arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۸۳۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۸ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۷
شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل اعلام کرد؛

سند وزارت خارجه اسرائیل: مدیریت پرونده مساله فلسطین از بن سلمان به پدرش منتقل شده / پادشاه سعودی می‌گوید اگر قدس شرقی پایتخت فلسطین نباشد، از «معامله قرن» حمایت نخواهد کرد / عادی سازی روابط تل آویو با ریاض منوط به حل مناقشه فلسطین است

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند یک سند طبقه بندی شده وزارت خارجه این رژیم حاکی است تا زمانی که تل آویو در رابطه با فلسطینی‌ها امتیازات قابل توجهی ندهد، عربستان به عادی سازی روابط با اسرائیل روی نخواهد آورد یا از طرح «معامله قرن» آمریکا حمایت نمی‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند یک سند طبقه بندی شده وزارت خارجه این رژیم حاکی است تا زمانی که این رژیم در رابطه با فلسطینی‌ها امتیازات قابل توجهی ندهد، عربستان به عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها روی نخواهد آورد یا از طرح «معامله قرن» آمریکا حمایت نمی‌کند.

به گزارش شنبه ایرنا، شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک مقام وزارت خارجه که این سند محرمانه اطلاع دارد، اعلام کرد این سند در اواسط ماه دسامبر گذشته تدوین شده است.
رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر روابط با کشور‌های عربی خلیج فارس از جمله عربستان، امارات و بحرین را افزایش داده است، اما روابط دیپلماتیک میان آن‌ها برقرار نیست.
به نوشته تایمز آو اسرائیل، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که بهبود روابط با برخی کشور‌های عربی می‌تواند شانس رسیدن به توافقنامه صلح را افزایش دهد، اما عربستان سعودی اعلام کرده است تا زمانی که دولت فلسطینین تشکیل نشود با صهیونیست‌ها رابطه برقرار نخواهد کرد.
طبق سند محرمانه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، مدیریت پرونده مساله فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها از «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان منتقل شده است. به نظر می‌رسد که پادشاه سعودی مواضع سخت تری در قبال مناقشه صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها داشته باشد.
این سند به دفتر نخست وزیری، شورای امنیت داخلی و برخی سفرا و دیپلمات‌های وزارت خارجه رژیم صهیونیستی ارائه شده است. به گفته یک منبع آگاه، «به نظر می‌رسد که فرصتی برای بهبود روابط با عربستان وجود داشت، اما اینک دیگر این فرصت وجود ندارد.»
در این گزارش صحبتی از امتیاز قابل توجهی که عربستان خواهان آن است به میان نیامده، اما از یک مقام آمریکایی نقل شده است که پادشاه سعودی در ماه ژانویه به مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا گفت: اگر کاخ سفید در طرح معامله قرن، قدس شرقی را به عنوان پایتخت فلسطینی‌ها در نظر نگیرد، از این طرح حمایت نخواهد کرد.
از آذرماه ۱۳۹۶ که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شهر قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی معرفی و دستور انتقال سفارت کشورش از تل آویو به قدس اشغالی را صادر کرد، زمزمه‌هایی درباره طرحی هماهنگ میان آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشور‌های منطقه با نام معامله قرن برای یکسره کردن مساله فلسطین شنیده شد.
بر اساس گزارش ها، طبق طرح معامله قرن دولت فلسطین با مرز‌های موقت شامل نیمی از کرانه باختری و نوار غزه بدون قدس اشغالی می‌شود که بررسی مساله پناهندگان را نیز در برمی گیرد.

نظرات بینندگان