاد راهبردی است در سطح سران دو کشور تصمیم‌گیری می‌شود حتما باید به رهبری و رئیس جمهور ابلاغ شود آیا آنها گفته‌اند و من جلوگیری کرد‌ه‌ام موضوع دیگر اینکه اصلا روس‌ها با ما رقابت دارند چطور ممکن است گاز ما را بخواهند به اروپا برسانند شخصی دروغ شاخداری به نمایندگان گفته و آنها هم باور کردند.

وزیر نفت در پاسخ به دیگر سوال ایلنا مبنی بر آینده بازار نفت با توجه به تحولات ونزوئلا تصریح کرد: بنده اقدامات آمریکا، علیه استقلال ونزوئلا را محکوم می‌کنم اما قطعا این تحولات در بازار نفت و کمبود بازار تاثیرگذار است و به ضرر مصرف‌کنندگان خواهد بود.

وزیر نفت درباره انتقاداتی که از صادرات فراورده مطرح می‌شود گفت: ما در فروش نفت خام معافیت داریم اما در فروش فراورده خیر. باید روزی ٦٠ هزار تن فراورده صادر کنیم. می‌گویند به کشورهای همسایه صادر کنید، مگر نیاز کشورهای همسایه چقدر است؟

اروپا نفت نمی‌خرد

وی درباره خرید نفت اروپایی‌ها از ایران گفت: از اروپا، هیچ کشوری جز ترکیه از ایران نفت نمی‌خرد. یونان و ایتالیا ازسوی آمریکا معاف شده‌اند اما از ایران نفت نمی‌خرند و پاسخ تماس ما را هم نمی‌دهند.

وزیر نفت در ادامه با بیان این‌که به میزان تولید نفت ایران در فضای پسابرجام، یک میلیون بشکه اضافه و پول آن به خزانه واریز شد، گفت: برجام موفق بود، فشارها از زمان بعد از کنار رفتن برجام به ما وارد شد. ما هم مقاومت می‌کنیم اما این به معنی این نیست که برجام مثبت نبود. اگر برجام امضا نمی‌شد، ستاره خلیج فارس هم راه نمی‌افتاد. درواقع تولید ۳۶ میلیون بنزین یورو به خاطر امضای برجام بود.

هر کس ادعای کار در بورس انرژی دارد بیاید

زنگنه در ادامه درباره عرضه نفت خام در بورس انرژی اظهار کرد: هر کسی ادعا می‌کند که می‌تواند کاری در بورس انرژی انجام دهد، جلو بیاید. هر بار قبل از عرضه شرکت ملی نفت ایران اطلاعیه‌ای صادر می‌کند. هر کسی می‌تواند اطلاعیه را طوری تغییر دهد که نفت در بورس به فروش برود، اعلام کند.

وی ادامه داد: اینکه می‌گویند وزارت نفت عمداً مانع از فروش نفت در بورس می‌شود که مقاومت مردم را در هم بشکند، اشتباه است. من در صف اول مقاومت ایستاده‌ام. حداکثر کاری که وزارت نفت می‌توانست انجام دهد، این بود که اعلام کند خرید به صورت ریالی انجام شود. خرید به‌صورت ریالی هم به معنی خروج سرمایه است اما سران سه قوه با این موضوع موافقت کرده و میزان عرضه را محدود کردند.

وزیر نفت با بیان این‌که عرضه نفت در بورس در بودجه سال آینده ذکر شده است، گفت: بنابراین وزارت نفت، موظف به عرضه است. در بورس این امکان وجود ندارد که پول را نگیریم و نفت را تحویل دهیم. من برای فروش نفت در بورس دو شرط دارم؛ نخست آن‌که پول نفت را بپردازم و دوم آن‌که در بازاری که وزارت نفت اقدام به فروش نفت می‌کند، نفت را نفروشند.

عطش خدمت من از شریعتمداری بیشتر نیست

زنگنه همچنین در پاسخ به انتقادهای خبرنگار «روزنامه کیهان» مبنی بر عطش خدمت وی و به‌کارگیری بازنشستگان در رئوس صنعت نفت گفت: عطش من برای خدمت از آقای شریعتمداری بیشتر نیست، زیرا ایشان هم مدیر دولتی است فرق نمی‍‌کند او هم مدیر دولتی است مدیر دولتی نیست، کیهان یک شرکت دولتی است زیر نظر مقام معظم ولایت فقیه است درست مثل بنیاد مستضعفان، هیچ فرقی نمی‌کند مربوط به نظام هستید اما از قواعد دولتی تبعیت نمی‌کنید اینکه یک شرکت از قوانین و مققرات دولتی تبعیت نمی‌کند به این معنی نیست که دولتی نیست.

