arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۹۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۳ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۷

دبیر کل ناتو: تخلفات روسیه از پیمان موشکی را پاسخ می دهیم

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هشدار داد که این ائتلاف نظامی نسبت به آنچه وی تخطی روسیه از پیمان منع موشک های میان برد هسته ای خواند، پاسخ خواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش سه شنبه شب خبرگزاری آسوشیتدپرس از بروکسل، استولتنبرگ در عین حال گفت که این پاسخ، شامل استقرار موشک های هسته ای بیشتر در اروپا نخواهد بود. 
دبیر کل ناتو از روسیه خواست پیمان منع موشک های میان برد هسته ای را که در سال 1987 به امضای مسکو و واشنگتن رسید، دوباره به اجرا گذارد. 
واشنگتن 10 روز پیش، فرآیند 6ماهه خروج از این پیمان را آغاز و تاکید کرد که سیستم موشکی Novator 9M729 روسیه، الزامات تعیین شده در این معاهده در زمینه برد موشکی را زیر پا می گذارد. 
پیمان منع موشک های میان برد هسته ای، تولید، آزمایش و استقرار موشک های بالستیک و کروز مستقر روی زمین با برد 500 تا 5500 کیلومتر را منع می کند. 
در همین حال، دبیر کل ناتو در آستانه نشست وزرای دفاع این ائتلاف نظامی به خبرنگاران در بروکسل گفت: اتخاذ هر اقدامی، دفاعی و با هماهنگی خواهد بود؛ ضمن اینکه ما قصد نداریم موشک های هسته ای جدیدی را در خاک اروپا مستقر کنیم. 
استولتنبرگ یادآور شد که وزرای دفاع ناتو فردا (چهارشنبه) در مورد تمهیداتی بحث و تبادل نظر می کنند که ناتو باید برای سازگار کردن خود با موشک های بیشتر روسیه، اتخاذ کند. وی به این تمهیدات اشاره ای نکرد. 
پنتاگون معتقد است موشک کروز روسیه که از زمین شلیک می شود، به مسکو امکان می دهد حمله ای هسته ای در اروپا به راه اندازد. 
روسیه نیز با اعلام اینکه برد این موشک، کمتر از 500 کیلومتر است، آمریکا را به دلیل استفاده از موشک و پهپاد به نقض پیمان مزبور متهم کرده است. 
همچنین «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده است که مسکو را از پیمان منع موشک های میان برد هسته ای خارج می کند. 
اعضای اروپایی ناتو خواستار جلوگیری از افزایش توان هسته ای و تکرار بحران موشکی دهه 80 میلادی در اروپا هستند.
متحدان ناتو در سال 1983 و پس از تضعیف مذاکرات خود با مسکو به دلیل استقرار موشک های اس اس - 20 شوروی در شرق اروپا، تصمیم گرفت موشک های کروز و بالستیک «پرشینگ 2» آمریکا را در این قاره مستقر کند. 
به گزارش ایرنا، پیمان موشک های میان برد هسته ای به حفظ امنیت آمریکا و متحدانش در اروپا و همچنین خاور دور کمک می کند.
این پیمان، آمریکا را از دستیابی به تسلیحات جدید بازداشته است، اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور می گوید واشنگتن تولید آن را از سر می گیرد، مگر آنکه روسیه و چین موافقت کنند که مالک این نوع تسلیحات نباشند و آن را تولید نکنند.
این پیمان به مسابقه نیمه تسلیحاتی دهه 1980 میلادی که در نتیجه استقرار موشک های هسته ای اس اس - 20 برای هدف قرار دادن پایتخت های اروپای غربی به راه افتاد، پایان داد.
آمریکا معتقد است که روسیه با زیر پا گذاشتن این پیمان مربوط به دوران جنگ سرد، در حال تولید سیستمی موشکی است که امکان حمله هسته ای مسکو به اروپا را فراهم می کند.
این پیمان که در سال 1987 به امضای «رونالد ریگان» رئیس جمهوری وقت آمریکا و «میخائیل گورباچف» رهبر شوروی رسید، واشنگتن و مسکو را از استقرار موشک های کوتاه و میان برد در خاک اروپا منع می کند. 

نظرات بینندگان