arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۸۱۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۲ - ۰۹ آذر ۱۳۹۰

طرح اوراق سلف نفتی شکست می خورد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

- عضوهیات نمایندگان اتاق تهران:در وزارت نفت غریبه ایم.

علینقی خاموشی در نهمین نشست هیأت نمایندگان اتاق تهران گفت: درزمان مرحوم نوربخش نیزدرمقطعی نسبت به عرضه اوراق مشارکت با نرخ بهره 15 درصد اقدام کردند که بارها در شورای پول و اعتبار اعلام کردیم این طرح شکست می خورد اما گفتند آزمایشی است. این اوراق حتی پس از سه روز در بازار به فروش نرفت. بنابراین مجبور شدند نرخ سود آن را از 15 درصد به 17 درصد افزایش دهند که مورد استقبال واقع شد.
خاموشی ضمن تاکید بر این امر که طرح فروش سلف نفتی با شکست مواجه می شود، افزود: این طرح، فاقد توجیه اقتصادی است و فعالان اقتصادی به جای آنکه انباشت 4 ساله سرمایه های خود در این طرح، می توانند اوراق مشارکت خریداری کنند و بانک نیز سود آن رابه روز وبا بهره 17 درصد پرداخت می کند.او گفت : بازار نبض دارد اگر وزارت نفت می خواهد این نقدینگی سرگردان را از بازار جمع کند، می تواند اوراق مشارکت به فروش برساند.خاموشی اگرچه برای طرح فروش سلف نفتی آرزوی موفقیت کرد اما تاکید کرد: حیات اقتصاد کشور به فعالیت بخش خصوصی وابسته است و بخش خصوصی باید در اقتصاد به کار گرفته شود.
او گفت که اگر وزیر نفت می خواهد، این وزارت نفت را نجات دهد، باید این فرآیند را با اصلاح ساختار این وزارتخانه آغاز کند. خاموشی ادامه داد: با وجود آنکه حدود 4 سال از ابلاغ سیاست های اصل 44 قانون اساسی سپری شده است، کوچکترین اقدامی برای شکل گیری تجارت نفت توسط بخش خصوصی صورت نگرفته است. او البته عمق اعتراض خود را به این رویه با این جمله نشان داد:ما در وزارت نفت غریبه ایم.این عضوهیات نمایندگان اتاق تهران درادامه گفت: در کشوری مانند روسیه ، بخش خصوصی به عنوان صاحبان نفت، آن را در دنیا عرضه می کنند. در قطر نیز فروش گاز در دست فعالان اقتصادی این کشور است ؛ اما در ایران، تصور می کنیم که وزارت نفت ، حلال تمام مشکلات است.
او سپس خطاب به مسئولان وزارت نفت، این پرسش را مطرح کرد که چرا پروژه های نفتی از اساس به بخش خصوصی واگذار نمی شود؟او به برخی مانع تراشی های مجموعه های تحت مدیریت وزارت نفت را در مقابل فعالیت بخش خصوصی را به نقد کشید و گفت که حدود 4 سال برای دریافت یک مجوز به این وزارتخانه رفت و آمد کرده است اما نهاد های زیر مجموعه وزارت نفت به بهانه قدیمی بودن آیین نامه ها از صدور این مجوز سرباز زده اند. او افزود :این آیین نامه ها مربوط به دوران پیش از انقثلاب است و هنوز به روز نشده است.اودر پایان بار دیگر به انتظارات بخش خصوصی از رستم قاسمی بازگشت و گفت: انتظار داریم، وزیر جدید، بنابر مصالح ابلاغیه ، نگرش ها را به مقوله ورود بخش خصوصی به این حوزه تغییر دهد.

نظرات بینندگان