arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۰۱۳۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۵ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۷

غنی و خلیلزاد بر سر شیوه کار جدید در روند صلح به توافق رسیدند

دفتر ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و زلمی خلیلزد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان روی شیوه کار جدید و "واضح" برای پیشبرد روند صلح با هم به توافق رسیدند.توافق بر سر این شیوه کار جدید، چند روز قبل از پنجمین نشست رودرروی نمایندگان آمریکا و طالبان صورت گرفته است.طالبان پیش از این گفته بودند که به تاریخ ۲۵ فوریه با نمایندگان آمریکا در قطر نشست خواهند داشت. خلیلزاد نیز از چند روز به این سو سفر دوره‌ای خود را به کشورهای مختلف برای گفت‌وگوهای صلح افغانستان آغاز کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

دفتر ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و زلمی خلیلزد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان روی شیوه کار جدید و "واضح" برای پیشبرد روند صلح با هم به توافق رسیدند.

به گزارش انتخاب به نقل از بی بی سی، ارگ خبر این توافق را در اعلامیه‌ای پس از دیدار خلیلزاد و غنی در حضور اعضای بورد مشورتی صلح، شماری از چهره‌های سیاسی، نمایندگان احزاب و نهادهای مدنی، نمایندگان مجلس و شماری از مقام‌های دولتی منتشر کرده است.

در خبرنامه ارگ که امروز (دوشنبه، ۲۹ دلو/بهمن) منتشر شده، به نقل از رئیس‌جمهوری افغانستان آمده که او و خلیلزاد روی یک شیوه کار جدید برای پیشبرد روند صلح به موافقت رسیدند که در چارچوب آن اقدام خواهد شد.

در این اعلامیه همچنین به نقل از خلیلزاد آمده که به اساس این شیوه کار جدید، روند صلح را پیش خواهد برد.

شیوه کار جدید صلح

هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری نیز امروز در یک نشست خبری در کابل گفت به اساس این کارشیوه، نخست در مورد تمام موضوعات مربوط به صلح با دولت افغانستان مشورت می‌شود و در مورد اقدامات بعدی بحث می‌شود و سپس روند به پیش می‌رود.

او همچنین بار دیگر تاکید کرد که مالکیت روند صلح از افغان‌ها است و دیگران همه تسهیل‌کننده این روند هستند.

توافق بر سر این شیوه کار جدید، چند روز قبل از پنجمین نشست رودرروی نمایندگان آمریکا و طالبان صورت گرفته است.

طالبان پیش از این گفته بودند که به تاریخ ۲۵ فوریه/فبروری با نمایندگان آمریکا در قطر نشست خواهند داشت. خلیلزاد نیز از چند روز به این سو سفر دوره‌ای خود را به کشورهای مختلف برای گفت‌وگوهای صلح افغانستان آغاز کرده است.

تاکنون چهار دوره از نشست طالبان و نمایندگان آمریکا انجام شده که پس از آخرین مورد آن، خلیلزاد اعلام کرد که با این گروه درباره "چارچوب کلی" صلح به توافق رسیده‌اند.

در هیچ یک از این نشست‌ها نماینده‌ای از دولت افغانستان حضور نداشت. با وجود درخواست مکرر دولت، گروه طالبان حاضر نشد با نمایندگان دولت مذاکره مستقیم داشته باشد.

'گام‌های ابتدایی'

خبرهایی از توافقات صورت گرفته در این نشست‌ها، مقام‌های عالی‌رتبه دولت افغانستان را ناخشنود ساخت و در چندین سخنرانی غنی ضمن تاکید بر مالکیت دولت افغانستان در گفت‌وگوهای صلح، غیرمستقیم انتقاداتی را مطرح کرد.

اما خلیلزاد در نشست شب گذشته با ارگ گفته تفاوت در دیدگاه و نظر آمریکا و افغانستان در مورد صلح وجود ندارد، هر آنچه تاکنون صورت گرفته گام‌های ابتدایی است و امیدوار است در هماهنگی با حکومت و مردم افغانستان به پیشرفت‌های خوبی دست یابند.

او گفته که آمریکا در افغانستان به دنبال راهی برای بیرون‌رفت نه، بلکه به دنبال صلح پایدار است که در آن تمام ارزش‌ها حفظ شود.

غنی نیز در این نشست گفته اعتماد کامل و رابطه میان دولت آمریکا و افغانستان به اساس منافع متقابل نسبت به گذشته مستحکم‌تر شده و پابرجا خواهد ماند.

در اعلامیه ارگ آمده که غنی گفته در مورد صلح افغانستان باید اجماع موجود ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی تقویت شود و در مورادی که اجماع نیست، به میان آید.

غنی مشخصا از پاکستان یاد کرده و گفته "ما خواهان این هستیم که طالبان مناسبات‌شان را با پاکستان و پاکستان مناسباتش را با طالبان واضح سازد که بر کدام اساس استوار است؟ و ارتباط طالبان با شبکه‌های تروریستی و ارتباط‌شان با اقتصاد جرمی و حرام نیز معلوم گردد".

این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرد که سفر نمایندگان طالبان به پاکستان و دیدارشان با عمران خان، نخست وزیر پاکستان لغو شد. لغو این سفر به دنبال شکایت افغانستان به سازمان ملل، از سفر شماری از اعضای طالبان که در فهرست سیاه سازمان ملل هستند، صورت گرفت.

طالبان گفته بودند در این سفر در مورد "روابط دو کشور و مشکلات تاجران افغان در پاکستان صحبت خواهند کرد".

خلیلزاد نیز در نشست ارگ گفته صلح در افغانستان برای منطقه مفید است و ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که به نفع تمام کشورهای منطقه به شمول پاکستان است بنابراین این کشور باید در روند صلح همکاری عملی کند.

نظرات بینندگان