arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۸۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۴ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۷

«سیا» جانشین «عمر البشیر» را تعیین کرد!

در گزارش محرمانه‌ای که یک سفارت کشور عربی حوزه خلیج فارس در واشنگتن منتشر کرد، آمده است آمریکا در صورتیکه اعتراضات کنونی موجب براندازی حکومت عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان شود، صلاح عبدالله محمد صالح ملقب به "صلاح قوش"رئیس سرویس اطلاعات و امنیت ملی سودان را جایگزین وی خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

گزارش‌های محرمانه آمریکا فاش کرد، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تظاهرات سودان را پیگیری می‌کند و به دنبال آماده سازی جایگزینی برای رئیس جمهور کنونی در صورت تشدید اعتراضات است.

به گزارش ایسنا، در گزارش محرمانه‌ای که یک سفارت کشور عربی حوزه خلیج فارس در واشنگتن منتشر کرد، آمده است آمریکا در صورتیکه اعتراضات کنونی موجب براندازی حکومت عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان شود، صلاح عبدالله محمد صالح ملقب به "صلاح قوش"رئیس سرویس اطلاعات و امنیت ملی سودان را جایگزین وی خواهد کرد.

این گزارش تاکید کرد، سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که بر روابط آمریکا با خارطوم نظارت دارد، به دنبال تغییر نظام درسودان نیست، اما این مساله تضمین کننده حمایت نامشروط البشیر از سوی واشنگتن نیست.

در این گزارش آمده است: دولت سودان با آژانس اطلاعات آمریکا همکاری دارد و کمک‌های ارزشمندی را به منظور کسب اطلاعات در مورد جنبش الشباب سومالی، لیبی و اخوان المسلمین در اختیار آن قرار می‌دهد. ژنرال قوش با اداره‌های اطلاعات عمومی و نظامی مصر ارتباط خوبی دارد. هنگامیکه قوش در واشنگتن مورد استقبال مقام‌های این کشور قرار گرفت، متعهد شد که سودان با آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا همکاری عمیقی خواهد داشت.

بنا بر گزارش مذکور، بشیر در آستانه برکناری نیست و برای رضایت افکار عمومی جهت بقای خود تلاش می‌کند و برای درخواست کمک‌های نفتی و غذایی به هم‌پیمانانش در ترکیه و عربستان پناه برده است. یک هیات سیاسی ونظامی عالی‌رتبه سعودی برای ارزیابی اوضاع و تضمین حمایت ریاض از البشیر به خارطوم سفر کرد.

رئیس جمهوری سودان که از حدود ۳۰ سال قبل قدرت را در دست دارد، اکنون با تظاهرات بی سابقه‌ای روبه رو است که خواهان برکناری وی از قدرت است. تظاهرات معترضان سودانی از ۱۹ دسامبر در پی وضعیت بد اقتصادی و نیز کمبود نان آغاز شد که موجب مداخله نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان و شلیک گلوله از سوی آنها شد که در پی این امر ۲۴ تن کشته شدند.

نظرات بینندگان