پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس سازمان پژوهش آموزش و پرورش نسبت به حذف ناقص کنکور به جای حذف تدریجی آن هشدار داد.
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نشست خبری به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی با تبریک این ایام گفت: چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فرصتی برای ارزیابی مسیر طی شده است و رسیدن به مرحله رقم زدن حرکت آینده و دستیابی به الگوی اسلامی، ایرانی است.
وی افزود: در عرصه نظام تعلیم و تربیت توانستهایم جهت گیری نظام آموزشی را به سمت جهت گیری بومی، ملی و اسلامی تغییر دهیم. اکنون صاحبنظران حوزوی و آموزشی وارد عمل شدند و دستیابی به مبانی نظری تعلیم و تربیت دستاورد مهمی است. رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: امیدوارم دانشآموزان با استفاده از این طرح با قوت بیشتری خودباوری و متفکر بودن را تمرین کنند و برنامه درسی ملی به عنوان سند مترقی میتواند مورد توجه جامعه نخبه ما باشد.
حجت الاسلام ذوعلم بیان کرد: خوشبختانه مدیران و دبیران ما از درس ملی استقبال میکنند ولی اینکه مهارتهای لازم وجود دارد یا نه باید تلاش کنیم این مهارتها مهیا شود.
وی ادامه داد: کنکور مانع اساسی برای تفکر اصیل در مدارس است. اگر کنکور خیلی هم خوب برگزار شود توان علمی در قالب محفوظات دانش آموزان را میسنجد و بعد توانمندیهای معرفتی و هوش عملی دانش آموزان را نمیسنجد. من بچههایی که در مدارس ما تنبل تلقی میکنند را تنبل تلقی نمیکنم بلکه استعدادهای دیگر این دانش آموزان شناسایی نشده است.
حجت الاسلام ذوعلم بیان کرد: خطر این وجود دارد که به جای حذف تدریجی کنکور به حذف ناقص کنکور برسیم. این خطر است که کنکور برای دانشگاههای خاصی وجود داشته باشد آسیبهای جدی دارد.
وی ادامه داد: ما پژوهش آسیب شناسی حوزه کنکور را آغاز کردیم. نکته دیگر این است که در این شرایط حدف ناقص کنکور عده دیگری از دانش آموزان پشت کنکوری خواهند بود چون برای دانشگاههای خاصی تلاش میکنند. طرحهایی داریم و حاضریم بنشینیم و گفتگو کنیم.
به گزارش سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، وی بیان کرد: ما راهکار برای استفاده از بخش خصوصی جهت توانمندی کتاب و محتوای کتب درسی داریم ولی محتوای امروز کتابهای درسی برای دانش دانش آموزان کافی است.