وی خطاب به کیهان ادامه داد: وقتی جوان را به سر کار می‌آورم می‌گویید چرا جوان بی تجربه می‌آوری؟ اگر تجربه داشته باشد که دیگر جوان نیست، بالاخره جواب بدهید جوان خوب است یا خیر؟ فرمایشات رهبری را ببینید و تبعیت کنید، جلوتر از ایشان نروید و گرنه خوارج و فرقان می‌شوید.

وزیر نفت در پاسخ به ادعای خبرنگار «روزنامه کیهان» مبنی بر محقق نشدن وعده‌های وزیر نفت برای کاهش نیافتن صادرات نفت ایران گفت: خوشبختانه آمار صادرات نفت ما در دوره برجام خوب بوده است و در این دوره ظرف چهار ماه تولید نفت ما یک میلیون بشکه اضافه شد، اما برخی جریان‌ها از جمله روزنامه کیهان با کارشکنی علیه برجام نگذاشتند ما به صادرات نفت ادامه دهیم. صادرات ما در اردیبهشت ۹۷، روزانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه بود، اما با روی کارآمدن ترامپ در کشور آمریکا صادرات نفت ما تحت فشار قرار گرفت که ربطی به برجام نداشت و اتفاقا نشانه این بود که برجام موفق بود و پس از کناره‌گیری آمریکا از برجام، فشارهای زیادی علیه صادرات نفت ما صورت گرفت و ما هم با این فشارها مقابله کردیم و سر تسلیم فرود نمی‌آوریم.

زنگنه افزود: اگر برجام نبود، هرگز پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس راه‌اندازی نمی‌شد و ما امروز کمبود بنزین داشتیم، اما اینکه خوشبختانه امروز می‌توانیم روزانه ۳۷ میلیون لیتر بنزین یورو تولید کنیم، به خاطر برجام بود.

از پیشنهادها برای فروش نفت در بورس انرژی استقبال می‌کنیم

وی درباره حواشی عرضه نفت خام در بورس انرژی مبنی بر بی‌میلی شرکت ملی نفت ایران برای فروش نفت گفت: هر کس ادعایی برای فروش نفت دارد، می‌تواند مراجعه کند، زیرا شرایط عرضه ما از طریق شرکت بورس انرژی ایران اعلام شده و هر هفته نیز عرضه انجام شده است، اما موفقیت‌آمیز نبوده است و هر کس ادعایی می‌کند که با تغییراتی در اطلاعیه عرضه می‌تواند نفت بفروشد، می‌تواند مراجعه کند و ما استقبال می‌کنیم.

زنگنه افزود: اینکه می‌گویند وزارت نفت می‌تواند هفته‌ای یک میلیون بشکه نفت در بورس انرژی عرضه کند، اما عمدا نمی‌فروشد تا مقاومت ملت را در هم ریزد، این موارد کذب است و من در صف اول مقاومت هستم، زیرا اینجا مسئله ملت ایران و ۴۰ سال خون شهداست که من نمی‌توانم از آنها بگذرم و حداکثر کاری که می‌توانستیم انجام دهیم این بود که بگوییم بیایید ریالی بخرید که مساوی با خروج سرمایه است، اما باز هم نتیجه‌ای حاصل نشد.

وی شرایط وزارت نفت برای عرضه نفت در بورس انرژی را پرداخت پول و خراب نکردن بازار امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد و گفت: ما باید تفاوت‌های فروش نفت‌خام و مواد غذایی را بدانیم، اما خیلی‌ها می‌آیند و مذاکره می‌کنند، اما می‌روند و دیگر مراجعه نمی‌کنند.

زنگنه درباره انتقاد دیگر مطرح شده از سوی نمایندگان مبنی بر اینکه ایران میادین مشترک با عراق را به‌صورت یکپارچه توسعه نمی‌دهد گفت: نمی‌دانم نمایندگان مجلس موضوع یکپارچه‌سازی استخراج و تولید در میدان‌های مشترک با عراق را از کجا آورده‌اند. درباره مذاکرات عراق با ایران موضوع برعکس بوده است. ما اصرار می‌کنیم و آن‌ها کاری نمی‌کنند. عراق بعد از تحریم ایران، سوآپ ۱۱ هزار بشکه‌ای کرکوک را به دلیل تحریم قطع کرده است.

وی با بیان این‌که ایران ماهی بیش از ۲۰۰ میلیون دلار گاز به عراق صادر می‌کند، گفت: در حال حاضر ایران دو میلیارد دلار به دلیل فروش گاز و برق به عراق از این کشور طلبکار است.

