arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۸۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۵ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۷

نیویرک تایمز: پنهان کاری قتل خاشقجی توسط سعودی ها دیگر فایده ندارد

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: تازه‌ترین درخواست برای بررسی قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف دولت سعودی از جانب آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا، بازرس سازمان ملل و ائتلافی از سازمان‌های غیردولتی متذکر این نکته به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان است که تمامی ثروت نفتی و دوستان قدرتمندش نمی‌توانند خون این روزنامه نگار را از دست او پاک کنند.قتل جمال خاشقجی تحلیل‌گر روزنامه واشنگتن‌ست در دوم اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول هفته‌ها مورد انکار سعودی‌ها بود اما در نهایت مقام‌ها مجبور شدند اعتراف کنند که این روزنامه نگار به قتل رسیده است اما می‌گویند این قتل در نتیجه یک سهل‌انگاری بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: تلاش‌های دولت عربستان برای پنهان کردن قتل جمال خاشقجی افشا شده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشت: تازه‌ترین درخواست برای بررسی قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف دولت سعودی از جانب آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا، بازرس سازمان ملل و ائتلافی از سازمان‌های غیردولتی متذکر این نکته به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان است که تمامی ثروت نفتی و دوستان قدرتمندش نمی‌توانند خون این روزنامه نگار را از دست او پاک کنند.

قتل جمال خاشقجی تحلیل‌گر روزنامه واشنگتن‌ست در دوم اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول هفته‌ها مورد انکار سعودی‌ها بود اما در نهایت مقام‌ها مجبور شدند اعتراف کنند که این روزنامه نگار به قتل رسیده است اما می‌گویند این قتل در نتیجه یک سهل‌انگاری بوده است.

در سرمقاله نیویورک تایمز با عنوان "پنهان کاری قتل خاشقجی توسط سعودی‌ها دیگر فایده ندارد" آمده است: بن سلمان و دوستانش در کاخ سفید فکر می‌کردند که خشم ناشی از قتل این روزنامه نگار مشمول زمان شده و از یاد خواهد رفت،

اما این تصور که بن سلمان می‌تواند با پایان این خشم، آزادانه به این روش مستبدانه خود، سرکوب منتقدان و مخالفان بدون مجازات، ادامه دهد، اشتباه بود.

نیویورک تایمز با اشاره به یافته‌های جدید آژانس‌های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا اشاره می‌کند که این یافته‌ها نشان می‌دهد بن سلمان یک سال پیش از قتل خاشقجی، دستور چنین قتلی را داده بود.

براساس این یافته‌ها، بن سلمان در مکالمه‌ای با یکی از معاونان ارشد گفته بود که اگر نتوانست خاشقجی را با زور یا فریفتن به عریستان بازگرداند، با گلوله بازگرداند.

در این نوشتار همچنین به یافته‌های اگنس کالامارد، مخبر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های خودسرانه، بدون محاکمه و بدون قضاوت اشاره شده و آمده که خاشقجی قربانی یک قتل وحشیانه و عمدی، برنامه‌ریزی شده و از قبل آماده شده از سوی مقام‌های دولت سعودی شد.

نیویورک تایمز در ادامه آورده است: گروهی از سازمان‌های غیردولتی شامل کمیته حفاظت از خبرنگاران، نخست حقوق بشر و دیده بان حقوق بشر نیز دولت عربستان را به تداوم پیگرد علیه مخالفان، فعالان، خبرنگاران و روحانیون مستقل متهم کرده است. فشار باید ادامه یابد. کنگره باید به درخواست‌هایش مبنی بر افشاگری کامل سوابق سیا مرتبط با قتل خاشقجی و هویت تمامی افراد مسئول با این قتل ادامه دهد.

این روزنامه همچنین بر حمایت کامل از تحقیقات مخبر ویژه سازمان ملل از سوی دولت‌های ترکیه، عربستان، آمریکا و سایر کشورها تاکید کرده نوشته است: همه افرادی که از سرنوشت خاشقجی ناراحت هستند باید خواستار توقف سرکوب آن سعودی‌هایی شوند که او درباره آنها حرف می‌زد.

نظرات بینندگان