arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۹۵۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۵ - ۱۰ آذر ۱۳۹۰

سکه بهار آزادی ۶۲۰ هزار تومان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرنوشت:در حالی که قیمت سکه بانکی به 530 هزار تومان کاهش پیدا کرده است، قیمت سکه در بازار آزاد تا 620 هزار تومان بالارفت.بانک مرکزی در روز پنج شنبه و به دنبال روندی که آغاز کرده بود قیمت هرسکه بهار آزادی را با پنج هزار تومان کاهش به 530 هزار تومان کاهش داد، با این اقدام بانک مرکزی در عمل طی چهار روز گذشته قیمت هر سکه بهار آزادی که در شعب منتخب بانک ملی عرضه می شود بالغ بر 88 هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

اما به نظر می رسد بازار از مقابل شیرجه بانک مرکزی جاخالی داده و قیمت سکه دوباره سیر صعودی پیدا کرده است، این تعقیب و گریز بین بانک مرکز و بازار بیشتر به یک جنگ زرگری شبیه است، جنگی که بانک مرکزی با ارایه یک قیمت بسیار غیر منطقی تلاش دارد بازار را به تمکین وادار کند و از سوی دیگر بازار هم با توجه به محدودیت های بانک مرکزی در توزیع سکه با قیمت های تبلیغاتی اش، به نظر بلوف بانک مرکزی را خوانده و بازی خود را تغییر داده و بدون توجه به راه خود می رود.
بلوف بودن قیمت های اعلام شده از سوی بانک مرکزی با دودلیل قابل اثبات است اول اینکه در حال حاضر قیمت هر سکه بهار آزادی بر اساس قیمت های اعلامی بانک مرکزی بالغ بر 30 هزار تومان زیر قیمت واقعی سکه در بازار جهانی است و این در حالی است که بانک مرکزی باید برمبنای محاسبه 3 درصد مالیات بر ارزش افزوده ای که از فروش سکه اخذ می شود حدود 24 تا 25 هزار تومان گرانتر از قیمت واقعی اقدام به عرضه سکه کند یعنی در سطح قیمتی حدود 587 هزار تومان در حالی که قیمت امروز سکه بانکی حدود 57 هزار تومان کمتر این قیمت است، معاون ارزی بانک مرکزی نیز دیروز در مصاحبه خود تاکید کرد بانک مرکزی اجازه ارزان فروشی ذخایر طلای کشور را ندارد.

 


دلیل بعدی آنکه در صورتی که بانک مرکزی واقعا اقدام به عرضه سکه با قیمت های روی تابلو می کرد به طور حتم بازار نمی توانست حتی با توقف معاملات در مقابل عرضه گسترده بانکی مقاومت کند و اگر این اتفاق افتاده باشد باید شک کرد که بانک مرکزی سکه را مستقیما در اختیار بازاریان قرارداده و صرافان نیز از عرضه با قیمت بانکی خود داری کرده اند که باز هم باید در این میان بانک مرکزی را مقصر دانست زیرا با عملکرد غلط خود رانت مبادله سکه را تا 90 هزار تومان افزایش داده است.
بنابر این دو دلیل می توان گفت بلوف بانک مرکزی با جاخالی بازار همراه شده است و رئیس کل بانک مرکزی به جای دستور دادن به بازار سیاست دیگری را در پیش بگیرد یعنی کاهش قیمت سکه از طریق اصلا بازار ارزی که با سیاست های ناپخته طی سالهای اخیر آشفته شده است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
amir
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
0
23
به نظر شما دلاری مونده که بدن اونس طلا بخرن و با قیمت 530 هزار در هر سکه به دست مردم برسونن؟ به همین دلیله که بازار مقاومت میکنه. ببینیم چند مرده حلاجی جناب بهمنی؟!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
0
12
مشکل این است که تمام مردم فکر میکنند وقتی دولتمردی وعده ای میدهد دروغ است و باید برعکس ان رفتار کرد تا به سود هنگفت رسید و این راز موفقیت دلالان بازار چه ارز و چه سکه میباشد
ناشناس
|
CHINA
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۱
0
35
وای بر ما همه چی به هم ریخته اونایی که باید فکری کنن در عوالم دیگه ای هستن وای بر ما این سکه بازی و ارز بازی بر باد رفتن زحمت تلاش و رنج مردم مزد بگیر و حقوق بگیره که بازیچه یه عده از خدا بیخبر شده اونوقت ما برای عدالت هزاران شهید دادیم وای بر ما
نظرات بینندگان