arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۳ - ۰۸ آذر ۱۳۹۰

روانپزشکان: عامل کشتار نروژ، روانپریش است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روانپزشکان در نروژ گفته‌اند که اندرس برویک، فردی که در دو حمله در ماه ژوئیه گذشته، ۷۷ نفر را کشت، به بیماری اسکیزوفرنی پارانویایی مبتلا است.

به گزارش انتخاب به نقل از بی بی سی، آنها گفته‌اند که برویک در جریان دو حمله‌ای که روز ۲۲ ژوئیه به آنها دست زد، در وضعیت روانپریشانه بوده است.

این حمله‌ها شامل یک بمبگذاری در اسلو و حمله مسلحانه به اردوی جوانان طرفدار حزب حاکم بود که مرگ ۷۷ نفر و زخمی شدن ۱۵۱ نفر را به دنبال داشت.

در یک کنفرانس خبری همچنین اعلام شد که اندرس برویک در جریان ۱۳ باری که دو روانشناس با او گفت‌وگو کرده‌اند، دچار جنون بوده است.

برویک اقرار کرده است که به این حمله‌ها دست زده، ولی در مقابل اتهاماتی که علیه او مطرح شده‌اند، اعلام بی‌گناهی کرده است.

او پیش از این گفته بود که این حمله‌ها بی‌رحمانه، ولی "ضروری" بوده‌اند.

دو پزشک روانشناسی که با آندرس برویک گفت‌وگو کرده‌اند، در گزارش خود نوشته‌اند که او در "دنیای موهوم و خیالی خود" زندگی می‌کند؛ "جایی که تمام افکار و حرکاتش، تحت تاثیر توهماتش است."

تیمارستان به جای زندان

گزارش ۲۴۳ صفحه‌ای روانپزشکان درباره وضعیت اندرس برویک، توسط هیاتی از طرف پزشکی قانونی نروژ بررسی خواهد شد.

براساس برنامه‌ریزی‌ها، محاکمه برویک که ۳۲ سال دارد، روز ۱۶ آوریل سال آینده آغاز خواهد شد و انتظار می‌رود نزدیک به ۱۰ هفته طول بکشد.

هنوز معلوم نیست که نتایج این گزارش –در صورتی که از سوی پزشکی قانونی تایید شود- روند کنونی رسیدگی به پرونده او را تغییر خواهد داد یا نه.

بیشتر قربانیان برویک از نوجوانانی بودند که در اردوی جوانان حزب حاکم نروژ در جزیره اوتوئیا شرکت داشتند

نتیجه این گزارش، به معنای آن است که برویک به جای دریافت حکم زندان طولانی‌مدت، به یک مرکز نگهداری روانپریشان (تیمارستان) فرستاده می‌شود.

پیش از انتشار این گزارش، یکی از وکلای قربانیان حمله‌های برویک گفت که تا وقتی برویک زندانی بماند، نتیجه این گزارش اهمیتی نخواهد داشت.

جان کریستن الدن گفت: "نتیجه این گزارش هرچه که می‌خواهد باشد. آنچه که در روند رسیدگی به این پرونده رخ می‌دهد، این است که او (برویک) زندانی خواهد شد."

او گفت: "آنچه برای موکلان ما اهمیت زیادی دارد، این است که او نتواند در خیابان‌ها قدم بزند."

روز ۲۲ ژوئیه امسال، برویک در لباس مبدل پلیس، یک خودروی بمبگذاری شده را در نزدیکی دفاتر دولتی در اسلو، پایتخت نروژ، منفجر کرد که مرگ ۸ نفر را به دنبال داشت.

پس از این حمله، او که همچنان لباس مبدل پلیس به تن داشت، به جزیره اوتوئیا، محل برگزاری اردوی تابستانی جوانان حزب حاکم نروژ، رفت و شرکت‌کنندگان در این اردو را به گلوله بست.

در این حمله ۶۹ نفر کشته شدند.

برویک در مانیفستی که به طور آنلاین منتشر کرد، گفت که "در جنگ برای دفاع از اروپا در مقابل تهاجم مسلمانان است."

نظرات بینندگان