arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۷ - ۱۱ آذر ۱۳۹۰

سید احمد خاتمی : انگلیسی​ها کودن و توسری خورند

خطیب جمعه تهران با اشاره به مصوبه اخیر مجلس در خصوص کاهش روابط با دولت انگلیس تاکید کرد: دولت انگلیس نیاز به گوش مالی داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خطیب نماز جمعه تهران اقدام اخیر مجلس شورای اسلامی را در زمینه کاهش ارتباط با انگلیس مصوبه ای ارزشمند و از قدم های مثبت و ستودنی مجلس دانست و گفت:این انگلیس نیاز به گوشمالی داشت که مصوبه مجلس از آن گوشمالی های جانانه بود. 

به گزارش انتخاب ، آیت الله خاتمی با بیان اینکه انگلیسی ها سابقه صد ساله خیانت به ایران اسلامی را دارند گفت: در دوره قاجار، انگلیس با قراردادهای ننگین رویتر و تنباکو در پی آن بود که ایران مستعمره و برده انگلیس شود اما با هوشیاری علمای برجسته مانند حاج محمدعلی کنی و میرزای شیرازی، انگلیسی ها ناکام ماندند.

وی افزود: از آغاز سلسله سیاه پهلوی، انگلیسی ها رضا شاه را آوردند و بعد از تمام شدن تاریخ مصرفش او را برکنار کردند و محمدرضا را جایگزین او کردند که در کودتای 28 مرداد او را بر گرده ملت سوار کردند.

آیت الله خاتمی تأکید کرد: بعد از انقلاب نیز هر کاری توانستند برای دشمنی با ایران اسلامی انجام دادند.

خطیب نمازجمعه تهران  افزود: در فتنه 88 نیز انگلیسی ها معرکه گردان بودند به طوری که وزیر اطلاعات وقت گفته بود از برخی ستادهای انتخاباتی بیش از صد بار با سفارت انگلیس ارتباط برقرار کردند و در واقع یک پل هوایی بود و آنچه توانستند علیه مردم انجام دادند.

وی گفت: آخرین اقدام انگلیس؛ تحریم یک جانبه بانک مرکزی بود که البته بسیار بی اثر است و تنها اثر جنگ روانی داردو به این علتها است که ما روابط چندانی با آمریکا و انگلیس نداریم.

آیت الله خاتمی افزود: این انگلیس نیاز به گوشمالی داشت که مصوبه مجلس از آن گوشمالی های جانانه بود.

وی گفت: انصافاً این انگلیس با این خیانت ها استحقاق آن را دارد که بعد از مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس هم گفته شود. هم اکنون انگلیسی ها در دنیا رسوا شده اند. انگلیسی ها بسیار کودن هستند و همیشه توسری خورده اند هم در دوره قاجار توسری خورده اند و همچنین پیش از انقلاب عالمان بزرگ دینی به آنها توسری زدند و پس از انقلاب هم توسری خورده اند.

وی با بیان اینکه شورای امنیت نیز بیش از این خود را رسوا نکند افزود: اعضای این به اتفاق، بیانیه علیه ایران صادر کردند که این کاریعنی با طناب پوسیده انگلیس به چاه رفتن.

آیت الله خاتمی گفت: به اروپایی ها هم می گویم که آمریکا و انگلیس می خواهند هزینه هایشان را با شما سرشکن کنند و قصد دارند همان نفرتی را که ملت ما از انگلیس دارند از شما نیز پیدا کنند که اگر مقداری عقل داشته باشید طناب خود را به طناب پوسیده انگلیس گره نمی زنید.

خطیب نمازجمعه تهران افزود: انگلیسی ها در ایران و جهان اسلام رسوا شده اند و در همه زمان ها توسری خورده اند، چه در زمان قاجار و چه بعد از انقلاب که یکی از آنها همین توسری ها مصوبه  مجلس شورای اسلامی بود و این مجلس شایسته ملت ایران است.

آیت الله خاتمی به دهم آذر سالروز شهادت آیت الله مدرس اشاره کرد و وی را نماد مبارزه با استبداد و استعمار رضاخانی دانست و افزود: ایشان هزینه این مبارزه را نیز پرداخت و هفت سال در خواف تبعید بود و بعد از آن نیز به کاشمر تبعید شد و در آنجا وی را به شهادت رساندند که تا چند سال محل دفن  او نیز مشخص نبود اما بعد از فرار رضا خان، مکان قبر وی پیدا شد و با دستور حضرت امام (ره)برای وی گنبد و بارگاه ساخته شد.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: مدرس به رضاخان گفته بود که تو در جایی می میری که نه آب باشد و نه آبادی و من هر جا بمیرم آنجا زیارتگاه می شود.

