arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۰۴۷۷
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۰ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
نشنال اینترست:

جدیدترین نبرد روباتیک چین و ایالات متحده در دریا رخ می دهد؟ از توسعه زیردریایی های هوشمند تا ساخت کشتی های خودران

نشنال اینترست نوشت: چین در غرب اقیانوس آرام، تعداد زیادی کشتی دارد؛ کشتی هایی که در مقایسه با تعداد کشتی های ایالات متحده دارای برتری عددی هستند. اما اگر در کنار تعداد ناوگان کشتی های چینی روباتیک بودن برخی کشتی ها را هم در نظر بگیریم، این مزیت رشد می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

نشنال اینترست نوشت: چین در غرب اقیانوس آرام، تعداد زیادی کشتی دارد؛ کشتی هایی که در مقایسه با تعداد کشتی های ایالات متحده دارای برتری عددی هستند. اما اگر در کنار تعداد ناوگان کشتی های چینی روباتیک بودن برخی کشتی ها را هم در نظر بگیریم، این مزیت رشد می کند.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب به نقل از نشنال اینترست،  یک شرکت چینی اقدام به طراحی  کشتی جنگی کوچک و روباتیکی کرده که می تواند با کشتی های نظامی خودران ایالات متحده به سهولت رقابت کند.

این کشتی جدید می تواند به افزایش مزیت منطقه ای پکن در برابر ناوگان  ایالات متحده کمک کند .شرکت کشتی رانی چین اخیرا در نمایشگاه IDEX-2019 در ابوظبی یک مدل از یک قایق مسلح خودران را به نمایش گذاشته است.

این کشتی خودران که"JARI "نام دارد 49  فوت طول دارد و می تواند حدود 500 مایل در ساعت را با سرعتی فراتر  از 42 گره شنا کند. این کشتی خودران مجهز به سنسور الکترو اپتیک ، یک رادار افقی،  یک سیستم پرتاب اژدر و یک اسلحه رو به جلو و موشک برای مقابله با سطح زمین است.

با توجه به ویدئو منتشر شده در مورد این محصول، به نظر می رسد چینی ها با این محصول قادر به مقابله با انواع شرایط و ماموریت ها هستند. تخمین زده می شود که چینی ها از این نوع کشتی ها در کنار سیستم های خودران زمینی برای مقابله با دشمنان کمک بگیرند.

به نظر می رسد این کشتی خودران نخستین ماموریت خود را آغاز کرده است زیرا نیروی دریایی ایالات متحده آمادگی خود را برای توسعه کشتی های جنگی به دست آورده است. نیروی دریایی چین طی 6 الی 7ماه گذشته فعالیت های زیادی انجام داده است تا مراحل آماده سازی کشتی های خودران را به ثمر برساند.

اما وزارت دفاع ایالات متحده نیز بیکار ننشته است و برنامه هایی برای معرفی حداقل 2 نوع کشتی روباتیک بدون سرنشین دارد. یکی از این نمونه ها، کشتی روباتیک دریایی هانتر 132 کیلوگرمی  است که آزمایش های پیشرفتهای را پشت سر گذاشته است و حاوی سنسورها و مواردی دیگر است . وزارت دفاع ایالات متحده گزارش داد که USVsبه عنوان پیشاهنگ و فریبنده حمل سنسورها و جاسوسان عمل خواهد کرد.

افزون بر این، ناوگان دریایی ایالات متحده نیز در تلاش است تا سیستم های زیردریایی خودران را توسعه دهد. در فوریه 2019، نیروی دریایی بویینگ 43 میلیون دلار برای چهار وسیله نقلیه زیردریایی خودران مدل Orca پرداخت کرد. Orca  در حدود 51 فوت طول دارد و می تواند تا 6500 مایل دریایی سفر کند.

به گفته سخنگوی نیروی دریایی، "در نهایت، نیروی دریایی می تواند Orca XLUUV را برای مبارزه با مواد منفجره، جنگ های ضد زیردریایی، جنگ های ضد سرقت، جنگ های الکترونیکی و مأموریت های جاسوسی استفاده کند."

آدام جان ریچاردسون، رئیس عملیات دریایی ارتش ایالات متحده نیز در یک گفتگو در فوریه 2019 با خبرنگاران، اعلام کرد که ممکن است نیروی دریایی  برنامه خود را از 280 کشتی جنگی بزرگ به 350 یا 355 کشتی گسترش دهد.

طبق گزارش تحقیقات کنگره، ساخت و نگهداری کشتی های اضافی تا 23 میلیارد دلار در سال هزینه خواهد داشت. این در حالی است که بودجه سالانه ساخت نیروگاه دریایی حدود 15 میلیارد دلار بوده است و بنابراین همین اعداد و ارقام نشان می دهد که رقابت بین چین و ایالات متحده در این حوزه تا چه حد جدی است.

 

مشخص نیست که آیا چین نیز متحمل همین میزان فشار اقتصادی می شود یا خیر اما چیزی که مشخص است این است که تا سال 2020 ارتش دریایی چین، بین 313 تا 342 کشتی جنگی خواهد داشت.

نظرات بینندگان