arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۸۷۸
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۷ - ۰۹ آذر ۱۳۹۰

19 آذر، ماه به طور کامل می گیرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


رییس انجمن نجوم آماتوری گفت: بیست و سومین ماه گرفتگی (خسوف) کامل از هفتاد و یک گرفت ساروس 135 شامگاه 19 آذر ماه به وقوع می پیوندد.

به گزارش ایرنا، مهندس 'مسعود عتیقی' گفت: بیش از نیمی از ساکنان زمین در امریکا، اروپا، استرالیا و آسیا از جمله ایران شاهد این پدیده جذاب آسمانی هستند.

وی خاطرنشان کرد: این ماه گرفتگی درغرب آفریقا، امریکای جنوبی و کشورهای نیمکره جنوبی زمین قابل مشاهده نیست.

عتیقی یادآور شد : این ماه گرفتگی در ایران از ساعت 16و 15 دقیقه و 42 ثانیه عصر شنبه 19 آذرماه امسال به صورت جزیی آغاز و ساعت 19و 47 دقیقه پایان می یابد. این پدیده از ساعت 17و 36 دقیقه تا 18و 27 دقیقه به صورت خسوف کامل در سراسر ایران قابل مشاهده است.

وی افزود: حداکثر گرفت کامل ماه ساعت 18و دو دقیقه و 49 ثانیه خواهد بود و رنگ ماه در هنگام وقوع این خسوف قرمز نسبتا روشن می شود .

رییس انجمن نجوم آماتوری ایران تاکید کرد: برای رصد ماه گرفتگی نیاز به ابزار خاصی نیست و با چشم غیر مسلح نیز می توان آن را مشاهده کرد . هر چند که برای مشاهده دقیقتر این رویداد ، تلسکوپ به کمک منجمان می آید.

عتیقی افزود: دیدن پدیده خسوف برای چشم انسان مشکل ساز نیست از این رو به فیلتر خاصی برای رصد ماه گرفتگی جهت جلوگیری از مشکل احتمالی برای چشم، نیاز نیست.

به گفته وی دوهفته قبل زمین شاهد خورشید گرفتگی ( کسوف ) بود که از نوع کسوف جزیی محسوب می شد. این خورشید گرفتگی در ایران قابل مشاهده نبود.
نظرات بینندگان