وزیر نفت ادامه داد: هر روز ده‌ها نفر از شیادها به ما مراجعه می‌کنند. برخی از صحبت‌هایی که در مورد ابراز علاقه شرکت‌های ترکیه برای مشارکت در صادرات گاز ایران به اروپا مطرح می‌شود، نیز از همان دسته است. در مورد برزیل هم همین طور بوده است. نمایندگان مجلس، گرجستان را از کجا آورده‌اند؟ ما هیچ پیشنهادی از طرف گرجستان نداشتیم.

زنگنه در ادامه درباره قراردادهای EPC و EPD گفت: این قراردادها را به‌دلیل مشکلاتی که در فروش نفت با آن روبرو هستیم، به تأخیر انداخته‌ایم که در بازپرداخت که باید از محل درآمدهای فروش نفت صورت گیرد، با مشکل مواجه نشویم. این قراردادها با تاکید دنبال می‌شود و اشتغال‌زایی به همراه خواهد داشت. حدود ۲۴۰ میلیون دلار از مجموع ۶.۲ میلیارد دلار اجرای این قراردادها به طرح‌های عام المنفعه تعلق می‌گیرد.

چینی‌ها برای فاز 11 اعلام حضور نکردند

وزیر نفت در ادامه درباره وضعیت توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: برای توسعه فاز ۱۱ با چینی‌ها مکاتبه کردیم و آن‌ها پاسخ ندادند. درباره گاز به پاکستان هم آن‌ها کوتاهی کرده و تعهدهای خود را به صراحت اعلام کردند اما حتی یک متر خط لوله هم نکشیدند.

زنگنه در ادامه درباره صحبتی که نایب رئیس اتاق بازرگانی در مورد بدهی شرکت ملی نفت کرده بود گفت: من از ایشان توقع نداشتم چنین حرفی را بزند. اگر بی بی سی این صحبت را مطرح می‌کرد، نگران نبودم اما از ایشان تعجب کردم. این مبلغ را دولت‌های قبل از صندوق توسعه ملی برای توسعه فازهای پارس جنوبی گرفته بودند. درواقع دولت از دولت قرض کرده بود.

