arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۱۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۶ - ۱۲ آذر ۱۳۹۰

كسري ۸ هزار‌میلیاردي در هدفمندی يارانه‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«۹ ماه پرداخت يارانه و هشت هزار ميليارد تومان كسري بودجه». هشت هزار ميليارد تومان كسري بودجه پرداخت يارانه در حالي اعلام مي‌شود كه گزارش ۹ ماهه هدفمندي يارانه‌ها حداقل با سه ماه تاخير و اصرار نمايندگان به مجلس ارائه شد.
به گزارش تهران امروز؛ البته تا پيش از اين و حتي در زمان تصويب بودجه ۹۰ اكثر كارشناسان و نمايندگان مجلس معتقدبودند‌كه با توجه به مقدار يارانه پرداختي (۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان) و تعداد ۷۳ ميليوني يارانه بگيران، بودجه پرداخت يارانه (براي پرداخت يكساله) بين ۱۳ تا ۱۵ هزار ميليارد تومان كسر بودجه خواهد داشت.

حال با گزارش دولت كه حداقل با سه ماه تاخير ارائه شده است نشان مي‌دهد دولت در ۹ ماه پرداخت يارانه نقدي حداقل هشت هزار ميليارد تومان كسري بودجه دارد. البته اين كسري فقط در مورد پرداخت يارانه نقدي به افراد بوده و هنوز يارانه پرداختي به صنايع كامل نشده است.

حال گزارش هدفمندي از دولت به دست هيات رئيسه مجلس رسيده است اما هيات رئيسه هنوز آن را قرائت نكرده است. در همين باره جعفر قادري سخنگوي كميسيون برنامه‌و‌بودجه‌ مي‌گويد: گزارش دولت از هدفمندي يارانه‌ها در كميسيون برنامه و بودجه به حالت شفاهي و نه كتبي قرائت شده است.

در همين گزارش شفاهي نيز موارد خاصي به چشم مي‌آيد. دولت از هدفمندي يارانه‌ها بيش از ۱۷ تا ۱۸ هزار ميليارد تومان درآمد داشته، اما بيش از ۲۵ هزار‌ميليارد تومان يارانه به افراد پرداخت كرده است.

او مي‌افزايد: البته دولت در باز پرداخت تنخواه پرداخت يارانه كه از بانك مركزي گرفته شده نيز تخلفاتي داشته است. دولت در ابتداي هدفمندي يارانه‌ها نزديك به هشت هزارميليارد تومان تنخواه از بانك مركزي دريافت كرده است. اين تنخواه بايد براي سال ۹۰ بازگردانده مي‌شد.

اما از اين تنخواه تنها يك هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان بازگشت داده شده و شش هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان باقي مانده است. البته در مورد پرداخت يارانه به صنعت و كشاورزي نيز تخلفاتي وجود داشته است. دولت به بخش كشاورزي و صنعت تنها دو هزار ميليارد تومان پرداخت كرده است.

البته تا جايي كه در گزارش آمده است دولت ما به التفاوت درآمد هدفمندي و پرداخت يارانه‌ نقدي را با استفاده از منابع درآمدي آب و برق و... پر كرده است.البته موسی‌الرضا ثروتی يكي ديگر از اعضاي كميسيون برنامه وبودجه در مورد ديگر اطلاعات مطرح شده در اين گزارش مي‌گويد:

هدفمندی یارانه‌ها در ۹ ماهه ۱۷.۵هزار میلیارد تومان درآمد و ۲۵.۵ هزار میلیارد تومان پرداختی داشته است. براساس این گزارش مجموع درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در ۹ ماه شامل ۶ ماه اول امسال و سه ماه آخر سال ۸۹ حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که در این مدت پرداختی یارانه نقدی به مردم ۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: از قانون بودجه ۸۹ رقم ۱۹۹۰ میلیارد تومان برای یارانه‌ها پرداخت شد و در سال جاری هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در قانون بودجه پیش‌بینی شده است که تاکنون حدود شش هزار میلیارد تومان برای یارانه برداشت شده است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: دو هزار و ۳۰۰ هزار تومان یارانه تولید در این مدت‌پرداخت شده که برای بخش صنعت ۱۴۰۰ میلیارد تومان، برای کشاورزی ۲۰۰ میلیارد تومان،برای بیمه ۱۰۰میلیارد تومان، برای یارانه شیر ۱۰۰ میلیارد تومان و نیز برای دامداران ۱۰۰میلیارد تومان پرداخت شده است که در مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان یارانه برای امور تولیدی پرداخت شده است. ۸ هزار میلیارد تومان تنخواه از خزانه بانک مرکزی برای پرداخت یارانه‌ها گرفته شده است که باید از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی به خزانه برگشت داده شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
0
0
کار قطعا کارشناسی شده هست... بالاخره کارشناس ارشد بالای سر قضیه بوده...!!!
نظرات بینندگان