وی با اشاره به نامگذاری این روز به نام روز مجلس افزود: مجلس ما نماد مردم سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی است و مجلسیان باید مدرس را الگو و چراغ راه قرار دهند و بدانند مجلسیانی در شأن نظام جمهوری اسلامی هستند که مدرس وار عمل کنند.

خطیب نمازجمعه تهران در ادامه روز دانشجو را نماد استکبار ستیزی دانشجویان در مقابله با آمریکا و انگلیس دانست.

آیت الله سید احمدخاتمی ؛ شهادت تعدادی از دانشجویان در 16 آذر 1332 را سند افتخاری برای دانشجویان متعهد دانست و ابراز امیدواری کرد: دانشجویان با رفتارشان این افتخار را حفظ کنند.

وی همچنین با اشاره به سالگرد هفتم آذر و اقدام ناوچه موشک انداز پیکان گفت: این اقدام در عرصه دریایی خدمتی بزرگ به جمهوری اسلامی بود که توانست توان دریایی دشمن را از کار بیندازد و ضربه مهلکی به دشمن زد و تا پایان هشت سال دفاع مقدس، ارتش بعث نتوانست این ضربه را جبران کند.

آیت الله خاتمی با اشاره به نزدیک شدن عاشورا و تاسوعای حسینی این ایام و محرم و صفر را سرمایه قیمتی این ملت دانست و افزود: هیچ مذهبی جز تشیع چنین سرمایه عظیمی ندارد که بتواند میلیون ها دل را یکجا جمع کند.

وی گفت: این سرمایه؛‌کارایی خود را نشان داده و انقلاب ما مدیون عاشورا است.

خطیب نمازجمعه تهران با اشاره به قیام 15 خرداد 42 افزود: این روز مصادف با 12 محرم آن سال  بود که مردم با شور حسینی علیه طاغوت ایستادند.

آیت الله خاتمی با اشاره به فتنه هشت ماهه سال 88 گفت: آنچه توانست سفره این فتنه سیاه که دنیای استکبار پشت سرش بود جمع کند، عزای سیدالشهداء بود.

وی افزود: مردم دیدند فتنه گران به عزا و عزاداران هم رحم نمی کنند و در عاشورای آن سال در تهران خیابان های مرکزی شهر را تبدیل به میدان جنگ کردند.

آیت الله خاتمی گفت: مردم این موضوع را تحمل نکردند و همه در 9 دی به صحنه آمدند و آن حماسه بزرگ را آفریدند.

وی افزود: از سران هیئت ها و خطبای مجالس و مداحان اهل بیت انتظار می رود که این سرمایه را بارور کنند و مسئولانه در مجالس حاضر شوند.

خطیب نمازجمعه تهران گفت: نباید برای ما مهم باشد که مجلس ما بگیرد و یا شلوغ باشد بلکه مهم این است که وقتی عده ای به عشق سیدالشهداء زیر خیمه ای جمع می شوند چقدر از معارف دین را به آنان ارائه کرده ایم.

آیت الله خاتمی با تأکید بر اینکه مسائل شرعی مبتلابه مانند نگاه کردن ها و پوشش باید در این مجالس گفته شود گفت: درپاسخ به  بمباران شبهه افکنی دشمنان که تمام معارف دین را مورد هجمه قرارداده اند، باید این شبهات مطرح و جواب منطقی به آن داده شود و البته در کنار آن، شور حسینی نیز باید موج بزند.

وی افزود: چند بار که در محضر مقام معظم رهبری بودم، بعد از مجلس، ایشان به مداحان فرمودند به سبک سنتی مداحی کنید.

آیت الله خاتمی گفت: در سبک سنتی ابتدا یک غزل اخلاقی می خواندند که این غزل می تواند تأثیر یک دهه منبر را بر مستمع داشته باشد.

وی با بیان اینکه آهنگ های آلوده در شأن مجالس حسینی نیست افزود: عزاداری باید با آهنگ های خودی خوانده شود و البته جریان مداحی در کشور با پیشگامی خود مداحان، به میزان زیادی اصلاح شده است.

خطیب نمازجمعه تهران گفت: برای خطبا نیز سه منبع برای شناخت نهضت سیدالشهدا (ع) وجود دارد که این سه منبع؛ تاریخ، کلمات سیدالشهدا، از مدینه تا کربلا و زیارت های سالار شهیدان است که امام حسین و نهضت ایشان و دشمنان امام را معرفی می کند.
نظرات بینندگان