وی در مورد ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی اظهار کرد: راه درازی آمده‌ایم و اگر با هم دوست می‌بودیم و به اسم دوستی و اسلام و انقلاب ریشه یکدیگر را نمی‌زدیم، امروز می‌توانستیم خیلی بهتر از این باشیم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۲۴
غیر قابل انتشار: ۲۳
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
15
66
از تدبیرتان مشخص است که کار می کنید
پاسخ ها
مراد
| - |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
زنگنه از ایل خوش سابقه زنگنه است یقین دارم کارش درست است
پیمان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
کاسبان تحریم ..... !!؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
38
14
مدیر ملتی!!! تو دوره شما قیمت نفت به پایین ترین حد ممکن رسید!!!! الان می خواهید قیمت بنزین رو افزایش بدید و درامد دولت رو افزایش بدید!!!
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
19
43
احسنت خدا حفظ کند اقای زنگنه وخدا لعنت کند دشمنان را انشاالله هر چه زودتر
غریبه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
14
13
ایشون چند ماه پیش اعلام کردن که اصلا نمیخوان بنزین رو سهمیه بندی یا گران کنند و فقط برای کنترل قاچاق میخوان مردم ثبت نام کنن و الان اعلام می کنند که یا سهمیه و یا گران شدن بنزین!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
40
16
به به شيخ الوزرا شما راست ميگيد با دعاي اصول گرا برجام بهم خورده...مديوني اگه فكر كني امريكا بد عهدي كرده..علي بركت الله...وما خودمان را سرزنش ميكنيم كه باعث درست شدن صف شديم و باعث پاسپورت ضعيف شديم شما ببخشيد....
نرگس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
15
41
کسانی که در صنعت نفت هستند خوب می دانند که مهندس زنگه بسیار جدی و زحمتکش و با تدبیر هستند و از کسانی نیستند که تحریمها را با بابک زنجانی دور بزنند. هیچکس جز زنگنه آن همه خرابکاری را نمی توانست درست کند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
10
42
مرحبا خوب زدي تو دهنش آفرين
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
38
12
فرمانده ( خخخخخ) ما خیلی وقت پیش زیر بار تورم و بی کفایتی تو دوستانت زیر بار تورم کشته شدیم درضمن پول نفت خرج مردم نمیشه خرج حقوق صفدر پول اوقات فراغت بچه شو و امثال صفدر میشه
پاسخ ها
قلی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
فکر کنم تو ازان مزدورانی هستی که بخاطر منافعش کشور و ملت را به اتش میکشند.نفرین بر نفاق
علیکمال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
40
20
چرا دروغ؟! کیهان کی برهم خوردن برجام را میخواست؟
کیهان از ابتدا لغو برجام را میخواست!
مگر الان برجام لغو شده؟!
فعلا که فقط ایران به برجام تعهد دارد و عمل می‌کند! آمریکا که بیرون رفته و اروپا هم چند ماه است که ایران را سرکار گذاشته!
به جای توجیه به فکر چاره باشید.
امیر
|
United Kingdom
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
15
37
اقای زنگنه همه مردم ایران از موافق و مخالف " بچه و بزرگسال " ........ میدانند که شریعتمداری فقط......میکنه و کسی هم هیچ ارزشی برای این حرفهای مفت قائل نیست .
سراج
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
29
13
سلام - تولید نفت را افزایش دادن که هنر نیست. اروپا به نفت ایران نیاز داره نگران نباش میان دنبالش. شما شق القمر نکردید اونها نیازمند نفت ما هستند. شماها شرایط کشور را طوری دستکاری کردید که حضور اجانب را در کشور توجیه کنید.
پاسخ ها
فرید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
جنگ و ویرانی هنر است .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
14
34
جناب مهندس زنگنه
خسته نباشيد
همه ملت مي دانند كه چه كساني كار مي كنند و چه كساني از كار بقيه ارتزاق
كيهان و مشد حسين آقا در جهل و حصار خود تنيده فكرشان هستنند و چون خود را به خواب زدند فرياد هم بيدارشان نمي كند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
8
20
اگرچه از کیهان و تفکرات مدیر مسئولش برای ایران و ایرانی آبی گرم نمی شود اما دولت روحانی هم چنگی به دل نمی زند علی برکت الله
محمد رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
12
34
ترجیح من این است که در این شرایط از مدیری مثل آقای زنگنه که در صف اول تلاش می کند دفاع کنم تا کیهانی که 15 ساله فقط نقد می کند، آن هم نقد جهت دار و سیاسی، نه نقدی که راه حل بدهد. بنده در سخنان کیهان در طی این سال ها نه علمی دیده ام نه ادبی...!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
4
11
وقتی از دریای نفت و گاز سهم ما هواست
نفت با ریگ بیابانی چه فرقی می کند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علی
|
United Arab Emirates
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
12
31
بالاخره یکی پیدا شد و با آمار و محکم جواب کیهان را داد
واقعا کیهان و امثال آن دعا میکردند که برجام بهم بخورد و الان ناله میکنند که چرا بهم خورد ؟!
وقتی برجام امضا شد تولید نفت بیش از دو برابر شد و پولهای بلوکه شده قبلی هم به خزانه برگشت و پالایشگاه خلیج فارس بندرعباس هم راه افتاد و تعداد دوازده هواپیمای جدید وارد شد و خیلی چیزهای دیگر .
بدبختانه ترامپ دیوانه آمد و تند رو های خودی بهانه به دستش دادند و او هم برجام را زمین زد
حالا هم باید همین اینستکس را با تصویب fatf بپذیریم و ذره ذره کارهای ترامپ را بلا اثر کنیم . و تند روها را سر جایشان بنشانیم و به فکر کوپنی کردن ارزاق باشیم تا مردم اینقدر در عذاب نباشند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
9
24
انصافا حرفه ای و پاکدست و دلسوز است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
22
11
دولتی که نه تدبیر داره نه اصلا می دونه با منتقدین چه کار کنه
خب همین دیگه. باید فقط به فروش ثروت کشور (نفت) فکر کنه. ولاغیر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
28
13
این دولت فقط به افراد انقلابی تهمت می زند یکبار می گویند مارکسیست و یکبار می گویند خوارج یکبار می گویند فرقان
حاضر نیستند به علت اشتباهات فاحش خود معذرت خواهی و استعفاء بدهد همین شخص برای توتال چطور فرش قرمز پهن کرد و الان مثل آب خوردن رفته
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
8
27
قربون دهن ات اقای زنگنه کیهان را ولش کن به قکر مردم باش گفته های کیهان وشریعتمداری ارزشی بین مردم ندارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
11
26
با سلام ،ما که ی دفعه از کیهان حرف امیدوارکننده نشنیدیم وندیدیم ،همیشه مخالف دولت وهرچیزی است......
فرید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
10
25
کیهان همان مارقین زمان ماست .زنگنه خوب گفته است . شیطان یا کیهان بجز نابودی و ویران چیزی نمی خواهند . حقوق 20 میلیونی ماهانه و رانت روزنانه دولتی
نظرات بینندگان